Χαμένο στα… μνημόνια παραμένει το 30% της αγοράς καυσίμων στη χώρα μας, παρά τη μικρή ενίσχυση των πωλήσεων κατά την τελευταία διετία!
Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2010 έως και το «καταστροφικό» 2013, οι πωλήσεις των εταιριών του κλάδου κατέρρευσαν, καθώς η μείωση των όγκων που διακινήθηκαν υπολογίζεται σε περίπου 35%. Στα δύο πρώτα χρόνια των μνημονίων (2010-2011) οι πιέσεις εντοπίζονται κυρίως στα καύσιμα κίνησης (αμόλυβδη και πετρέλαιο), ενώ στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε το πετρέλαιο θέρμανσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο το 2013 στο συγκεκριμένο καύσιμο οι όγκοι που διακινήθηκαν είναι λιγότεροι από τους μισούς σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο έτος.
Πρόκειται για την περίοδο κατά την οποία εκτινάχθηκαν οι επιβαρύνσεις από φόρους και δασμούς, ως αποτέλεσμα των μνημονιακών υποχρεώσεων, που οδήγησαν το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας να παγώσει τον χειμώνα και πολλές επιχειρήσεις (μεταξύ αυτών και από την αγορά καυσίμων) να βάλουν λουκέτο, λόγω των υπερβολικών αυξήσεων στο ενεργειακό κόστος.
Τα χρόνια της ανέχειας
Η συνολική υποχώρηση των διακινούμενων όγκων καυσίμων στην 6ετία ξεπερνά το 30%, καθώς από το 2014 καταγράφεται μικρή αύξηση των πωλήσεων σε ετήσια βάση, ενώ το 2015 (όταν, κατά την αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ «κατέστρεψε τη χώρα»!) σημειώθηκε η μεγαλύτερη ενίσχυση των πωλήσεων καυσίμων (5,7%) της τελευταίας 10ετίας.
Μάλιστα, η εξέλιξη αυτή προέρχεται, κυρίως, από τους τομείς του πετρελαίου κίνησης (+6,2% το 2014, λόγω αύξησης του στόλου των πετρελαιοκίνητων οχημάτων) και του πετρελαίου θέρμανσης (+43,5% το 2015, με «κίνητρο» το επίδομα θέρμανσης).
Ανά περιοχή
Όλα τα παραπάνω, αποτυπώνονται στην πρώτη, στα χρονικά, δημοσίευση στοιχείων για την αγορά καυσίμων από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) και αφορά στην περίοδο από το 2010 έως το 2015.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η μεγαλύτερη κατανάλωση όλων των τύπων καυσίμων γίνεται στην Αττική και στην Κεντρική Μακεδονία (στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας), ενώ στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται οι περιφέρειες του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων.
Το μεγάλο θύμα
Η αγορά καυσίμων αποτελεί τον «καθρέφτη» των επιπτώσεων που είχε στην οικονομία η 6ετία των μνημονιακών μέτρων και της καταστροφικής πολιτικής που επέβαλαν οι δανειστές σε συνεργασία με τους εγχώριους συνεργάτες τους.
Αρκετές εταιρίες πετρελαιοειδών, κυρίως οι μικρότερες, αγωνίζονται να επιβιώσουν, αντιμετωπίζοντας μεγάλες δυσκολίες, οι οποίες διογκώθηκαν μετά από την επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων (capital controls).
Πάντως, η (έστω μικρή) αύξηση στην κατανάλωση καυσίμων του 2015 άνοιξε μία χαραμάδα αισιοδοξίας στον κλάδο, αν και εντός του 2016 η αλλαγή στον συντελεστή του ΦΠΑ εκτιμάται πως αποτελεί ένα ακόμη «εμπόδιο» στην προσπάθεια ανάκαμψης της αγοράς.
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Finance & Markets Voice, της Πέμπτης 16 Ιουνίου 2016.