fbpx

Αναπληρωτές και νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί: Στο ίδιο έργο θεατές και φέτος

0

Της Σοφίας-Χάιδως Ασημακοπούλου*
Στο ξεκίνημα μιας ακόμη σχολικής χρονιάς διαβάζουμε για δεκάδες αναπληρωτές και μόνιμους εκπαιδευτικούς οι οποίοι τοποθετήθηκαν σε τουριστικούς προορισμούς, κυρίως νησιά να κοιμούνται στα αυτοκίνητά τους, στις παραλίες και σε κάμπινγκ με υπνόσακους.

Όπως μας πληροφορεί η Ροδιακή σε ανάρτησή του ο νεοδιορισμένος δάσκαλος έγραφε: «Είμαι δάσκαλος του Δημοτικού Γενναδίου από πέρυσι αλλά και φέτος, αναζητώ γκαρσονιέρα για ενοικίαση στο Γεννάδι μέχρι 300 ευρώ τον μήνα. Είναι ντροπή να κοιμάμαι στο αυτοκίνητο διότι μου ζητάνε 400 ευρώ για ένα στούντιο και αδυνατώ να δίνω τόσα λεφτά για ένα σπίτι».

Στο ίδιο θέμα αυτό αναφέρεται και η Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων (τοπικός σύλλογος καθηγητών) η οποία έστειλε σχετική επιστολή προς τους Δήμους όλων των νησιών των Κυκλάδων και απαιτεί να μεριμνήσουν για την στέγαση των εκπαιδευτικών. Όπως σημειώνουν τα μέλη της ΕΛΜΕ δεν μπορεί ένας νεοδιόριστος εκπαιδευτικός να παίρνει μισθό της τάξης των 750 – 800 ευρώ και να καλείται να πληρώσει ενοίκιο σε ένα αξιοπρεπές κατάλυμα, της τάξης των 500 και 600 ευρώ. Το πρόβλημα έχει σοβαρές επιπτώσεις όχι μόνο στους εκπαιδευτικούς αλλά και στη λειτουργία των σχολείων. Είναι υποχρέωση του κράτους, των δήμων και της περιφέρειας να δώσουν τώρα λύση. Δεν μπορεί να λειτουργήσουν τα σχολεία με άστεγους εκπαιδευτικούς.

Ως απάντηση σε παλαιότερη ερώτησή μας, (7006 – 29/8/2022) μας η υφυπουργός κ. Μακρή μας παρέπεμψε στα πρακτικά επίκαιρης ερώτησης (1014 – 16-9-2022), όπου είπε μεταξύ άλλων ότι από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εξετάζεται (μάλιστα διευκρινίστηκε ότι εξεταζόταν εκείνο το χρονικό διάστημα που έγινε η ερώτηση) η δυνατότητα θέσπισης συγκεκριμένου χρηματικού επιδόματος βάσει ιδιαίτερων συνθηκών κάθε περιοχής και η χορήγηση εφάπαξ ποσού αρχικής εγκατάστασης ή κουπονιών για στέγαση, για διατροφή, για θέρμανση και μετακίνηση καθώς, τυχόν φορολογικές ελαφρύνσεις και μείωση ασφαλιστικών εισφορών και οι τρόποι ενίσχυσης της υποστήριξης από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης για την εξασφάλιση στέγης και την προσέλκυση υλικών πόρων από τους τοπικούς επαγγελματίες. Τι πρότεινε τελικά το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για την επίλυση του συγκεκριμένου ζητήματος και αν και ποιες προτάσεις υιοθετήθηκαν δεν μάθαμε ποτέ.

Νομοθετική παρέμβαση για την – μερική – αντιμετώπιση του προβλήματος είναι το άρθρο 32 του ν. 4483/2017 που έχει τροποποιηθεί τέσσερις φορές ως τώρα. Στο άρθρο 88 του νόμου 5003/2022 που τροποποιούσε την παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4483/2017 αναφέρεται ότι «…Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίζεται το ύψος της παροχής σε χρήμα και προσδιορίζεται η δαπάνη ανά δήμο.». Η εν λόγω Κ.Υ.Α.(17 Μαΐου 2023 -Τεύχος Δεύτερο – Αρ. Φύλλου 3274 Παροχή δωρεάν σίτισης και καταλύματος διαμονής σε υπαλλήλους ορεινών και νησιωτικών περιοχών), εκδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση γεγονός που προκάλεσε μεγάλη δυσαρέσκεια και αναστάτωση στους δικαιούχους. Εκτός αυτού το ανώτατο το μηνιαίο κόστος για την παροχή δωρεάν σίτισης και καταλύματος διαμονής φαινόταν να είχε δοθεί χωρίς συγκεκριμένα κριτήρια. Με ποια λογική π.χ. το εκτιμώμενο μηνιαίο κόστος και στέγασης ανά υπάλληλο στην Ίο είναι 250 ευρώ, στην Ανάφη είναι 500 ευρώ ενώ στην Κέα είναι 1800 ευρώ;

Η διάταξη που αφορούσε στην έκδοση της κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών στο άρθρο 64 του 5129/2024 που τροποποίησε την περίπτωση β) της παραγράφου 1 και αντικατέστησε την παράγραφο 4 άρθρου 32 ν. 4483/2017, δεν υπήρχε. Σύμφωνα με τη νέα διάταξη ο τρόπος παροχής της σίτισης και του καταλύματος διαμονής και το ύψος του χρηματικού επιδόματος καθορίζεται με απόφαση του οικείου δημοτικού, περιφερειακού ή Διοικητικού Συμβουλίου χωρίς όμως να καθορίζονται κριτήρια για το εκτιμώμενο μηνιαίο κόστος και στέγασης ανά υπάλληλο σε κάθε δήμο.

Πριν από αυτές τις τροπολογίες, με το άρθρο 349 του νόμου 4512/2018 στο άρθρο 32 του ν. 4483/2017 είχε προστεθεί και πέμπτη παράγραφος σύμφωνα με την οποία «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών καθορίζεται σύστημα παρακολούθησης των οικονομικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής του άρθρου αυτού». Οι επόμενες τροπολογίες δεν την έθιξαν που σημαίνει ότι εξακολουθεί να ισχύει. Όμως για το σύστημα παρακολούθησης των οικονομικών αποτελεσμάτων της εφαρμογής των διατάξεων δεν μάθαμε απολύτως τίποτα – ούτε εκθέσεις, ούτε ανακοινώσεις με σχετικά συμπεράσματα.

Να σημειώσουμε επίσης ότι τα προβλήματα της στέγασης των εκπαιδευτικών δεν είναι μόνο στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζουν και στη λήξης της αφού έχει ήδη ξεκινήσει η τουριστική περίοδος και η ζήτηση είναι μεγάλη με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες να προβαίνουν σε εξώσεις και οι εκπαιδευτικοί να περιφέρονται, μέχρι να δουν τι θα κάνουν και πώς θα καταφέρουν να παραμείνουν στην εργασία τους μέχρι τα τέλη Ιουνίου.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το Μάιο του 2023, ενώ ο Δήμος Μυκόνου ελάχιστα έδειξε να ενδιαφέρεται για το στεγαστικό πρόβλημα των εκπαιδευτικών, προέβλεψε για τη στέγαση 60 αστυνομικών και φρόντισε να μισθώσει ξενοδοχεία για να μείνουν δωρεάν όλοι οι αστυνομικοί που θα έρθουν στο νησί για να εργαστούν κατά την καλοκαιρινή σεζόν.

* Βουλευτής Β’ Πειραιώς, Ελληνική Λύση

Αφήστε μια απάντηση

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra