Και η… ομορφιά περνάει κρίση
Κοψοχρονιά, με εκπτώσεις διαρκείας που ξεπερνούν και το 50%, πωλούν οι αλυσίδες καλλυντικών την πραμάτεια τους, προκειμένου να σώσουν τις επιχειρήσεις τους, αδιαφορώντας συνειδητά για τον νόμο περί εκπτώσεων. Κοψοχρονιά, με εκπτώσεις διαρκείας που ξεπερνούν και το 50%, πωλούν οι αλυσίδες καλλυντικών την πραμάτεια τους, προκειμένου να σώσουν τις επιχειρήσεις τους, αδιαφορώντας συνειδητά για τον νόμο περί εκπτώσεων.
Ο τελευταίος ορίζει μόνο δύο εκπτωτικές περιόδους το χρόνο, συγκεκριμένα 15 Ιαν. – 28 Φεβρ. και 15 Ιουλ. – 30 Αυγ.
Στέλεχος της αγοράς επιβεβαιώνει ότι το 60% των πωλήσεων που πραγματοποιούν σήμερα οι λιανεμπορικές αλυσίδες εμπορίας καλλυντικών οφείλεται αποκλειστικά στις ελκυστικές εκπτώσεις που πραγματοποιούνται. Και συνεχίζει: «Αν δεν το έπρατταν αυτό, τότε θα μιλάγαμε για πανωλεθρία ενός κλάδου, καθώς η αναδουλειά είναι πλέον άνευ προηγουμένου». Όπως λέει, οι πλουσιοπάροχες εκπτώσεις δίνονται από τη στιγμή που το αγαπημένο κοινό του κλάδου της ομορφιάς, οι γυναίκες, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης έχουν, από πέρυσι, γυρίσει την πλάτη τους στα καλλυντικά, περικόπτοντας δραστικά τα σχετικά έξοδα.
Έτσι εξηγείται και η κατρακύλα των εσόδων που παρατηρείται στις λιανεμπορικές αλυσίδες εμπορίας προϊόντων ομορφιάς, που από τις αρχές του χρόνου φτάνει στο 30%. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το σχετικό κανάλι διανομής είχε χάσει άλλο τόσο ποσοστό περίπου του τζίρου του από τα ταμεία του.
Σε μικρότερα επίπεδα, της τάξεως του 10%, εκτιμώνται οι απώλειες των εσόδων για τα υπόλοιπα κανάλια διανομής: σούπερ μάρκετ, φαρμακεία, κομμωτήρια και απευθείας πωλήσεις (door to door).
Ως απόρροια των προαναφερθέντων εκτιμάται ότι φέτος ο συνολικός τζίρος του κλάδου (σε τιμές χονδρικής) στη λιανική θα διαμορφωθεί στα 800 εκατ. ευρώ από 962 εκατ. ευρώ πέρυσι. Σημειώνεται ότι το 48% των εσόδων του κλάδου προέρχεται από τα σούπερ μάρκετ (καλλυντικά ευρείας διανομής), το 22% από τις εξειδικευμένες αλυσίδες (καλλυντικά επιλεκτικής διανομής), το 12% από τα φαρμακεία, το 9% από τα κομμωτήρια και ένα επιπλέον 9% από απευθείας πωλήσεις (door to door).
Ειδικότερα για το κανάλι της επιλεκτικής διανομής, αξίζει να επισημανθεί ότι σε απόλυτα νούμερα ο φετινός τζίρος του δεν προβλέπεται να ξεπεράσει τα 170 εκατ. ευρώ (από περίπου 200 εκατ. ευρώ πέρυσι). Μέγεθος που ουσιαστικά γυρίζει τον κλάδο μία δεκαετία πίσω. Εξαιτίας των συνεχών και πλούσιων εκπτώσεων έχει συμπιεστεί και το περιθώριο κέρδους των αλυσίδων από 40% που ήταν το 2009 σε 10%-15% σήμερα. Στο πλαίσιο αυτό θεωρείται βέβαιη η αναδιοργάνωση των δικτύων τους από την πλευρά των αλυσίδων αλλά και η αναστολή projects, που αν και ξεκίνησαν με τους καλύτερους οιωνούς η ανύπαρκτη ρευστότητα φρέναρε την επιτυχή εξέλιξή τους.
Η δυσμενής αυτή κατάσταση έχει αναμφίβολα συμπαρασύρει και τη βιομηχανία της ομορφιάς. Χαρακτηριστικά, στελέχη της τονίζουν ότι πλέον σήμερα πληρώνονται για τα εμπορεύματα που παραδίδουν στο επτάμηνο από τρεις μήνες πριν από μία διετία. Την ίδια στιγμή, τονίζουν, λόγω της ευαίσθητης φύσης του προϊόντος, που χρειάζεται και ιδιαίτερη προβολή, είναι εξαιρετικά δύσκολο να μειώσουν τα υψηλά λειτουργικά τους κόστη. Ένα εξ αυτών οι αισθητικοί που διατηρούν στις οργανωμένες αλυσίδες, το κόστος των οποίων επιβαρύνει αποκλειστικά τις βιομηχανίες. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σήμερα οι βιομηχανίες καλλυντικών απασχολούν περί τις 4.000 αισθητικούς με ετήσιο κόστος 25.000 ευρώ εκάστη.
Πωλήσεις καλλυντικών (2010)
Σούπερ μάρκετ 465 εκατ. Ευρώ
Εξειδικευμένες αλυσίδες 170 εκατ. Ευρώ*
Φαρμακεία 115 εκατ. Ευρώ
Κομμωτήρια 86 εκατ. Ευρώ
Door to door 86 εκατ. ευρώ
*εκτίμηση 2011-06-29
Κατηγορίες (Ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων)
Προϊόντα περιποίησης δέρματος 41,7%
Αρώματα 37,9%
Make up 20%