Δ. Αβραμόπουλος: Αναποτελεσματικό το υφιστάμενο σύστημα ασύλου
Την αναποτελεσματικότητα του υφιστάμενου ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου, υπό την πίεση των μεταναστευτικών ροών που δέχεται σήμερα η ΕΕ, υπογράμμισε από τις Βρυξέλλες ο επίτροπος μετανάστευσης, Δημήτρης Αβραμόπουλος.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν σήμερα από κοινού, ο Δ. Αβραμόπουλος και ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Φρανς Τίμερμανς, παρουσίασαν τις προτάσεις της Επιτροπής προς συζήτηση με τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, για τη μεταρρύθμιση του κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου και την ανάπτυξη ασφαλών και νόμιμων οδών μετανάστευσης προς την Ευρώπη. Και οι δύο υπογράμμισαν, ότι στόχος της Επιτροπής είναι να υποβάλει τις νομοθετικές προτάσεις της πριν από το καλοκαίρι.
Όσον αφορά τη συζήτηση για τη μελλοντική αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου, ο Δ. Αβραμόπουλος τόνισε ότι η Επιτροπή προτείνει δύο «εναλλακτικές λύσεις» που στοχεύουν σε μια πιο δίκαιη ανακατανομή των ευθυνών μεταξύ των κρατών-μελών και σε μεγαλύτερη αλληλεγγύη. Ο ίδιος χαρακτήρισε τις προτάσεις της Επιτροπής «τολμηρές» και «φιλόδοξες» και προσέθεσε ότι και στις δύο «εναλλακτικές λύσεις», οι αιτούντες άσυλο αυτόματα θα κατανέμονται στα κράτη-μέλη, με βάση μία «κλείδα κατανομής».
Συνεχίζοντας, ο Δ. Αβραμόπουλος τόνισε ότι έως ότου αναθεωρηθεί το Δουβλίνο πρέπει και να εφαρμόζεται. Αυτό αναγνώρισε ότι είναι δύσκολο να συμβεί σε χώρες που δέχονται μεγάλο αριθμό αφίξεων προσφύγων και μεταναστών, όπως η Ελλάδα, η οποία σημείωσε ότι έχει ανταποκριθεί πλήρως στις υποχρεώσεις της. «Η αναθεώρηση του Δουβλίνου πρέπει να είναι μια καθαρά ευρωπαϊκή λύση στη νέα πραγματικότητα», τόνισε ο Δ. Αβραμόπουλος, επισημαίνοντας ότι το Δουβλίνο τέθηκε σε εφαρμογή πολύ πριν η Ευρώπη βρεθεί αντιμέτωπη με το κύμα προσφύγων.
Ο επίτροπος Μετανάστευσης τόνισε, επίσης, ότι το άσυλο δεν συνδέεται με δικαίωμα ελεύθερης μετακίνησης, ούτε με δικαίωμα επιλογής της χώρας από την οποία κάποιος θέλει να απολαύσει άσυλο. Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή προτείνει κυρώσεις στις δευτερεύουσες μετακινήσεις εντός της ΕΕ.
Όσον αφορά την περαιτέρω εναρμόνιση του κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου, ο Δ. Αβραμόπουλος τόνισε ότι η Επιτροπή προτείνει, μεταξύ άλλων, την επέκταση του κανονισμού EURODUC, προκειμένου να ελέγχονται οι παράνομες καταχωρήσεις στα εξωτερικά σύνορα, την ενίσχυση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Υποστήριξης για το Άσυλο (ΕASO) και την αναμόρφωση της FRONTEX, στο πλαίσιο μιας Ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής και Συνοριοφυλακής.
«Αν θέλουμε να κλείσουμε την πίσω πόρτα στην παράνομη μετανάστευση, πρέπει να ανοίξουμε περισσότερα παράθυρα για νόμιμη είσοδο στην Ευρώπη», ανέφερε στη συνέχεια ο Δ. Αβραμόπουλος, επισημαίνοντας ότι η Επιτροπή θα εργαστεί σε μια σειρά μέτρων ενίσχυσης της νόμιμης μετανάστευσης στην Ευρώπη. Μεταξύ αυτών των μέτρων περιλαμβάνονται νέες πρωτοβουλίες επανεγκατάστασης και η αναθεώρηση της οδηγίας για τη Μπλε Κάρτα.
Εξάλλου, σχετικά με τους αργούς ρυθμούς εφαρμογής του προγράμματος μετεγκατάστασης και επανεγκατάστασης προσφύγων από την Τουρκία στα κράτη-μέλη της ΕΕ, ο Δ. Αβραμόπουλος υπογράμμισε ότι «δεν υπάρχει η απαραίτητη πολιτική βούληση από πλευράς πολλών κυβερνήσεων». Προσέθεσε, δε, ότι ο στόχος της Επιτροπής για μετεγκατάσταση 6.000 προσφύγων σε μηνιαία βάση, είναι «εφικτός και εφαρμόσιμος».
Ο Δ. Αβραμόπουλος αναφέρθηκε, εξάλλου, στη συνάντηση που είχε τη Δευτέρα στην Άγκυρα με τον Τούρκο πρωθυπουργό Αχμέτ Νταβούτογλου και τις τουρκικές αρχές, προκειμένου να συζητήσει τα επόμενα βήματα για την εφαρμογή της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας. Όπως είπε, τα πρώτα αποτελέσματα εφαρμογής της συμφωνίας έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται, σημειώνοντας ότι οι ροές έχουν μειωθεί σημαντικά, αλλά συνεχίζοντα. Προσέθεσε, ότι η Άγκυρα δεσμεύεται να υλοποιήσει όσα έχει αναλάβει στο πλαίσιο της συμφωνίας, συμπεριλαμβανομένων των νομικών εκκρεμοτήτων για τις επιστροφές στην Τουρκία των μη Σύρων προσφύγων.
Τέλος, ο Δ. Αβραμόπουλος υπενθύμισε ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα βρίσκονται περίπου 1.000 συνοριοφύλακες της Frontex και 100 εμπειρογνώμονες ασύλου της EASO. Ανέφερε, επίσης, ότι σήμερα 68 μετανάστες έφτασαν στην Ελλάδα.