Διώρυγα Κορίνθου: Κοντεύει έναν χρόνο κλειστή, παρά τις υποσχέσεις Μητσοτάκη
Από τον περασμένο Γενάρη η διώρυγα της Κορίνθου παραμένει κλειστή λόγω κατολισθήσεων. Τον περασμένο Απρίλη την επισκέφθηκε ο Κ. Μητσοτάκης, ο οποίος ζήτησε «ζήτησε από τους συναρμόδιους φορείς να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για το ταχύτερο δυνατό άνοιγμά της στη ναυσιπλοΐα». Έ, ακόμη η διώρυγα παραμένει κλειστή και οι εργασίες θα ξεκινήσουν, αν ξεκινήσουν, τον Ιανουάριο του 2022!
Θυμάστε στις 17 του περασμένου Απρίλη τον Κυριάκο Μητσοτάκη με το γνωστό σπορτίβ ντύσιμό του να επισκέπτεται τη Διώρυγα της Κορίνθου και να ενημερώνει για τα έργα που επρόκειτο να ξεκινήσουν για την αποκατάσταση των ζημιών που έχει τεθεί εκτός λειτουργίας;
Όχι;
Μη στεναχωριέστε. Γι΄ αυτό είμαστε εμείς εδώ, για να σας τα θυμίζουμε.
Τι έλεγε τότε το δελτίο Τύπου της κυβέρνησης που αναπαράχθηκε από σύσσωμο τον Τύπο;
Έλεγε τα εξής:
«Τη Διώρυγα της Κορίνθου, η οποία είναι κλειστή λόγω κατολισθήσεων, επισκέφτηκε το πρωί ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, προκειμένου να ενημερωθεί για το σχέδιο αποκατάστασης που βρίσκεται σε εξέλιξη.
“Μετά από πάρα πολλά χρόνια γίνεται μία ουσιαστική παρέμβαση στη διώρυγα, ύψους 9 εκατομμυρίων”, δήλωσε ο Πρωθυπουργός. “Είναι μία αναγκαία παρέμβαση προκειμένου να εξασφαλιστεί και η ασφάλεια της διέλευσης από τη Διώρυγα. Είναι ένα πολύ εντυπωσιακό έργο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι ένα έργο του 19ου αιώνα, το οποίο εγκαινιάστηκε από τον Χαρίλαο Τρικούπη. Και ήρθε η ώρα τον 21ο αιώνα να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις έτσι ώστε να αναδειχθεί η σημασία της”.
Συνομιλώντας με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Διώρυγας Κορίνθου Α.Ε. Βασίλη Ανδρικόπουλο, τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου Παντελή Παντελίδη, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Γρηγόρη Δημητριάδη, τον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων και βουλευτή Κορινθίας Χρίστο Δήμα, τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτή Κορινθίας Νίκο Ταγαρά, τη βουλευτή ΝΔ Κορινθίας Μαριλένα Σούκουλη και τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Νίκα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι για λόγους ασφαλείας η Διώρυγα θα παραμείνει κλειστή για ένα χρονικό διάστημα, ενώ ζήτησε από τους συναρμόδιους φορείς καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για το ταχύτερο δυνατό άνοιγμά της στη ναυσιπλοΐα.
Ο κ. Δημητριάδης επισήμανε ότι το σχέδιο έχει πρόνοιες για τους εργαζόμενους, “τους οποίους εξασφαλίζουμε”. “Αυτό είναι πολύ σημαντικό”, υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε ακόμα ότι τα έργα στη Διώρυγα αποτελούν έναυσμα για την συνολικότερη αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, η οποία έχει “αναπτυξιακή δυναμική”, ενώ τόνισε πως η Διώρυγα αποτελεί “πάρα πολύ σημαντικό αξιοθέατο”. “Ξεχνάμε πόσοι έρχονται και επισκέπτονται τη Διώρυγα για να δουν ένα τεχνικό έργο το οποίο είναι μοναδικό στην Ευρώπη”, ανέφερε.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Δήμας είπε πως η τουριστική ανάπτυξη της περιοχής είναι “ένας από τους στρατηγικούς στόχους που πρέπει να έχουμε όλοι μας για τη Διώρυγα”.
Το έργο
Το πρόβλημα εμφανίστηκε αρχικά το 2018. Μετά τις μεγάλες καταπτώσεις που καταγράφηκαν τον φετινό Ιανουάριο και Φεβρουάριο στην πλευρά της Πελοποννήσου, η κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα και ανέθεσε με διαδικασίες fast-track στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την εκπόνηση μελετών (γεωτεχνική έρευνα, γεωτεχνικές μελέτες, υδρολογικές και υδραυλικές μελέτες, περιβαλλοντικές μελέτες και μελέτες λιμενικών έργων), και την υλοποίηση του έργου αποκατάστασης.
Οι προκαταρκτικές εργασίες όσον αφορά τις μελέτες έχουν αρχίσει. Το στάδιο εκπόνησης των μελετών αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο. Στη συνέχεια θα γίνει η δημοπράτηση του έργου και θα αρχίσουν οι πρόδρομες εργασίες στα πρανή.
Το όλο έργο, προϋπολογισμού 9 εκατομμυρίων ευρώ, έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο σχεδιασμός που έχει γίνει αποβλέπει στην ευρύτερη επίλυση του προβλήματος των καταπτώσεων. Μεταξύ άλλων, θα εγκατασταθεί πλήρες σύστημα γεωτεχνικής παρακολούθησης που θα επιδεικνύει πιθανά νέα προβλήματα σε σημεία της Διώρυγας, προκειμένου να αποφευχθούν μελλοντικές μεγάλες ζημιές που θα μπορούσαν να διακόψουν την απρόσκοπτη λειτουργία της. Η διώρυγα είναι κομβικής σημασίας για το εμπόριο και τις μεταφορές, ενώ αποτελεί μία από τις μόλις τρεις υπάρχουσες τεχνητές διώρυγες στον κόσμο».
Από τον περασμένο, Γενάρη, λοιπόν, που η διώρυγα έπαψε να λειτουργεί λόγω κατολισθήσεων, έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος.
Και από την επίσκεψη του Κ. Μητσοτάκη, στις 17 Απριλίου, άλλοι 8 μήνες.
Και τι μ’ αυτό;
Δεν έχει γίνει ακόμη ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ εργασία.
Τον ερχόμενο Γενάρη και βλέπουμε
Αντιθέτως, μόλις χτες πληροφορηθήκαμε ότι τα έργα θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2022.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, «πράσινο φως» για την άμεση έναρξη των εργασιών επισκευής και αποκατάστασης των ζημιών στη Διώρυγα της Κορίνθου ανάβει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ειδικότερα, με απόφαση από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής εξαιρείται το έργο από την υποχρέωση τήρησης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, κατ’ εφαρμογή σχετικής διάταξης νόμου, λόγω της κατεπείγουσας και έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας που καλύπτει, η οποία αφορά στη δημόσια ασφάλεια και στην αποκατάσταση της ομαλότητας της ναυσιπλοΐας.
Με την ίδια απόφαση, εντός δύο ετών, ο φορέας που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία της Διώρυγας Κορίνθου θα πρέπει να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης για το συνολικό έργο, υποβάλλοντας Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη λειτουργία και τη συντήρηση της Διώρυγας στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή, προκειμένου να εκδοθεί, μετά από διαβούλευση με το κοινό και τις γνωμοδοτούσες υπηρεσίες, η κατάλληλη Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.