Δυσοίωνες οι προβλέψεις για την αυτοκινητοβιομηχανία το 2022
Η πανδημία μπήκε ανάχωμα στην πλεονάζουσα παραγωγή αυτοκινήτων μετά από τουλάχιστον τρεις δεκαετίες.
Τα σοβαρά προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και η έξαρση του κόστους πρώτων υλών οδήγησαν σε καθυστερήσεις στην παραγωγή, με αποτέλεσμα πολύμηνες αναβολές στις παραδόσεις νέων οχημάτων στους καταναλωτές. «Η αγορά θα επανέλθει πλήρως μέσα στο 2023», εκτιμά σε πρόσφατη έκθεση ο ειδικός σε ζητήματα αυτοκινητοβιομηχανίας Φέρντιναντ Ντουντεχέφερ από το Center Automotive Research (CAR) του Ντούισμπουργκ.
Ενώ το 2019 πουλήθηκαν στην Γερμανία 3,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα, το 2020, πρώτη χρόνια της πανδημίας, διατέθηκαν 2,9 εκατομμύρια. Το κέντρο έρευνα CAR τοποθετεί τις πωλήσεις φέτος σε μόλις 2,69 εκατομμύρια. Ο Φέρντιναντ Ντουντεχέφερ προβλέπει βελτίωση το 2022 με πωλήσεις άνω των 3 εκατομμυρίων αυτοκινήτων. Εκτιμά, ωστόσο ότι και το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα βρεθούν αντιμέτωπες με τις ελλείψεις μικροτσίπ, ενώ την ίδια στιγμή ουδείς είναι σε θέση να αποκλείσει νέα κύματα πανδημίας από νέες μεταλλάξεις του κορωνοϊού. Παράλληλα ο Γερμανός ειδικός επισημαίνει ότι ο μέσος όρος κατοχής ενός αυτοκινήτου βρίσκεται σε ανοδική πορεία στη Γερμανία και ξεπερνά πλέον την δεκαετία. Κατά συνέπεια υπάρχει ένας ακόμα λόγος για τους καταναλωτές, εκτός βέβαια από την ηλεκτροκίνηση, να αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο.
Μετά το δύσκολο 2020 το πρώτο εξάμηνο του 2021 έφερε διακοπές στην παραγωγή αυτοκινήτων στη Γερμανία.Την ίδια στιγμή όμως αγορές όπως εκείνες στις ΗΠΑ, την Ρωσία και την Βραζιλία βρέθηκαν το εν λόγω διάστημα σε ανοδική τροχιά. «Για πρώτη φορά το 2021 πωλήθηκαν στην Ινδία περισσότερα αυτοκίνητα από τη Γερμανία», δηλώνει ο Γερμανός ειδικός. Το ίδιο θα ισχύσει και το 2022 με την Ινδία να «κλέβει» οριακά την πρωτιά από την Γερμανία.
Το 2019, τη χρονιά προ πανδημίας, πωλήθηκαν στην παγκόσμια αγορά περίπου 80 εκατομμύρια καινούργια αυτοκίνητα. Το 2020 ο αριθμός τους μειώθηκε κατά περίπου 14%, φθάνοντας μόλις τα 68,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Σύμφωνα με το κέντρο CAR, το 2021 θα πωληθούν 70,5 εκατομμύρια, ενώ για το 2022 προβλέπεται η πώληση 75,2 εκατομμυρίων αυτοκινήτων. Ακόμα και το 2023 πάντως οι πωλήσεις δεν θα φθάσουν τα προ κρίσης επίπεδα. Η επιστροφή σε πωλήσεις επιπέδου 2019 προβλέπεται για το 2025.
Παρά την κρίση για την αυτοκινητοβιομηχανία υπήρχαν το 2021 και θετικές ειδήσεις. Σύμφωνα με ανάλυση της εταιρίας EY, τα λειτουργικά κέρδη των 16 μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως έφθασαν το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους τα 23 δισεκατομμύρια ευρώ, μια αύξηση 11%, καταρρίπτοντας νέο ρεκόρ.
Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 16%, (αναλυτές υπολογίζουν ότι μόνο λόγω των ελλείψεων σε ημιαγωγούς, δεν κατασκευάστηκαν 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα) 13 κατασκευαστές πούλησαν λιγότερα οχήματα από ό,τι την περίοδο πέρυσι και οι 16 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν κατάτι περιορισμένο τζίρο, φθάνοντας τα 371 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι κορυφαίοι κατασκευαστές αύξησαν τα κέρδη τους, τοποθετώντας τα λιγοστά μικροτσίπ σε ακριβότερα μοντέλα που απέδωσαν περισσότερα κέρδη. Εκτός αυτού οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν χρειάστηκε να κάνουν εκπτώσεις από τη στιγμή που η ζήτηση για νέα οχήματα ξεπερνούσε κατά πολύ την προσφορά. Την ίδια στιγμή οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές κατάφεραν το 2021 να αυξήσουν την χρηματιστηριακή αξία τους με πρώτη και καλύτερη την αμερικανική Tesla.
Η εταιρία EY είναι ωστόσο πεπεισμένη ότι οι στενωποί θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούν την αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως. Σε ανάλυση αναφέρει ότι «η έξαρση κρουσμάτων σε ορισμένες χώρες και τα αυστηρότερα περιοριστικά μέτρα ενδέχεται να προκαλέσουν νέα προβλήματα στην παραγωγή και τις εφοδιαστικές αλυσίδες». Η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας πλήττει σε σημαντικό βαθμό την Κίνα. Στην μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο οι πωλήσεις μειώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2021 κατά 26%.