Χαμηλές πτήσεις για την ελληνική μεταποίηση τον Ιούλιο
Οριακή, ωστόσο ταχύτερη, επιδείνωση των λειτουργικών συνθηκών του ελληνικού μεταποιητικού τομέα καταγράφηκε τον Ιούλιο καθώς επιταχύνεται η υποχώρηση της παραγωγής και των νέων παραγγελιών.
Η αβεβαιότητα που συνεπάγεται η πανδημία του κορονοϊού επηρέασε αρνητικά τη ζήτηση των πελατών, τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό. Από την άλλη, οι ενδείξεις για πλεονάζον εργατικό δυναμικό και εξασθενημένη εισροή νέων παραγγελιών οδήγησαν σε περαιτέρω μείωση του αριθμού των εργαζομένων, καθώς οι εταιρείες υπέδειξαν μειωμένη αισιοδοξία ως προς τις προοπτικές σχετικά με την παραγωγή μέσα στο επόμενο έτος.
Εν τω μεταξύ, οι τιμές εισροών αυξήθηκαν για πρώτη φορά σε διάστημα τεσσάρων μηνών λόγω του υψηλότερου κόστους πρώτων υλών.
Ειδικότερα, ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Ύπευθύνων Προμηθειών της IHS Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index® – PMI®)– έκλεισε στις 48.6 μονάδες τον Ιούλιο, τιμή χαμηλότερη από τις 49.4 μονάδες του Ιουνίου, μήνας κατά τον οποίο και πάλι καταγράφηκε οριακή επιδείνωση των λειτουργικών συνθηκών του ελληνικού μεταποιητικού τομέα.
Η ταχύτερη επιδείνωση των επιχειρησιακών συνθηκών του μεταποιητικού τομέα αντέστρεψε την τάση προς ανάκαμψη που παρατηρήθηκε μετά το ιστορικό χαμηλό του Απριλίου.
Σύμφωνα με αναφορές, η μείωση της παραγωγής προήλθε από την έντονη μείωση των νέων εργασιών, καθώς ορισμένες εταιρείες ανέφεραν ότι ο αντίκτυπος στον τουριστικό τομέα έπληξε την εισροή νέων πωλήσεων. Παρότι ο ρυθμός μείωσης ήταν βραδύτερος από το χαμηλό ρεκόρ του Απριλίου, ήταν ωστόσο πολύ ταχύτερος από τον μέσο όρο που έχει καταγραφεί στην ιστορία της έρευνας. Οι κατασκευαστές ανέφεραν επίσης ασθενή ζήτηση από βασικές αγορές εξαγωγών, καθώς οι νέες εργασίες που δέχθηκαν από το εξωτερικό μειώθηκαν σημαντικά.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ταχύτερη μείωση της ζήτησης των πελατών, οι Έλληνες κατασκευαστές υπέδειξαν εξασθενημένη εμπιστοσύνη σχετικά με αύξηση της παραγωγής μέσα στο επόμενο έτος. Ο βαθμός εμπιστοσύνης μειώθηκε σημαντικά από το υψηλό τεσσάρων μηνών του Ιουνίου, ωστόσο το κλίμα παρέμεινε σε γενικές γραμμές θετικό.
Σύμφωνα με αναφορές, τα επίπεδα εμπιστοσύνης επηρεάστηκαν αρνητικά από την αβεβαιότητα σχετικά με τη συνεχιζόμενη πανδημία COVID-19. Εν τω μεταξύ, το κόστος εισροών αυξήθηκε για πρώτη φορά από τον Μάρτιο, καθώς οι αυξήσεις των τιμών από την πλευρά των προμηθευτών ώθησε το κόστος πρώτων υλών σε υψηλότερα επίπεδα.
Παρόλ’ αυτά, ο ρυθμός αύξησης ήταν, σε γενικές γραμμές, μόλις οριακός και σε πρωτοφανή υποτονικά, για την έρευνα, επίπεδα. Οι τιμές εκροών εξακολούθησαν να μειώνονται, καθώς οι εταιρείες χρησιμοποίησαν περισσότερες εκπτώσεις στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν τις πωλήσεις και να προσελκύσουν νέους πελάτες.
Κατ’ αναλογία με τις ασθενείς συνθήκες ζήτησης, οι κατασκευαστές μείωσαν τον αριθμό των εργαζομένων τους τον Ιούλιο. Η οριακή μείωση της απασχόλησης ήταν η βραδύτερη που έχει καταγραφεί στο τρέχον διάστημα πέντε μηνών συνεχούς συρρίκνωσης, ωστόσο προήλθε από την επιταχυνόμενη αύξηση του πλεονάζοντος προσωπικού στα εργοστάσια των παραγωγών αγαθών.
Οι εταιρείες του μεταποιητικού τομέα εξακολούθησαν να μειώνουν τα αποθέματά τους τον Ιούλιο, καθώς τόσο τα αποθέματα προμηθειών όσο και τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων συρρικνώθηκαν περαιτέρω. Η εξασθενημένη ζήτηση οδήγησε σε άλλον έναν μήνα μείωσης των αγορών εισροών, ενώ οι χρόνοι παράδοσης προμηθειών εξακολούθησαν να επιμηκύνονται.