Ευρωπαϊκή «πανστρατιά» για πιο δυναμικό παρών των πολιτών στις κάλπες τον Μάιο του 2019
Στις περασμένες εκλογές του 2014 προσήλθαν στις κάλπες οι λιγότεροι ψηφοφόροι από την έναρξη των Ευρωεκλογών, το 1979. Τέσσερα και κάτι χρόνια μετά, σύσσωμα τα στελέχη του Ευρωκοινοβουλίου χρησιμοποιούν όλα τα μέσα, ακόμα και την τεχνολογία, με στόχο αυτό να αλλάξει στις κάλπες του 2019…
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωβουλής, το ποσοστό συμμετοχής στην προηγούμενη, εκλογική διαδικασία έφθασε… οριακά το 42,54%, παρότι στις συγκεκριμένες ευρωεκλογές υπήρξε μεγάλη προσπάθεια για να πειστούν οι πολίτες να προσέλθουν στις κάλπες. Μάλιστα, τότε, οι επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είχαν προχωρήσει και σε μια έξυπνη προεκλογική καμπάνια, η οποία τιτλοφορούνταν «Αυτή τη φορά είναι διαφορετικά». Η επικοινωνιακή αυτή εκστρατεία φαίνεται πως δεν είχε, εκ του αποτελέσματος, μεγάλο αντίκρισμα, ίσως επειδή τότε και σε αρκετές χώρες της ΕΕ ‘’έτρεχε’’ πρόγραμμα διάσωσης. Στην Ισπανία, για παράδειγμα, η προσέλευση ανήλθε στο 43,1%, χαμηλότερο από το 44,87% που είχε καταγραφεί το 2009. Την ίδια στιγμή, στην Πορτογαλία, η προσέλευση μειώθηκε στο 33,67%, επίσης, κάτω από 36,77% σε σχέση με το 2009. Αυτή, όμως, που είδε τους ψηφοφόρους να πέφτουν δραματικά ήταν η Ιρλανδία, με ποσοστό συμμετοχής 52,44%, σε σχέση με το 58,64% το 2009.
Αύξηση στην Ελλάδα παρά τα… μνημόνια
Παράδοξο ήταν αυτό που συνέβη στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι η χώρα βρίσκονταν σε μια κρίσιμη καμπή και με τάση αμφισβήτησης προς τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς μετά από τρία χρόνια στα μνημόνια: Η προσέλευση στις ευρωκάλπες αυξήθηκε συγκριτικά με το 2009, με το ποσοστό συμμετοχής να ανέρχεται στο 59.97% συγκριτικά με το 52.61% πριν από πέντε χρόνια. Αυτά τα ποσοστά κάθε άλλο παρά ικανοποιούν τους Ευρωπαίους που, στην παρούσα φάση, έξι μήνες πριν τις εκλογές του ερχόμενου Μαϊου αναζητούν εκ νέου τρόπους να τονώσουν το ενδιαφέρον των πολιτών των κρατών της ΕΕ και να τους ενθαρρύνουν να ψηφίσουν.
Βέβαια, τέσσερα και κάτι χρόνια μετά, έχει… κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι της ΕΕ και το κλίμα έχει αντιστραφεί προς το καλύτερο, καθώς οι Ευρωπαίοι, όπως φανερώνουν πολλές έρευνες, έχουν αρχίσει να εμπιστεύονται περισσότερο την οικονομική και κοινωνική ένωση. Μάλιστα, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη μελέτη του Ευρωβαρόμετρου, που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο του 2018, το 68% των ερωτηθέντων συμφώνησε ότι η χώρα τους έχει ωφεληθεί από την ένταξή της στην ΕΕ.
Ωστόσο, ελάχιστες είναι οι προσπάθειες που έχουν γίνει προκειμένου τα οφέλη της ένταξης στην ΕΕ να γίνουν αισθητά από τους απλούς πολίτες και για το λόγο αυτό, η Ευρώπη εκμεταλλεύεται τη δύναμη που της δίνει η τεχνολογία και προχωρά στην κατασκευή ενός πρωτοποριακού διαδικτυακού ιστότοπου, ο οποίος θα… απεικονίζει τα θετικά που έχουν γίνει σε κάθε χώρα ξεχωριστά.
«Τι κάνει η Ευρώπη για μένα»
Πρόκειται για τον διαδραστικό, πολύγλωσσο διαδικτυακό τόπο με τίτλο «Τι κάνει η Ευρώπη για μένα», ο οποίος δημιουργήθηκε από την Υπηρεσία Έρευνας του ΕΚ, και εκθέτει εκατοντάδες σημειώματα με παραδείγματα για τη θετική διαφορά που κάνει η ΕΕ στη ζωή των πολιτών. Μέσω αυτού του site οι χρήστες μπορούν εύκολα να βρουν συγκεκριμένες πληροφορίες για το τι κάνει η Ευρώπη για την περιοχή τους, το επάγγελμά τους ή το αγαπημένο τους χόμπι. Ο πρόεδρος του ΕΚ, Αντόνιο Ταγιάνι, εγκαινιάζοντας τον εν λόγω διαδικτυακό τόπο δήλωσε: «Οι Ευρωπαίοι ρωτούν τι έχει κάνει η ΕΕ γι’ αυτούς και ο νέος αυτός ιστότοπος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου παρέχει σαφείς, απαντήσεις σε απλή γλώσσα. Θα αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο προκειμένου να έρθει η Ευρώπη πιο κοντά τους πολίτες της».