fbpx

Και πίνω (ελληνικές;) μπύρες…

Ήλθε η ώρα να ξεσπάσει ο «πόλεμος». Να υπερβεί τα ακροατήρια των ελληνικών και διεθνών δικαστηρίων, στα οποία μαίνεται επί σειρά ετών, δεκαπέντε για την ακρίβεια. Αν και οι αποφάσεις των δικαστηρίων έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην λειτουργία μιας αγοράς που χρόνια λειτουργούσε υπό μονοπωλιακές (εσχάτως ολιγοπωλιακές) συνθήκες, η δύναμη των καταναλωτών είναι απείρως μεγαλύτερη, άρα μπορεί να επιβάλλει τους δικούς της κανόνες.

Το καλοκαίρι του 2018 ίσως να φέρει τα πάνω – κάτω στην αγορά της μπύρας στην Ελλάδα. Αυτό τουλάχιστον να φιλοδοξεί  να επιτύχει η επιθετική και ελληνοκεντρική εκστρατεία της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης μέσω ενός έξυπνου όπως λένε οι ειδικοί της διαφήμισης, προγράμματος μαζικών καταχωρήσεων. (Αξίζει τον κόπο να κάνετε κλικ στο σχετικό μπάνερ στην ιστοσελίδα μας).
«Διεκδικούμε χώρο για την Ελλάδα», αναφέρει η γνωστή ζυθοποιία που κατέχει σήμερα το 10% της ελληνικής αγοράς μπύρας. Ευθύς αμέσως εξηγεί απέναντι σε ποιους: Στους Ολλανδούς της Heineken και τους Δανούς της Carlsberg που καταλαμβάνουν το 54% και το 27%  αντιστοίχως της αγοράς, δηλαδή πάνω από το 80%. Για το λόγο αυτό και η ΕΖΑ δεν κατηγορεί τους δύο ομίλους για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά. Γνωρίζει ότι αυτό κρίνεται από τα δικαστήρια. Αλλού στοχεύει …

Υπάρχουν όντως θετικές δικαστικές αποφάσεις για  την ΕΖΑ και τη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης σε καταγγελίες τους κατά των δύο μεγάλων πολυεθνικών ομίλων. Όμως οι άνθρωποι της ΕΖΑ σε αντίθεση με την άλλη ελληνική βιομηχανία μπύρας γνωρίζουν καλά ότι ο καταναλωτής, λίγο  επηρεάζεται από δικαστικές αποφάσεις. Αντιθέτως ο έλληνας λόγω ψυχοσύνθεσης υιοθετεί σήματα προϊόντων όταν δείχνουν να έχουν ελληνική ταυτότητα: Αυτό πέτυχε – χάρη και στο management του ικανότατου Ζωούλλη Μηνά – η Αθηναϊκή Ζυθοποιία της ολλανδικής Heineken.

Eπί των ημερών του αναστήθηκαν το ελληνικό σήμα ΑΛΦΑ, «ελληνοποιήθηκε» η ΑΜΣΤΕΛ και προετοιμάστηκε το έδαφος για το εκ νέου λανσάρισμα στην αγορά της θρυλικής ΜΑΜΟΣ από την Πάτρα. Ο κύπριος μάνατζερ διαπίστωσε έγκαιρα ότι τα διεθνή σήματα δύσκολα θα επιζήσουν στην Ελλάδα, αυτό συμβαίνει άλλωστε παντού, στην Ευρώπη όπου Ολλανδοί και Δανοί «κάνουν παιγνίδι» κυρίως με «ντόπια» σήματα. Για παράδειγμα η AMSTEL ως brand είναι σχεδόν άγνωστη σε Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία.

Αν και η κατανάλωση μπύρας τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα παρέμεινε σταθερή (γύρω στα 35 ετησίως λίτρα ανά κάτοικο, έναντι 140 της παγωμένης σχεδόν όλο το χρόνο Τσεχίας ή 106 της Γερμανίας) η αλλαγή της νομοθεσίας αλλά και οι διεθνείς τάσεις στην αγορά άρχισαν να «πριονίζουν» το μερίδιο των δύο γνωστών πολυεθνικών, όταν  μικρές και μεσαίες ζυθοποιίες εμφανίστηκαν με δικά τους brands και μια ευρεία παλέτα γεύσεων. Διότι ο έλληνας  αρχίζει σιγά- σιγά και αντιλαμβάνεται ότι η μπύρα δεν αποτελεί το «αναψυκτικό» του καλοκαιριού αλλά ένα προϊόν που μπορεί να απευθυνθεί σε ιδιαίτερα απαιτητικούς καταναλωτές με ουρανίσκους που ξέρουν να διακρίνουν τις διαφορές των ζυμώσεων (από αλκοολικό βαθμό 0% μέχρι και 15%) αλλά και των ποικίλων συστατικών (δημητριακών ή φρούτων) που μπορεί να εμπεριέχει μια μπύρα.

Η φετινή διαφημιστική καμπάνια της ΕΖΑ, όμως ποντάρει στην ελληνικότητα των προϊόντων της αλλά και την ελληνική ταυτότητα της: «Ελληνικό προϊόν είναι αυτό που παράγεται στην Ελλάδα, από ελληνικής ιδιοκτησίας επιχειρήσεις, τα κέρδη των οποίων διανέμονται στην Ελλάδα». Είναι ένα επιχείρημα που στέκει και «πιάνει» το θυμικό του μέσου έλληνα.

Η συνέχεια θα έχει ενδιαφέρον. Ήδη οι δύο ξένοι κολοσσοί απαντούν στην ΕΖΑ μέσω μπαράζ σημαντικών προσφορών που κάνουν στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αυτή την περίοδο. Αλλά αυτό είναι αμφίβολο αν θα ανακόψει την επιθετική πολιτική της μεγαλύτερης  ελληνικών συμφερόντων ζυθοποιίας, που έχει διευρύνει την γκάμα των προϊόντων της και με νέα σήματα, προσφέροντας νέες γεύσεις.

Είναι και το άλλο: η  ΕΖΑ έχει πετύχει να διεισδύσει με  τις μπύρες της (για παράδειγμα αναφέρω την Pils Hellas) σε ξένες αγορές, όχι μόνο των γειτονικών βαλκανικών χωρών. Πριν μερικές μέρες σε μεγάλο σούπερ μάρκετ στην Κόρδοβα στην Ανδαλουσία της Νότιας Ισπανίας, ανακάλυψα ένα ακόμη σήμα ελληνικής μπύρας: Ήταν το Blue island της ΕΖΑ. Ναι, εξάγουμε και (ελληνικές 100%) μπύρες!

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra