Δηµοκρατία, φωνή του λαού και ESG
Τον τελευταίο µήνα, ο όµιλος Mytilineos έχει «παραδώσει µαθήµατα» σε όλο το φάσµα της ελληνικής οικονοµίας και πρωτοτύπησε, για άλλη µια φορά, εντάσσοντας τις βασικές δεσµεύσεις του σε επίπεδο ESG για την επόµενη χρονιά. Αγκάλιασε, επίσης, το νέο Οδηγό Δηµοσιοποίησης Πληροφοριών ESG του Χρηµατιστηρίου Αθηνών, ως προς την ευθυγράµµιση του οµίλου, κατά τον πρώτο χρόνο εφαρµογής του.
Γράφει ο: Γιάννης Έξαρχος*
Οι αλλαγές έρχονται και ανακοινώθηκε από την Κοµισιόν ότι, τον Σεπτέµβριο του 2020 θα προσπαθήσουν να εκδώσουν ένα ενιαίο, πανευρωπαϊκό δελτίο τιµών για όλες τις µετοχές. Η νοµολογία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς επιβάλλει σε ένα κοµµάτι της το ESG, δεν αγκαλιάζει, όµως, και δεν προβλέπει απόλυτα το αποτύπωµα ESG των εταιριών.
Βεβαίως, το Ινστιτούτο Εταιρικής Ευθύνης, τα τελευταία 12 χρόνια στην Ελλάδα βραβεύει αξιόλογους οµίλους, όπως είναι ο ΟΤΕ, η Wind, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η Τράπεζα Πειραιώς και η Εθνική Τράπεζα σε θέµατα ΕΚΕ. Ωστόσο, αυτό που χρειάζεται η αγορά είναι ένα ξεχωριστό «βαρόµετρο» για τις εισηγµένες εταιρίες και όχι έναν δείκτη µε µη συγκρίσιµες εταιρίες, µιας που η ΕΚΕ, το ESG και η νοµολογία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς έχουν πολύ πιο αυστηρά κριτήρια για αυτές, έναντι των µη εισηγµένων εταιριών.
Σε πρόσφατο άρθρό του, αναφορικά µε την «κορυφαία εταιρία διαχείρισης µη εξυπηρετούµενων δανείων», ο εκτελεστικός πρόεδρος της doValue, κ. Θεόδωρος Καλαντώνης, αναφέρθηκε στο ότι «δεν έχουν την πολυτέλεια να ρίξουν πολύτιµους πόρους στη µαύρη τρύπα των µη βιώσιµων επιχειρήσεων». Το ερώτηµα που θέτω είναι, ποιά είναι τα κριτήρια των µη βιώσιµων επιχειρήσεων;
Στην τελευταία έρευνά της Deloitte «Global Millennials» αναφέρεται ότι, το µέλλον και οι αξίες ανήκουν στην επόµενη γενιά, σε µια γενιά που αναζητάει το «καλώς έχειν» από τις εταιρίες. Η έρευνα της Deloitte ανέδειξε τα τρία κύρια χαρακτηριστικά της νεότερης γενιάς που ήταν:
1. Ευηµερία της οικογένειας,
2. Μακροπρόθεσµο οικονοµικό µέλλον,
3. Εργασιακές ευκαιρίες.
Συνεπώς οι εταιρίες, χρησιµοποιώντας τις αρχές ESG, µπορούν να αναδείξουν την εργασιακή κουλτούρα τους εµπράκτως στην τοπική κοινωνία και να διασφαλίσουν την οικογενειακή και επαγγελµατική ισορροπία για το εργατικό τους δυναµικό.
Η αξιοπιστία και η εµπιστοσύνη είναι δύο βασικά στοιχεία στον επαγγελµατικό στίβο και στην κοινωνία και το αντίστροφο και αυτό αποτυπώθηκε, επίσης το 2019, στο Βαρόµετρο Εµπιστοσύνης (Trust Barometer) της Edelman.
Θα πρέπει να επιστρέψουµε, λοιπόν, στις βασικές αρχές (back to basics) που δεν είναι άλλες πέραν της Δηµοκρατίας και της «φωνής του λαού». Ο φάρος όλων των εταιριών δεν είναι άλλος, παρά η φωνή και η αντίληψη που έχει η κοινωνία για τις επιχειρηµατικές τους επιτυχίες, µέσα από µια συνεχή και διαρκή επαναπληροφόρηση µε το κοινό τους, χρησιµοποιώντας έρευνες – βαρόµετρα, όπως ακριβώς στοχεύει και το Athens ESG Trust Barometer.
* Διευθυντής First Zurich Trust & Athens ESG Trust Barometer