Αεροδρόμιο Καστελίου: Η Τέρνα κέρδισε… κατά κράτος τον Άκτωρα
Άλλη μία ήττα για την Μπόμπολα και τον Άκτωρα, καθώς δεν μπόρεσε να κερδίσει τον «ετοιμοπόλεμο» Περιστέρη ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, ο οποίος του πήρε «μέσα από τα χέρια» την μεγάλη δουλειά της κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, αρχικού προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ.
Η ινδική GMR Infrastructure, μαζί με τη ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ ένωσαν τις δυνάμεις τους και κατέθεσαν τη μοναδική προσφορά για το νέο αεροδρόμιο. Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου φτάνει μέχρι τα 220 εκατομμύρια (αποτελεί διαγωνιστικό μέγεθος). Εάν όλα κυλήσουν ομαλά και η προσφορά κριθεί ικανοποιητική, τότε το νέο αεροδρόμιο θα ξεκινήσει στις αρχές του 2017 και θα είναι έτοιμο το 2021 – 22.
Σύμφωνα με πληροφορίες της fmvoice.gr μεγάλες Ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες, όπως οι Άκτωρ Παραχωρήσεις – Vinci, J&P Άβαξ – Bouygues – Aeroports de Paris, η China State Construction Engineering Co. – Archirodon- Zurich Airport ,οι οποίες είχαν επιδείξει έντονο ενδιαφέρον στην αρχική φάση του διαγωνισμού έκαναν πίσω. Φαίνεται ότι οι υποψήφιοι κατασκευαστικοί «μνηστήρες» δεν ήταν έτοιμοι σε επίπεδο τεχνικό και δεν άντεχαν οικονομικά να σηκώσουν το βάρος ενός μεγάλου τέτοιου έργου σε ελληνικό έδαφος, ενώ υστερούσαν σε επίπεδο τεχνογνωσίας. Πάντως, οι Έλληνες εργολάβοι που είχαν συμπράξει με ξένους ομίλους κόπηκαν… από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, καθώς συνεχώς ζητούσαν παρατάσεις για την κατάθεση των τελικών μελετών κατασκευής του αεροδρομίου στην Κρήτη.
Oι όροι του διαγωνισμού
Στους όρους του διαγωνισμού (το αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης 37 ετών, εκ των οποίων τα 5 αναφέρονται στα κατασκευαστικά έργα) προβλέπεται μέγιστη δυνατή συμμετοχή του δημοσίου σε ποσοστό 45% έως 55% στην «Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Αερολιμένα», η οποία δεν μπορεί να καταστεί μικρότερη του 35%, σε όλη την διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.
Στο μεταξύ, μέρος του κόστους των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών θα καλύψει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
Αναγκαία η λειτουργία του νέου αεροδρομίου για το Ηράκλειο και την Κρήτη
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, η δημοπράτηση του σημαντικού αυτού έργου είναι αναγκαία, καθόσον το υφιστάμενο σήμερα αεροδρόμιο στην περιοχή της Αλικαρνασσού, δεν μπορεί να δώσει λύση στην αποφόρτιση της πόλης του Ηρακλείου από τις υφιστάμενες πιέσεις, λόγω του αυξημένου μεταφορικού φορτίου του αεροδρομίου.
Επιπλέον, το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις σημερινές και, κατά μείζονα, λόγο τις μελλοντικές απαιτήσεις σε κινήσεις επιβατών.
Παράλληλα, προσφέρεται η δυνατότητα κατασκευής ενός σημαντικού αναπτυξιακού έργου, το οποίο θα προσδώσει σημαντικά οφέλη, εξ αιτίας της προσέλκυσης τουριστών, στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Κρήτης, λόγω της δυνατότητας χρησιμοποίησης του διαδρόμου προ απογειώσεων, με ασφάλεια, από πολύ μεγαλύτερο αριθμό, αεροσκαφών. Το σημερινό αεροδρόμιο, Νίκος Καζαντάκης είναι η κυριότερη πύλη της χώρας. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ξεπέρασε το 1, 1 εκατ. επιβάτες.