ΕΕ: Στις 4 Οκτωβρίου η ψηφοφορία για τους δασμούς των κινέζικων EV
Αφού τα κράτη μέλη της ΕΕ δεν ψήφισαν για την επιβολή ειδικών δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα, πιθανότατα θα ψηφίσουν την Παρασκευή. Ωστόσο, η ημερομηνία δεν είναι καθορισμένη – ούτε το αποτέλεσμα επίσης.
Η νέα ημερομηνία αναφέρθηκε από το Bloomberg, επικαλούμενο πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα. Το πρακτορείο ειδήσεων ανέφερε αρχικά ότι η ψηφοφορία θα διεξαχθεί στις 25 Σεπτεμβρίου. Αντίθετα, η Επιτροπή της ΕΕ συνέχισε τις συνομιλίες με το Πεκίνο και τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για την επίτευξη συμφωνίας την τελευταία στιγμή.
Τώρα, «τα κράτη μέλη έχουν λάβει ένα σχέδιο κανονισμού για τα προτεινόμενα μέτρα», αναφέρει το Bloomberg. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η ημερομηνία είναι καθορισμένη. Επιπλέον, οι συνομιλίες μεταξύ των δύο μερών ενδέχεται να συνεχιστούν ακόμη και μετά την υιοθέτηση των ειδικών δασμών. Εάν περάσει η ψηφοφορία, από τον Νοέμβριο θα ισχύσουν οι δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Το ποσοστό των δασμών εξαρτάται από την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς υπολογίζεται με βάση το ποσό της ενίσχυσης ή των επιδοτήσεων που λαμβάνει μια αυτοκινητοβιομηχανία από το Πεκίνο. Η Επιτροπή προσάρμοσε τους συντελεστές, μετά την επιβολή προσωρινών δασμών τον Ιούλιο. Για παράδειγμα, από τώρα, η SAIC θα έπρεπε να πληρώνει περίπου 36% σε ειδικούς δασμούς, επιπλέον του 10% των εισαγωγικών δασμών.
Η Επιτροπή της ΕΕ ξεκίνησε έρευνα για το θέμα νωρίτερα φέτος, υποστηρίζοντας ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν απαράδεκτα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα χάρη στις υψηλές επιδοτήσεις από την κυβέρνηση στο Πεκίνο και μπορούν έτσι να προσφέρουν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα σε χαμηλότερη τιμή στην Ευρώπη από τους εγχώριους κατασκευαστές. Για το λόγο αυτό, τα ειδικά τέλη δεν επιβλήθηκαν σε γενικές γραμμές. Αντίθετα, όσο υψηλότερες είναι οι κινεζικές επιδοτήσεις, τις οποίες η ΕΕ χαρακτηρίζει ως στρέβλωση της αγοράς, τόσο υψηλότερος είναι ο ατομικός συντελεστής εισαγωγικού δασμού για τον αντίστοιχο κατασκευαστή.
Ωστόσο, δεν είναι όλα τα κράτη μέλη υπέρ της κίνησης. Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ και ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς μίλησαν πρόσφατα εναντίον σε ένα ταξίδι τους στην Κίνα. Η Ισπανία επιδιώκει να προσελκύσει επενδύσεις από την Κίνα για να βοηθήσει τη βιομηχανία της EV να αναπτυχθεί. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πρόκειται να χάσουν πολλά εάν τεθούν σε ισχύ οι δασμοί, καθώς το Πεκίνο θα μπορούσε να επιβάλει δασμούς στα αυτοκίνητα από την Ευρώπη σε απάντηση.