Αθέμιτες πρακτικές από εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών
Οι ελληνικές οργανώσεις ΕΚΠΟΙΖΩ και ΚΕ.Π.ΚΑ. η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Καταναλωτών (BEUC) καθώς και άλλες οργανώσεις καταναλωτών από 21 χώρες της ΕΕ υπέβαλαν καταγγελία στις ευρωπαϊκές αρχές και τις αρμόδιες εθνικές αρχές, εναντίον εταιρειών βιντεοπαιχνιδιών για αθέμιτες πρακτικές. Σύμφωνα με την ανάλυση των ενώσεων καταναλωτών οι εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών παραβιάζουν την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών.
Οι εταιρείες αυτές έχουν δημιουργήσει ιδιαίτερα δημοφιλή παιχνίδια όπως είναι: Fortnite, EA Sports FC 24, Minecraft και Clash of Clans, τα οποία επισκέπτονται καθημερινά πολλά παιδιά σε όλη την Ευρώπη.
Σύμφωνα με μελέτη των οργανώσεων, οι εταιρείες βιντεοπαιχνιδιών ενθαρρύνουν τις δαπάνες μέσω των εικονικών νομισμάτων που μπορεί να αγοράσει ο παίκτης με πραγματικά χρήματα. Παραδείγματα τέτοιων αγορών αποτελούν τα νομίσματα, πόντοι, διαμάντια, κλπ.
Σύμφωνα με τις οργανώσεις:
- Οι καταναλωτές δεν μπορούν να ελέγξουν το πραγματικό κόστος των εικονικών νομισμάτων με αποτέλεσμα να ξοδεύουν υπερβολικά.
- Ανήλικοι και παιδιά στην Ευρώπη είναι ακόμη πιο ευάλωτα στις συγκεκριμένες τακτικές χειραγώγησης. Τα στοιχεία δείχνουν ότι, ξοδεύουν κατά μέσο όρο 39 ευρώ τον μήνα σε αγορές εντός παιχνιδιού.
- Μια έρευνα σχετικά με τα 50 βιντεοπαιχνίδια που παίχτηκαν περισσότερο το 2023 δείχνει ότι, 21 από αυτά (42%), περιλαμβάνουν ψηφιακά νομίσματα. Από αυτά τα 21 παιχνίδια, τα 8 απευθύνονται σε ηλικίες ακόμη και κάτω των 12 ετών.
50 δισ. δολ. παγκοσμίως απέφερε στην αγορά των βιντεοπαιχνιδιών η ανάπτυξη των εικονικών νομισμάτων
Το 2020 οι αγορές εικονικών – ψηφιακών αγαθών στα video games με αντάλλαγμα κανονικά χρήματα έχουν οδηγήσει στη ραγδαία εξέλιξη και ανάπτυξη των εικονικών νομισμάτων, τα οποία απέφεραν περισσότερα από 50 δισ. δολάρια παγκοσμίως (περίπου 46 δισ. ευρώ), αντιπροσωπεύοντας περίπου το ¼ των εσόδων της αγοράς βιντεοπαιχνιδιών.
«Καλούμε τις αρχές να διασφαλίσουν ότι οι εταιρείες τηρούν τη νομοθεσία και παρέχουν στους καταναλωτές ένα ασφαλές και αξιόπιστο διαδικτυακό περιβάλλον, ιδίως για τους ανηλίκους και τα μικρά παιδιά. Η καλύτερη εφαρμογή του πλαισίου της νομοθεσίας για τους καταναλωτές στον τομέα των βιντεοπαιχνιδιών και η περαιτέρω ρύθμιση τα επόμενα χρόνια είναι ουσιαστικής σημασίας προκειμένου να αποφευχθούν οι επιβλαβείς επιπτώσεις και οι πρακτικές εκμετάλλευσης» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι καταναλωτικές ενώσεις.