Εντατικότερους και χαμηλότερου μισθολογικού κόστους φορολογικούς ελέγχους επιδιώκει η Α.Α.Δ.Ε.
Στην εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων με σκοπό την αύξηση των εισπράξεων από τον ΦΠΑ κατά 2 δισ. ευρώ έως το 2027 αλλά και στον εξορθολογισμό του τρόπου διενέργειας των ελέγχων ώστε τα έσοδα που θα αποδίδουν να είναι πενταπλάσια από τα έξοδα για την πραγματοποίησή τους στοχεύει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με τον καθορισμό δεικτών αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας των φορολογικών ελέγχων.
Συγκεκριμένα, με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. Γ. Πιτσιλή που υπεγράφη και εκδόθηκε στα μέσα Ιουλίου, καθορίστηκαν οι ακόλουθοι δείκτες αποτελεσματικότητας για τους φορολογικούς ελέγχους και τον φοροελεγκτικό μηχανισμό:
– Επίτευξη του ετήσιου στόχου εσόδων σε ποσοστό 100%.
– Σταδιακή κατ’ έτος αύξηση του ποσοστού συνολικών εσόδων Α.Α.Δ.Ε. ως προς το ΑΕΠ.
– Το ποσοστό εμπρόθεσμων πληρωμών για φόρο εισοδήματος, ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ (βάσει δηλώσεων) να ανέρχεται σε τουλάχιστον 85%.
– Σταδιακή κατ’ έτος αύξηση του ποσοστού εισπράξεων έναντι πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.
– Βελτίωση, κατ’ έτος, του επιπέδου ικανοποίησης των συναλλασσόμενων με την Α.Α.Δ.Ε., με έτος βάσης τη μέτρηση του 2024.
– Αυτοματοποιημένη διεκπεραίωση των αιτημάτων επιστροφής φόρων σε ποσοστό άνω του 95%.
– Το ποσοστό των διασαφήσεων που εκκαθαρίζονται μέσα σε μία ώρα στις εισαγωγές και στις εξαγωγές να ανέρχεται σε τουλάχιστον 70%.
– Σταδιακή κατ’ έτος μείωση των απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Οργανισμού.
– Σταδιακή κατ’ έτος μείωση του κενού ΦΠΑ (VAT GAP). Το «κενό» αυτό ανέρχεται σήμερα σε 3,2 δισ. ευρώ και αφορά την εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διαφορά μεταξύ των εισπραχθέντων εσόδων από τον ΦΠΑ και των εσόδων που θα μπορούσαν να είχαν εισπραχθεί από την Ελληνική Φορολογική Διοίκηση. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει θέσει ως στόχο το «κενό» αυτό να μειωθεί κατά 2 δισ. ευρώ έως το 2027.
– Σταδιακή κατ’ έτος μείωση του κενού φόρου στα καπνικά προϊόντα.
– Οι ετήσιες εισπράξεις από φορολογικούς ελέγχους να υπερκαλύπτουν το κόστος ελέγχου τουλάχιστον κατά 5 φορές. Στις εισπράξεις από ελέγχους περιλαμβάνονται οι εισπράξεις από κάθε μορφή φορολογικού ελέγχου και στο κόστος ελέγχου περιλαμβάνεται το κόστος μισθοδοσίας και οι λοιπές δαπάνες για τη διενέργεια των ελέγχων.
– Σταδιακή κατ’ έτος αύξηση της μέσης εισπραξιμότητας από φορολογικούς ελέγχους ως προς τη βεβαίωση από αυτούς.
– Σταδιακή κατ’ έτος μείωση του πλήθους των υποθέσεων φορολογικού ελέγχου για τις οποίες έγινε προσφυγή στη ΔΕΔ ως προς τις συνολικές υποθέσεις που ελέγχθηκαν.
– Το 5% του πλήθους των μερικών επιτόπιων ελέγχων πρόληψης του τρέχοντος έτους να διενεργείται σε φορολογούμενους με παραβατική συμπεριφορά.
– Το ποσοστό των τελωνειακών ελέγχων δίωξης με διαπίστωση παράβασης ως προς το συνολικό πλήθος των τελωνειακών ελέγχων δίωξης να ανέρχεται σε τουλάχιστον 7%.
– Το ποσοστό των εκ των υστέρων ελέγχων από τα Τελωνεία και τις ΕΛΥΤ με διαπίστωση παράβασης ως προς το συνολικό πλήθος των εκ των υστέρων ελέγχων να ανέρχεται σε τουλάχιστον 20%.
– Το ποσοστό των ελέγχων εξαγωγών να κυμαίνεται από 3% έως 5% και το ποσοστό των ελέγχων εισαγωγών από 15% έως 30%.
– Σταδιακή αύξηση κατά 1% ετησίως του ποσοστού των εκδοθέντων Δελτίων Χημικής Ανάλυσης εντός 30 ημερολογιακών ημερών.
– Το ποσοστό των συμμορφούμενων επιχειρήσεων παρασκευής, χρήσης και διακίνησης χημικών ουσιών και προϊόντων με την ισχύουσα νομοθεσία να ανέρχεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 96% στο σύνολο των ελεγχόμενων επιχειρήσεων, μετά την παρέλευση ενός τριμήνου από τον έλεγχο.
Για σκοπούς μέτρησης του δείκτη «Βελτίωση, κατ’ έτος, του επιπέδου ικανοποίησης των συναλλασσόμενων με την Α.Α.Δ.Ε.», καθιερώνεται ετήσια έρευνα ικανοποίησης συναλλασσόμενων.