Έτσι θα βγούμε από το Μνημόνιο…
To Σετούμπαλ (Setubal) είναι η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας, με 120.000 περίπου κατοίκους. Η άλλοτε βιομηχανική πόλη με τα επιβλητικά κτίρια προσπαθεί να επιβιώσει σήμερα με τον τουρισμό και κάνει τα πάντα για αυτό. Αξιοποιεί προς τούτο και την Τροία μια λωρίδα γης – χερσόνησο με ρωμαϊκά ερείπια που προφυλάσσει την πόλη από τα μανιασμένα κύματα του Ατλαντικού.
Η Τροία λοιπόν έχει εξελιχθεί σε ιδανικό παραθεριστικό κέντρο, διαθέτοντας κάποιες προφυλαγμένες και αμμουδερές παραλίες. Το μισό της χερσονήσου είναι εντατικά δομημένο. Το άλλο μισό παρθένο, καταφύγιο ενδημικών πουλιών και με παραλίες 18 χλμ, που φθάνεις μόνο με τα πόδια, μέσα από υπερυψωμένα μονοπάτια κατασκευασμένα από ξύλο.
Σταματώ την περιγραφή. Άλλωστε σήμερα η τεχνολογία έχει εξελιχθεί τόσο πολύ που οι λέξεις, μοιάζουν φτωχές για να περιγράψουν έναν τόπο. Εκείνο που με κάνει σήμερα να αναφερθώ από μια στήλη γνώμης στο θέμα είναι η έκπληξη μου, όταν διαπίστωσα ότι την κάρτα συγκοινωνιών της Λισαβόνας μπορούσα να τη χρησιμοποιήσω και στο Σετούμπαλ. Και όχι μόνο στις δημόσιες συγκοινωνίες εντός της πόλης. Αλλά και για την μεταφορά από και με το ταχύπλοο-καταμαράν από το Σετούμπαλ στην Τροία. Αρκούσε να έχω υπόλοιπο- μονάδες στην κάρτα μου Viva viagem. Έστω και αν το Σετούμπαλ απέχει από τη Λισαβόνα 50 χιλιόμετρα!
Ανακάλυψα έτσι ότι πέρα από την κάρτα συγκοινωνιών της Λισαβόνας, που ισχύει για όλο το πολύπλοκο δίκτυο συγκοινωνίας της πορτογαλικής πρωτεύουσας και των γειτονικών πόλεων (λεωφορεία – τραμ – μετρό- πλοία –σιδηρόδρομοι) και καλύπτει έτσι τις ανάγκες μετακίνησης του μισού πληθυσμού της χώρας , μπορείς με την ίδια κάρτα να μετακινηθείς ακόμα και στο Σετούμπαλ, πενήντα χιλιόμετρα μακριά …
Στην Αθήνα ακόμα το ηλεκτρονικό εισιτήριο βρίσκεται υπό δοκιμή και οι βάνδαλοι εξακολουθούν να σπάνε ακυρωτικά μηχανήματα σε λεωφορεία και σταθμούς μετρό. Ας μην απορούμε επομένως πως η Πορτογαλία κατάφερε μέσα σε δύο χρόνια να «ξεμπλέξει» από τα μνημόνια.
ΥΓ: Προχθές ο υπουργός συγκοινωνιών της φίλης χώρας ανακοίνωσε νέα επέκταση του μετρό της Λισαβόνας. Οι νέοι σταθμοί θα είναι έτοιμοι σε τρία χρόνια. Εμείς ακόμα συζητάμε πότε θα δημοπρατηθεί η γραμμή 4 του μετρό Βεϊκου – Γουδή που δεν προβλέπεται να ανοίξει πριν το 2025. Αποφεύγω τις συγκρίσεις…