Βάλτε Mega… Έχει Ολυμπιακός-ΠΑΟΚ!
Θα μπορούσε κανείς να το πει και ποδοσφαιροποίηση. Βεβαίως, από μία πιο πραγματιστική σκοπιά, όποιος έχει τα λεφτά, «κάνει παιχνίδι». Οπότε, αφού τα λεφτά, τη σήμερον ημέρα, τα διαθέτουν οι παράγοντες του ελληνικού ποδοσφαίρου, τι να κάνουμε; Νέοι καιροί, νέα ήθη. Άλλωστε θρύλος ο ΔΟΛ, Θρύλος κι ο Μαρινάκης. Σε άλλο επίπεδο ο καθένας, αλλά… Θρύλος.
Το γεγονός ότι ο επιχειρηματικός χάρτης της χώρας έχει ξεκινήσει να ξαναγράφεται είναι, πάντως, δεδομένο. Και όπως και άλλες φορές στο παρελθόν, ο χώρος των Μέσων Ενημέρωσης αποτελεί έναν προπομπό των εξελίξεων που θα λάβουν χώρα το επόμενο διάστημα. Ή ίσως, ορθότερα, έναν «δοκιμαστικό σωλήνα», μέσα στον οποίο τεστάρονται συμμαχίες, συνεργασίες, νέες επιχειρηματικές ισορροπίες, οι οποίες στη συνέχεια θα βρουν εφαρμογή και σε άλλα πεδία.
Τα πρώτα αυθόρμητα συμπεράσματα από τη «σκούπα» Μαρινάκη στον ΔΟΛ είναι πολλά και οι απορίες ακόμη περισσότερες. Σίγουρα ο ισχυρός άνδρας του Ολυμπιακού πρέπει να είναι ευχαριστημένος που βάζει δυνατά πόδι στον τηλεοπτικό χάρτη, με τίμημα πολύ μικρότερο από αυτό που είχε εμφανιστεί διατεθειμένος να καταβάλει κατά τον -να ζήσουμε να τον θυμόμαστε- διαγωνισμό, που έγινε βάσει του «νόμου Παππά». Μάλιστα, με λιγότερα από τα μισά χρήματα, όχι μόνο γίνεται μεγαλομέτοχος του Mega, αλλά αποκτά ένα από τα πλέον ιστορικά και αναγνωρίσιμα εκδοτικά συγκροτήματα της χώρας, με «βαρείς» τίτλους.
Ένα δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι ο Ιβάν Σαββίδης, για πολλοστή φορά, δεν εμφανίζεται ικανός να ανταποκριθεί στις προσδοκίες που ο ίδιος καλλιέργησε. Ταυτόχρονα, εζυγίσθη, εμετρήθη και ευρέθη ελλιπής και για εκείνους που είχαν ποντάρει πολιτικά επάνω του, αν φυσικά δεχτούμε ότι υπάρχουν τέτοιοι. Εκτός, βεβαίως, εάν η ανεδαφικά χαμηλή προσφορά είναι και αποτέλεσμα πιέσεων και παραγόντων, που άπτονται του πρωτοσέλιδου της «F&M Voice» της περασμένης εβδομάδας.
Η πρώτη απορία για τον φέρελπι, νέο επενδυτή είναι εάν και κατά πόσον μπορεί κανείς -και σε πόσα τέρμηνα- να αποσβέσει ένα τέτοιο ποσόν, αγοράζοντας ένα συγκρότημα, εμβληματικό μεν και ισχυρό θεωρητικά, αλλά με τα βάρη και τις υποχρεώσεις που κουβαλάει ο σημερινός ΔΟΛ και πολύ περισσότερο, στην τρέχουσα συγκυρία. Ίσως ο κ. Μαρινάκης έχει αντιληφθεί ότι η αξία των ΜΜΕ στην Ελλάδα είναι κάτι σαν τη… MasterCard (ανεκτίμητη) και δεν τον απασχολεί καν κάτι τέτοιο. Ίσως, πάλι, οι πραγματικά «μεγάλοι» να έχουν αντιληφθεί ότι έρχεται η ανάπτυξη. Είναι απολύτως βέβαιο ότι θα τη δουν πριν από εμάς, τους υπόλοιπους.
Άλλη απορία που εύλογα δημιουργείται και απασχολεί έντονα και το δημοσιογραφικό σινάφι, είναι πόσα καρπούζια μπορεί -και θέλει- να κρατήσει ο νέος ιδιοκτήτης του ΔΟΛ κάτω από την ίδια μασχάλη. Με τοις πάσι γνωστό ότι ο κ. Μαρινάκης έχει συμφέροντα και σε άλλα ΜΜΕ, έντυπα, ηλεκτρονικά, ραδιοφωνικά, πολλοί θεωρούν ότι εκ των πραγμάτων κάποια από αυτά οδηγούνται σε κλείσιμο ή σε συγχώνευση. Αυτό δεν το λες και καλό, όχι τόσο με όρους πολυφωνίας -αφού η «γραμμή» θα είναι, λογικά, μία- αλλά κυρίως βλέποντας την περαιτέρω επιδείνωση του εργασιακού τοπίου, για δημοσιογράφους και όχι μόνο, να έρχεται.
Τι θα γίνει με το Mega; Είναι βέβαιο ότι, για πρώτη φορά μετά από πολλούς μήνες, φάνηκε φως στο βάθος του τούνελ του πάλαι ποτέ μεγάλου καναλιού. Τόσο η είσοδος Σαββίδη, μέσω της απόκτησης των προσωπικών μετοχών της πλευράς Μπόμπολα, όσο και η απόκτηση ενός σημαντικού ποσοστού από τον Μαρινάκη, μέσω του διαγωνισμού για τα «υπάρχοντα» του ΔΟΛ, δημιουργούν για πρώτη φορά τη βάσιμη ελπίδα ότι επιτέλους κάποιος/κάποιοι θα βάλουν λεφτά. Παραμένει αδιευκρίνιστο, όμως, το ποιος και το πόσα. Ο Σαββίδης, τι ρόλο θα παίξει με το παρά λίγο 20% του, όταν οικογένεια Βαρδινογιάννη και Μαρινάκης έχουν απόλυτη πλειοψηφία; Τι θα γίνει με τις μετοχές του Πήγασου, για τον οποίο προδιαγράφεται συνέχεια τύπου ΔΟΛ, μετά την καταγγελία των δανείων του από τις τράπεζες;
Το ματς μόλις άρχισε και δεν ξέρουμε καν αν είναι Ολυμπιακός-ΠΑΟΚ…
Υ.Γ. Υπάρχουν πολλές ακόμη απορίες, πολύ περισσότερες από τον χώρο της στήλης. Τρεις μόνο, εντελώς συνοπτικά:
1. Ποια ήταν η κυπριακή εταιρία με τη δεύτερη καλύτερη προσφορά; Από τους εγχώριους «έχοντες» -και μη κατέχοντες ΜΜΕ- μόνο ο Μαρινάκης και ο Σαββίδης ενδιαφέρονται για τον κλάδο;
2. Η Ν.Δ., που με περισσή σπουδή σχολίασε τη «νέα διαπλοκή», που σηματοδοτεί η είσοδος Σαββίδη στο Mega, εξέδωσε κάποια ανακοίνωση για τον διαγωνισμό του ΔΟΛ;
3. Το Μαξίμου έχει κατανοήσει πόσο πιο δύσκολο προδιαγράφεται, για το ίδιο, το μιντιακό τοπίο του εγγύς μέλλοντος ή απλώς θα συνεχίσει να καταγγέλλει τα μέσα της «προπαγάνδας»;
Το κείμενο γράφτηκε το βράδυ της Τετάρτης και δημοσιεύτηκε χτες στη «Finance & Markets Voice»