ETE: Σημαντική έρευνα για τις ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ
Προχωρώντας ωστόσο σε μία πιο αναλυτική διερεύνηση των εξαγωγικών επιδόσεων της τελευταίας εξαετίας (ώστε να αποφύγουμε τυχόν bias πανδημίας), η Εθνική Τράπεζα αναδεικνύει επιμέρους προϊόντα που είναι δυνητικά ευάλωτα ακόμα και στις άμεσες επιπτώσεις των δασμών. Ειδικότερα, εντοπίστηκαν 23 προϊόντα τα οποία διατηρούν στις ΗΠΑ: (i) σταθερή εξαγωγική παρουσία, (ii) σωρευτικές εξαγωγές άνω των €10 εκ, και (iii) υψηλή εξάρτηση (με τις ΗΠΑ να απορροφούν άνω του 10% στο σύνολο των εξαγωγών τους). Σε αυτά τα προϊόντα λοιπόν (που σε μεγάλο βαθμό εντάσσονται στους κλάδους τροφίμων, υλικών κατασκευών και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού), οι ΗΠΑ ήταν σημαντική κινητήριος δύναμη την τελευταία εξαετία, καλύπτοντας σημαντικό κομμάτι της ανόδου στην περίοδο 2019-2024 (εύρους 10%-70%). Ειδικότερα:
Στον κλάδο τροφίμων που έχει τις υψηλότερες εξαγωγές στις ΗΠΑ (€3,2 δις σωρευτικά την περίοδο 2019-2024, καλύπτοντας 7% των εξαγωγών τροφίμων) εντοπίζονται 9 ευάλωτα προϊόντα βάσει των άνω κριτηρίων. Τα κυριότερα είναι οι ελιές και το ελαιόλαδο, με σωρευτικές εξαγωγές από €1 δις το καθένα στην εξαετία προς τις ΗΠΑ (και έκθεση της τάξης του 20-30%). Σημειώνεται ότι στις άνω εξαγωγές ελαιόλαδου λαμβάνονται υπόψη εκτιμώμενες έμμεσες ροές προς τις ΗΠΑ (της τάξης των €0,7 δις) μέσω Ιταλίας-Ισπανίας (οι οποίες απορροφούν 70% των ελληνικών εξαγωγών, αξιοποιώντας το στη δική τους παραγωγή τυποποιημένου ελαιόλαδου). Λοιπά τρόφιμα με υψηλή έκθεση στις ΗΠΑ είναι το κρασί (17%) και φρούτα όπως ροδάκινα (επεξεργασμένα) ακτινίδια και σύκα (10%).
Σε λοιπούς κλάδους ξεχωρίζουν προϊόντα όπως το τσιμέντο (οι ΗΠΑ απορροφούν το ½ των εξαγωγών, που έφθασαν τα €0,6 δις στην εξαετία), τα μάρμαρα (έκθεση 18%), ηλεκτρολογικός εξοπλισμός όπως αντιστάσεις και σύνδεσμοι κυκλωμάτων (με έκθεση 80% και 30% αντίστοιχα) καθώς και λοιπά καταναλωτικά προϊόντα (π.χ. κοσμήματα, γούνες) με έκθεση εύρους 10-25%.
Συνεπώς, στον βαθμό που τα άνω προϊόντα δέχονται υποκατάσταση, είναι αντιμέτωπα με μια διπλή πρόκληση. Είναι πιθανό να κληθούν να ανακατευθύνουν σημαντικό μέρος των εξαγωγών τους σε νέες αγορές και μάλιστα σε ιδιαίτερα πιεστικές συνθήκες (καθώς το ίδιο θα επιχειρούν οι ανταγωνιστές τους), δημιουργώντας πτωτικές πιέσεις στις τιμές και ανοδικά κόστη εφοδιαστικής αλυσίδας.