Αρχή του τέλους για τα ντίζελ το νέο πλαίσιο που ενέκρινε η Ευρωβουλή
Το νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα διέπει τα οχήματα με μηχανές ντίζελ και συνάμα τους νέους αυστηρότερους ελεγκτικούς μηχανισμούς στην Ε.Ε. ενέκρινε με ευρεία πλειοψηφία σήμερα η Ευρωβουλή. Μια ψηφοφορία που συνιστά την αρχή του τέλους των ντίζελ, σύμφωνα με την αρμόδια Επίτροπο.
Μετά το περίφημο σκάνδαλο της VW, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε σε ένα πακέτο προτάσεων για την αλλαγή των κανονισμών που αφορούν τα ντιζελοκίνητα οχήματα και τον τρόπο ελέγχου τους σε όλη την Ε.Ε. Το πακέτο απεστάλη στην Ευρωβουλή και μετά από αρκετές συζητήσεις έφτασε στην ολομέλεια, όπου νωρίτερα, σήμερα, εγκρίθηκε με 585 ψήφους υπέρ και 77 κατά.
«Τα οχήματα ντίζελ δεν θα εξαφανιστούν από τη μία ημέρα στην άλλη. Όμως, μετά τη δουλειά που έγινε την τελευταία χρονιά, είμαι, πλέον, βέβαιη ότι θα εξαφανιστούν από τους δρόμους πολύ γρηγορότερα από ότι περιμέναμε» σχολίασε χαρακτηριστικά η Επίτροπος Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, αρμόδια για θέματα εσωτερικής αγοράς και βιομηχανίας.
Σημείο κλειδί των αλλαγών (μετά το μάθημα-πάθημα της VW) είναι η αναδιάρθρωση των κανονισμών και δη, του τρόπου ελέγχου των μηχανών ντίζελ. Από τον έλεγχο αυτό, οι ίδιες οι βιομηχανίες αυτοκινήτου βγαίνουν εκτός «κάδρου» χάνοντας το δικαίωμα (για ευνόητους λόγους) να αναθέτουν και να πληρώνουν απευθείας έναν εξωτερικό εργολάβο να κάνει τους σχετικούς ελέγχους. Αντ’ αυτού υπεύθυνες για τους ελέγχους θα είναι οι αρχές των κρατών μελών της Ε.Ε., που θα περνούν τις μηχανές από «κόσκινο» με εξονυχιστικούς ελέγχους σε εξειδικευμένα κέντρα, αν και το κόστος θα επιβαρύνει και πάλι τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σε περίπτωση παρατυπιών τα νέα πρόστιμα θα είναι ιδιαίτερα τσουχτερά, φτάνοντας τα 30.000 ευρώ ανά όχημα, ενώ τα χρήματα θα χρησιμοποιούνται είτε για την αποζημίωση των καταναλωτών είτε για την προώθηση περιβαλλοντολογικών προγραμμάτων.
Δικαίωμα ελέγχων και επιβολής προστίμων θα έχουν, ωστόσο, και οι θεσμικές αρχές των Βρυξελλών, αν και στην περίπτωση αυτή οι εθνικές αρχές θα μπορούν να παρέμβουν και να αναθεωρούν τη διαδικασία.
Πάντως, παρά την αρχική πρόθεση της Κομισιόν, το τελικό πλαίσιο που επικυρώθηκε από την Ευρωβουλή, δεν περιλάμβανε και τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου πανευρωπαϊκού εποπτικού οργάνου, στο πρότυπο της αμερικανικής EPA (που «τσάκωσε» και τους Γερμανούς της VW). Η δημιουργία ενός τέτοιου οργάνου βρισκόταν και στις προτάσεις της έκθεσης που σχημάτισε η Ευρωβουλή, στα πλαίσια της έρευνας του Dieselgate. Όμως, τελικά πολιτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα δεν επέτρεψαν (γιατί άραγε;) τη σύσταση του, γεγονός το οποίο περιβαλλοντολογικές οργανώσεις σχολίασαν δυσμενώς, κάνοντας λόγο για «χαμένη ευκαιρία».
Θυμίζουμε ότι σαν αποτέλεσμα του σκανδάλου της Volkswagen, έλεγχοι που διενεργήθηκαν από εθνικές επιτροπές σε διάφορα ευρωπαϊκά κράτη έδειξαν ότι τελικά οι εκπομπές αερίων από ντιζελοκίνητα οχήματα κυμαίνονται έως και 15 φορές πάνω από τα ανώτατα επιτρεπτά όρια και πως κι άλλες εταιρίες πλην της VW έχουν χρησιμοποιήσει παράνομα «μηχανάκια» για να παραποιούν τα νούμερα των ρύπων στους ελέγχους.