Ενεργειακή κρίση: Στα $200 δισ. εκτοξεύτηκαν τα κέρδη για τις πετρελαϊκές εταιρείες
Ο “μαύρος χρυσός” προσφέρει… βουνά από χρυσάφι σε όσους τον κατέχουν, οδηγώντας τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές του πλανήτη σε ιστορικά ρεκόρ κερδοφορίας, μεγαλύτερα από κάθε άλλη εποχή της ανθρώπινης ιστορίας.
Κατά κάποιο τρόπο, η κατάσταση, όπως διαμορφώνεται, μοιάζει στους μετόχους των εταιρειών αυτών ως μια “εκδίκηση” για όσα πέρασαν τα προηγούμενα χρόνια.
Βροχή δισεκατομμυρίων
Τι κερδίζουν όμως οι πετρελαϊκές και γιατί; Ας αρχίσουμε αντίστροφα. Είναι δύο οι παράγοντες οι οποίοι συμπιέζουν ανοδικά τα κέρδη των εταιρειών αυτών. Ο πρώτος, είναι η τιμή του μαύρου χρυσού αυτή καθεαυτή.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η ενεργειακή κρίση. Ο αποκλεισμός του ρωσικού φυσικού αερίου από το “παιχνίδι” στη γιγαντιαία αγορά της Δύσης, εκτόξευσε την τιμή του και, ως εκ τούτου, έφερε και έκρηξη στην τιμή της ενέργειας. Το πετρέλαιο είναι μια παλιά, δοκιμασμένη εναλλακτική λύση στην οποία ήδη προσφεύγουν ήδη αρκετοί παραγωγοί ενέργειας για περίπτωση ανάγκης, αλλά και ένα τεράστιο μέρος των πολιτών που προσπαθεί να γλιτώσει από τους υπέρογκους λογαριασμούς θέρμανσης τον χειμώνα.
Με αυτόν -και αρκετούς ακόμα- τρόπους, οι πετρελαϊκές βλέπουν φέτος τα δισεκατομμύρια των κερδών να ξεχειλίζουν από τα ταμεία τους και να πλημμυρίζουν τα θησαυροφυλάκιά τους, όπως συμβαίνει όταν μια γεώτρηση “χτυπάει” πετρελαιοπηγή. Πόσα είναι αυτά τα κέρδη; Μελέτη της S&P Global Commodity Insights, αναλύοντας τα κέρδη και τις εκτιμήσεις για το δεύτερο και το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, διαπιστώνει ότι το συνδυασμένο καθαρό εισόδημα των εισηγμένων στη χρηματαγορά εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ΗΠΑ, φτάνει τα 200,24 δισεκατομμύρια δολάρια.
Το πόσο μεγάλα είναι τα κέρδη αυτά, μπορούμε να το δούμε από την περίπτωση της Exxon. Η εταιρεία ανέπτυξε περαιτέρω τα κέρδη της στα 19,7 δισεκατομμύρια δολάρια και στα 24,4 δισεκατομμύρια το τρίτο τρίμηνο του 2022. Αυτή -όπως σημείωσε και ο Αμερικανός πρόεδρος- είναι η μεγαλύτερη κερδοφορία που καταγράφει η πετρελαϊκή στα 152 χρόνια της ύπαρξής της, ενώ και η μετοχή της ανέβηκε κατά 3% στο ιστορικό υψηλό των 110,70 δολαρίων.
Οι Αμερικανοί παραγωγοί πετρελαίου είναι οι πιο ευνοημένοι της εποχής, αυξάνοντας το μερίδιό τους και ρίχνοντας παράλληλα αυτό της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής σε 30% τη διετία αυτή, από άνω του 50% τη δεκαετία 2010-2020.
Λεφτά υπάρχουν, λοιπόν στον κλάδο του πετρελαίου και το ερώτημα πού πάνε αυτά τα χρήματα. Κατά συντριπτική πλειοψηφία, οι CEOs των εταιρειών αυτών απαντούν ότι κατευθύνουν την τεράστια κερδοφορία στην πληρωμή μερισμάτων στους μετόχους (γεγονός που τις κάνει πιο ελκυστικές σε επενδυτές οι οποίοι βλέπουν μεγαλύτερες πιθανότητες μεγαλύτερων και γρηγορότερων κερδών από τους άλλους κλάδους), την αποπληρωμή του χρέους και εν συνεχεία σε επενδύσεις.
Οι επενδύσεις όμως, είναι η… απόλυτη εκδίκηση των πετρελαϊκών. Η μείωση των κερδών που έφερε η μεταστροφή προς την κατάργηση των ορκυτών καυσίμων για τη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης απλά ξεπερνιέται, ενώ οι πετρελαϊκές, οι οποίες φαίνονταν να μένουν πίσω στην κούρσα της ενεργειακής μετάβασης, έχουν τη δυνατότητα να βγουν μπροστά πια.
Οργή… προέδρου
Τις τελευταίες εβδομάδες, οι εταιρίες πετρελαίου βρίσκονται στο επίκεντρο επικρίσεων. Τον “χορό” άνοιξε ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζο Μπάιντεν. Ο πρόεδρος Μπάιντεν, με τη φράση “είμαι καταπιταλιστής, αλλά αρκετά πια”, επέρριψε ευθύνες στις εταιρείες για τις υψηλές τιμές πώλησης πετρελαίου και τον τρόπο που το συντηρούν, παρότι έχουν κέρδη-ρεκόρ εξαιτίας του πολέμου στην ουκρανία.
“Για μια επιχείρηση που έχει σκοπό ύπαρξης το κέρδος και την παροχή υπεραξιών για τους μετόχους της, πού είναι το κακό;”, θα αναρωτηθεί κανείς.
“Ναι”, λέει ο Μπιρόλ, εκφράζοντας την οργή του (και) για την απόφαση του OPEC και των συμμάχων του να μειώσει την ημερήσια παραγωγή του “μαύρου χρυσού” (κατά 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, παρά την περί του αντιθέτου άποψη των ΗΠΑ, οι οποίες έριξαν στην αγορά εκατομμύρια βαρέλια από το απόθεμα ασφαλείας τους για να συγκρατήσουν τις τιμές) τον Οκτώβριο, με σκοπό να ανεβάσουν την τιμή του πετρελαίου.
Ο Μπιρόλ λέει ότι η άνοδος των τιμών του πετρελαίου είναι κινητήριος μοχλός του πληθωρισμού. Και ότι το φλέρτ του βαρελιού πετρελαίου με τα 100 δολάρια αποτελεί κίνδυνο για την παγκόσμια οικονομία. Κατηγορεί τις πετρελαιοπαραγωγούς χώρες ότι κάθε άλλο παρά ηρεμούν τις αγορές, καθώς τέτοιες αποφάσεις, δηλαδή περικοπής της παραγωγής και πίεση των τιμών προς τα επάνω, “μπορεί να ασκήσει περαιτέρω ανοδική πίεση στον πληθωρισμό και να αποδυναμώσει την παγκόσμια οικονομία”.
“Απίστευτη αγορά” για τα τάνκερ- προς ρεκόρ 30ετίας
Στη διάρκεια των lockdown, όταν το πετρέλαιο δεν… χρειαζόταν σε σχεδόν κανέναν, Έλληνας εφοπλιστής εξηγούσε γιατί δεν ανησυχεί και γιατί επέμενε ότι η αγορά VLCC στην οποία είχε προηγουμένως προβεί ήταν επιτυχημένη. Έλεγε ότι “όπως η οικονομία, έτσι και η ναυτιλία κάνει κύκλους. Θα έρθει ξανά η ώρα που όλοι θα ζητούν και πάλι τα πλοία μας για να μεταφέρουν πετρέλαιο”. Ακόμα και στις ανήσυχες ερωτήσεις για την ενεργειακή μετάβαση και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, ο ίδιος πλοιοκτήτης απαντούσε ότι “σύντομα, πολύ σύντομα, τα τάνκερ θα αξίζουν περισσότερα”.
Πριν… πετεινός λαλήσαι, επιβεβαιώθηκε πανηγυρικά, καθώς οι ναύλοι για τα τάνκερ κάνουν ράλι. Όπως οι πετρελαϊκές αυξάνουν τα κέρδη τους, έτσι και οι ναυτιλιακές που μεταφέρουν το πετρέλαιο σε κάθε γωνιά του πλανήτη, κρατώντας ζωντανή την παγκόσμια οικονομία, καταγράφουν αυξημένα κέρδη.
Όμως είναι και άλλοι οι παράγοντες. Οι σκληρότερες κυρώσεις σε τάνκερ που εμπλέκονται σε μεταφορά ρωσικού πετρελαίου ανεβάζει τους ναύλους, σε μια περίοδο που η ζήτηση αυξάνεται -και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω- σε μια εποχή που η ζήτηση αυξάνεται λόγω της επανεκκίνησης της παγκόσμιας οικονομίας μετά το disruption της πανδημίας.
Έτσι, τα τανκερ μεταφοράς πετρελαιοειδών αναμένεται το 2023 να έχουν τη μεγαλύτερη αύξηση ζήτησης των τελευταίων 30 ετών, καθώς η διαταραχή με τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου, μεγαλώνουν τις αποστάσεις που πρέπει να διανύσουν τα πλοία μεταφοράς υγρών καυσίμων. Η εταιρεία ναυλομεσιτών και αναλύσεων Clarkson Research Services αναμένει ότι τα τονομίλια (ο όγκος του μεταφερόμενου φορτίου επί την απόσταση που διανύει) θα αυξηθούν κατά 9,5% το ερχόμενο έτος, σηματοδοτώντας τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του δείκτη για τον κλάδο των τάνκερ από το 1993.
Και όσο θα σκληραίνουν οι κυρώσεις στα ρωσικά πετρελαϊκά προϊόντα -τον Φεβρουάριο θα ενεργοποιηθούν νέα- είναι δεδομένο ότι οι αποστάσεις μεταφοράς θα μεγαλώσουν και θα γίνουν ακόμα και 6 φορές μεγαλύτερες από τις σημερινές. Αυτό σημαίνει ότι τα τάνκερ θα γίνουν πιο δυσεύρετα και φυσικά πιο ακριβά. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι σήμερα, οι ναύλοι για τα τάνκερ που μεταφέρουν διϋλισμένα υγρά καύσιμα βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο τους από το 2008, ενώ τα κέρδη των πετρελαιοφόρων μεταφοράς αργού πλησιάζουν τα υψηλά του Μαϊου 2020.
Τα υπερκέρδη των αμερικανικών πετρελαϊκών και η σταθερά υψηλή τιμή του πετρελαίου, κατά έναν τρόπο ευνοούν την Ελλάδα. Πιθανότατα, η αυξημένη διάθεση (και ικανότητα) των αμερικανικών πετρελαϊκών να επενδύσουν τεράστια ποσά στην ανακάλυψη και εκμετάλλευση νέων κοιτασμάτων που θα ικανοποιήσουν την παγκόσμια “δίψα” για υδρογονάνθρακες, αλλά και το γεγονός ότι η τιμή κάνει εκμεταλλεύσιμα και τα “δύσκολα”, μεγάλου βάθους κοιτάσματα, έπαιξε το ρόλο της στην επανενεργοποίησης του προγράμματος σεισμικών ερευνών.