EΛΒΟ: Ο Σταϊκούρας, οι Ισραηλινοί και ο… άγνωστος έλληνας επιχειρηματίας
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη διάθεση των περιουσιακών στοιχεία της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων, μετά από πέντε συνεχείς απόπειρες που ματαιώθηκαν εν μέσω κορονοιού.
Την ώρα που αύριο Παρασκευή ο ειδικός διαχειριστής αναμένεται να παραδώσει την εισηγητική του έκθεση και ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας να απαντήσει, βάσει αυτής, την επόμενη εβδομάδα, εξακολουθεί να προκαλεί μεγάλη απορία το γεγονός ότι από τόσες εταιρίες που είχαν αρχικά εκδηλώσει ενδιαφέρον, όπως ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Kouimtzis Group κ.ά. να απέμεινε τελική η… εξής μία κοινοπραξία: Η Ισραηλινή Plasan μαζί με την Sk Group και έλληνα επιχειρηματία, το όνομα του οποίου δεν αποκαλύπτεται, τουλάχιστον προς το παρόν.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα γνωστά, η αποσφράγιση της εφάπαξ οικονομικής προσφοράς έγινε την προηγούμενη Πέμπτη και το επιχειρηματικό σχέδιο που δεσμεύεται να υλοποιήσει σε ορίζοντα πενταετίας ο υποψήφιος αγοραστής έχει αποτιμηθεί μεταξύ 95 και 135 εκατ. ευρώ, ένα τίμημα, σύμφωνα με τα όσα εκτιμούν οι φορείς της συγκεκριμένης βιομηχανίας, μικρό σε σχέση με αυτά που διατίθενται, την ιστορία της ΕΛΒΟ, αλλά και την εν γένει σημασία της για την ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Παρόλαυτα, κύκλοι του υπουργείου με γνώση του θέματος τονίζουν ότι υπάρχει περίπτωση το τελικό τίμημα να είναι μεγαλύτερο, ενώ κάνουν λόγο και για επιχειρηματικό σχέδιο του νέου επενδυτή με τέσσερις άξονες: Το μηχανουργείο, τις υπερκατασκευές, τη βαφή και τη συναρμολόγηση, με στόχο, πρωταρχικά, να παράγονται τρεις κατηγορίες οχημάτων: στρατιωτικά οχήματα, οχήματα ειδικού τύπου και πολιτικά οχήματα.
Εξάλλου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αναμένεται μέσα στα επόμενα χρόνια και η διεύρυνση των κατηγοριών αυτών, συμπεριλαμβανομένων των φορητών όπλων, των θωρακισμένων πολιτικών οχημάτων κλπ.
Την ίδια στιγμή, πολλοί κάνουν λόγο για κακό timing της διαδικασίας, την ώρα που η αντιπαράθεση με την Τουρκία, η οποία ενισχύει συνεχώς την αμυντική της βιομηχανία, δαπανώντας εκατομμύρια δολάρια, οξύνεται μέρα με την ημέρα όλο και περισσότερο.
Περιουσία με ειδικό βάρος
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται με τον κύριο διαγωνισμό πώλησης της ΕΛΒΟ περιλαμβάνουν: ένα οικόπεδο έκτασης 190.206,97 τετραγωνικών μέτρων στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 25 της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου, ένα οικόπεδο έκτασης 76.957 τ.μ. στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 26 της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου και ένα οικόπεδο έκτασης 5.322 τ.μ. στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 26 της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου.
Υπενθυμίζεται ότι η παρουσία της εταιρίας στην Ελλάδα χρονολογείται από το 1972 με την επωνυμία ‘’Στάγιερ Ελλάς’’ με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων, ενώ μετά από πολλές παλινωδίες και λανθασμένους χειρισμούς, από το 2014 βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης με σωρευμένες ζημίες 170,3 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις που έφταναν τα 85,4 εκατ. ευρώ.