Αναδρομικά συνταξιούχων: Το ρίσκο της αίτησης, τι κρύβουν οι δικαστικές αποφάσεις
Η δικαστική δικαίωση δύο συνταξιούχων της ΔΕΗ, από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, περιέπλεξε ακόμα περισσότερο την υπόθεση σχετικά με τα αναδρομικά που μπορεί να αναζητηθούν από το Δημόσιο, για περικοπές στις συντάξεις που έγιναν από το 2012 και μετά. Το γεγονός ότι το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, δεν επέλεξε τη λύση της έφεσης, αλλά αντίθετα ανάγκασε τον ΕΦΚΑ να καταβάλλει τα αναδρομικά σε αυτούς τους δύο συνταξιούχους, «άνοιξε την όρεξη» για διεκδικήσεις και στους υπόλοιπους! Όμως πηγές του υπουργείου Εργασίας, ξεκαθάρισαν ότι η κάθε περίπτωση αίτησης θα είναι διαφορετική και συνεπώς, ανάλογα διαφορετική θα είναι και η αντιμετώπιση.
Άρα, δεν μπορεί να αποκλειστεί η έφεση που δεν κατατέθηκε τώρα, να κατατεθεί μαζικά για όλες τις υπόλοιπες αιτήσεις που θα υποβληθούν…
Το βέβαιο είναι ότι η απόφαση που δικαίωσε τους συνταξιούχους της ΔΕΗ στηρίζεται στο γεγονός ότι η αρχική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2015. Όμως ο νόμος Κατρούγκαλου (ν.4387) που θεωρητικά κάλυψε τη συγκεκριμένη δικαστική παρέμβαση, ενεργοποιήθηκε στις 13 Μαϊου 2016. Συνεπώς, προκύπτει ένα ξεκάθαρο κενό 11 μηνών. Στο διάστημα αυτό, τα αναδρομικά θα μπορούσαν θεωρητικά να καταβληθούν. Όμως είναι ελάχιστες οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν την περίοδο εκείνη, ώστε να υπάρξει το ανάλογο αποτέλεσμα. Τώρα για όσες αιτήσεις υποβληθούν στο εξής, είναι άγνωστο εάν τα αρμόδια δικαστήρια θα τις κρίνουν θετικά για την ανωτέρω περίοδο, ή για την περίοδο ως τον Δεκέμβριο του 2018. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον νόμο Κατρούγκαλου, ο επανυπολογισμός των συντάξεων τίθεται εν ισχύ από την 01.01.2019 και μετά…
Σε κάθε περίπτωση, για τα αναδρομικά από το 2012 και μετά, η απόφαση του ΣτΕ, που εκδόθηκε τον Ιούνιο του 2015, βάζει ξεκάθαρο φραγμό. Συνεπώς, όσοι τολμήσουν στο εξής να υποβάλλουν σχετική αίτηση, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ή θα καρπωθούν αναδρομικά ενός έτους (Ιούνιος 2015, Μάιος 2016) που είναι και το πιο πιθανό σενάριο, ή θα καρπωθούν αναδρομικά από τον Ιούνιο του 2015 έως και τον Δεκέμβριο του 2018.
Το ζήτημα της παραγραφής των απαιτήσεων, αναμένεται να παίξει καθοριστικό ρόλο. Για το Δημόσιο, η παραγραφή είναι διετής, ενώ είναι πενταετής για τους ασφαλισμένους των υπόλοιπων Ταμείων.
Τα πάντα όμως θα αλλάξουν εάν κριθεί αντισυνταγματικός ο νόμος Κατρούγκαλου. Η απόφαση του ΣτΕ για το συγκεκριμένο θέμα, δεν αναμένεται πριν από τον Ιούνιο του 2019…