fbpx

Αίσιο τέλος στην ‘κίτρινη’ περιπέτεια

0 12

Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια του ελληνικού σήματος ΠΟΠ, Σητεία στην Κίνα. Όπως είπε στην εκπομπή Market Voice και στην Δ. Καραγιαννοπούλου, ο ο πρόεδρος της ΕΑΣ Σητείας Μανώλης Βακόντιος, κινέζικη εταιρεία είχε ιδιοποιηθεί το επώνυμο σήμα, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε ελληνικό επίπεδο. Αίσιο τέλος είχε η περιπέτεια του ελληνικού σήματος ΠΟΠ, Σητεία στην Κίνα. Όπως είπε στην εκπομπή Market Voice και στην Δ. Καραγιαννοπούλου, ο ο πρόεδρος της ΕΑΣ Σητείας Μανώλης Βακόντιος, κινέζικη εταιρεία είχε ιδιοποιηθεί το επώνυμο σήμα, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε ελληνικό επίπεδο.

Η συγκεκριμένη εταιρεία, όπως επιβεβαιώνει ο πρόεδρος της ΕΑΣ Σητείας Μανώλης Βακόντιος, διακινούσε στη χώρα ελαιόλαδο κατά πάσα πιθανότητα ισπανικό, το οποίο και ονόμαζε Sitia. Όπως λέει, το πλαστό προϊόν διαπιστώθηκε τυχαία από έναν Κρητικό που απασχολείται στην ελληνική πρεσβεία στην Κίνα και ο οποίος -λόγω καταγωγής- ξέρει να ξεχωρίζει το παρθένο ελαιόλαδο της χώρας του.

Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει ο ίδιος, αποφασίστηκε η Zizhitong (Βeijing) Intellectual Property Agency Co. LTD, ως νόμιμος αντιπρόσωπος της ΕΑΣ Σητείας στην Κίνα να ασκήσει ένσταση στο Γραφείο Σημάτων της κρατικής διοίκησης Βιομηχανίας & Εμπορίου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας κατά της αίτησης που είχε υποβάλλει η Weihai Huitianrunze Trafemark Agent Co. LTD για να της κατοχυρωθεί το σήμα. Για το οποίο μάλιστα είχε ήδη πετύχει μια προκαταρκτική έγκριση, όπως αναφέρεται και στην Εμπορική Εφημερίδα της Κυβερνήσεως Vol 1150, αρ 5279001.

Παρά το ότι, όπως σημειώνει ο Μανώλης Βακόντιος η επιδικαστική απόφαση για το σήμα Σητεία μας δικαιώνει, η ζημιά που υπέστη το επώνυμο και συνάμα νόμιμο κρητικό ελαιόλαδο δεν είναι αμελητέα. Και συνεχίζει δεν είναι μόνο οι απώλειες των εσόδων που είχε η ΕΑΣ Σητείας αλλά και το γεγονός ότι τέθηκε υπό αμφισβήτηση η ποιότητα του κρητικού προϊόντος που παγκοσμίως αναγνωρίζεται για τις ευεργετικές του ιδιότητες. Σημειώνεται ότι το κρητικό ελαιόλαδο εξάγεται στην Ασία από το 2004. Για την καλύτερη δυνατή κάλυψη της αχανούς ηπείρου ο συνεταιρισμός συνεργάζεται με τρεις αντιπροσώπους, οι οποίοι και το διανέμουν εκτός από το οργανωμένο λιανεμπόριο -αλυσίδες σούπερ μάρκετ- και στη μαζική εστίαση.

Προς αποφυγήν νέων περιπετειών, επισημαίνει ο Μανώλης Βακόντιος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποστείλει κοινοτική οδηγία στον Οργανισμό Διεθνούς Εμπορίου για την κατοχύρωση του σήματος Σητεία στην ΕΑΣ Σητεία. Σήμα που αποτελεί, εκτός από τοπωνύμιο, και σφραγίδα ενός προϊόντος που χαρακτηρίζεται παγκοσμίως ως ΠΟΠ (Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης). Κατά τον ίδιο, ανάλογες κοινοτικές οδηγίες προγραμματίζονται και για άλλα ελληνικά προϊόντα, τα οποία παραβιάζονται κατάφορα στην κινεζική αγορά, όπως οι ελιές Καλαμών, αλλά και η φέτα. Δυστυχώς, προσθέτει ο ίδιος, είναι σύνηθες το φαινόμενο της αντιγραφής ξένων προϊόντων, ενώ συχνά οι αντιγραφείς κατοχυρώνουν και εμπορικό σήμα με όνομα ίδιο ή παρόμοιο με αυτό ξένης εταιρείας. Έτσι, παράγουν και πωλούν νομότυπα για τη χώρα τους το αντιγραφόμενο προϊόν, όπως συνέβη και στην περίπτωση του ελαιολάδου της Σητείας

Σε εγρήγορση, ωστόσο, σημειώνει ο Μ. Βακόντιος βρίσκεται και το ελληνικό υπουργείο Γεωργίας για την παγκόσμια κατοχύρωση του σήματος Σητεία στον νόμιμο εκπρόσωπό του. Όπως αναφέρει, εκτός από την αγορά της Κίνας, η ελληνική κυβέρνηση σε συνεργασία με την Κοινότητα έχει ξεκινήσει τις απαιτούμενες ενέργειες για την κατοχύρωση του σήματος και σε κράτη της Νοτίου Αμερικής, όπου επίσης διαπιστώνονται πολλές απομιμήσεις ελληνικών προϊόντων.

Πλαίσιο

Η ΕΑΣ Σητείας ιδρύθηκε το 1933. Η δράση του Συνεταιρισμού επικεντρώνεται κατά βάση στην παραγωγή ελαιολάδου και δευτερευόντως στην παραγωγή κρασιού.
Η ετήσια παραγωγή της σε λάδι κυμαίνεται από 5.000 τόνους, που ήταν η χειρότερη απόδοσή της την περίοδο 2009-2010, έως 17.000 τόνοι που ήταν η μεγαλύτερη παραγωγή της την περίοδο 2008-2009. Η έκταση που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ελαιολάδου φθάνει τα 300.000 στρέμματα.

Παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής παραμένει στην Ελλάδα για εγχώρια κατανάλωση, η ΕΑΣ Σητείας πραγματοποιεί σημαντικές εξαγωγές σε άλλες αγορές του κόσμου. Ο βασικότερος εξαγωγικός προορισμός του κρητικού ελαιολάδου παραμένει η Γερμανία, όπου διοχετεύονται κάθε χρόνο περίπου 2.000 τόνοι προϊόντος. Ακολουθεί η Γαλλία με 500 τόνους, η Αυστραλία με 200 τόνους, ενώ αντίστοιχη ποσότητα με την προηγούμενη χώρα διοχετεύεται και στην Αμερική.

Εν τω μεταξύ, οι εξαγωγές στην Κίνα φθάνουν τους 120 τόνους, ενώ από φέτος η ΕΑΣ Σητεία ξεκινά εξαγωγές και στη Ρωσία, με προοπτική αυτές να φθάσουν σε πρώτη φάση τους 100 τόνους ελαιόλαδο.
Όσον αφορά στο κρασί η ετήσια παραγωγή έχει συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια στους 400-500 τόνους περίπου, όταν πριν από μία διετία ήταν 1.000-1.500 τόνοι. Η μείωση αυτή αποδίδεται στην απόφαση ορισμένων αγροτών να περιορίσουν την παραγωγή κρασιού προς όφελος της παρασκευής ρακί.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More