Fitch: Οι πετρελαϊκοί όμιλοι “απειλούνται” από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας μπαταριών θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές, προκαλώντας αναστάτωση σε όλους τους τομείς που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τέταρτο όλων των υφιστάμενων εταιρικών ομολόγων, προειδοποιεί ο οίκος αξιολόγησης Fitch Ratings.
Ένα άλμα προς τα εμπρός στην τεχνολογία θα μπορούσε να μεταμορφώσει τη διάρκεια ζωής των ηλεκτρικών οχημάτων ως μία εναλλακτική στις μηχανές εσωτερικής καύσης. Αυτό θα αποτελούσε ένα ηχηρό αρνητικό γεγονός (credit negative) για τις αξιολογήσεις του πετρελαϊκού τομέα, καθώς οι μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 65% της κατανάλωσης πετρελαίου. Οι επιχειρήσεις κοινής ωφελείας στον κλάδο του ηλεκτρισμού και οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να χωριστούν μεταξύ νικητών και ηττημένων, αλλά οι εταιρείες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα μπορούσαν να αυξήσουν σημαντικά το μερίδιο αγοράς τους καθώς οι μπαταρίες βοηθούν στην επίλυση προβλημάτων διακοπτόμενου ανεφοδιασμού.
Τα ευρήματα αυτά είναι τα συμπεράσματα της πρώτης από μια σειρά εκθέσεων της Fitch που εξετάζουν τις πιθανές συνέπειες μίας δραματικής επιτάχυνσης σε διάφορες επαναστατικές τεχνολογίες. Επομένως όπως σημειώνει ο οίκος αξιολόγησης “δεν αντιπροσωπεύουν τις υποθέσεις του βασικού σεναρίου μας”.
Η αξιολόγηση των πιθανοτήτων μιας ραγδαίας μείωσης της ζήτησης πετρελαίου λόγω της ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων, αποτελεί το “κλειδί” για την κατανόηση των προοπτικών του πετρελαϊκού κλάδου. Ακόμη και αν υπάρξει ταχεία εξέλιξη στην τεχνολογία των μπαταριών, τα εμπόδια στην ταχεία αλλαγή της ζήτησης θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με τη Fitch, η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι αργή λόγω της ανάγκης για επενδύσεις σε υποδομές και το γεγονός ότι τα νέα οχήματα μπορούν να έχουν διάρκεια ζωής 20 ετών. “Υπολογίζουμε ότι με ένα μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 32,5% στις πωλήσεις των ηλεκτρονικών οχημάτων θα χρειαστούν σχεδόν 20 χρόνια πριν αποτελέσουν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου στόλου των αυτοκινήτων. Η συνολική ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου λόγω της αύξησης των πωλήσεων των αναδυόμενων αγορών θα περιορίσει επίσης τον αντίκτυπο στη ζήτηση πετρελαίου” σημειώνει ο οίκος αξιολόγησης.
Ωστόσο, η μείωση της ζήτησης καυσίμων για τις μεταφορές θα μπορούσε να ανατρέψει την αγορά πετρελαίου από ανάπτυξη σε συρρίκνωση νωρίτερα από το αναμενόμενο. Μια αγορά με δομική πτωτική ζήτηση θα είναι πολύ πιο επικίνδυνη για όλες τις πετρελαϊκές εταιρείες, με μεγάλες περιόδους χαμηλών τιμών και επενδυτική αβεβαιότητα, όπως αποδεικνύεται από την τρέχουσα πτώση των τιμών του πετρελαίου.
Η Fitch θεωρεί ότι θα είναι σημαντικό για τις πετρελαϊκές εταιρείες να αντιδράσουν έγκαιρα, και θα συνεχίσει να αξιολογεί τις στρατηγικές τους προς αυτή την κατεύθυνση, παρότι οι αλλαγές που επισημαίνονται στην έκθεση της Fitch θα συμβούν πολύ πιο μετά από τον ορίζοντα αξιολόγησης του οίκου.
Όπως σημειώνει, πολλοί κάνουν ήδη τα πρώτα βήματα, όπως η διαφοροποίηση σε μπαταρίες ή ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή εστιάζοντας περισσότερο στο φυσικό αέριο, και πολλοί συμμετέχουν ενεργά στη συζήτηση γύρω από τις μελλοντικές πηγές ενέργειας.
Αν μη τι άλλο, αυτή η διαφοροποίηση θα βοηθήσει να προφυλαχθούν απέναντι στον κίνδυνο οι αγορές να στραφούν εναντίον τους. Το αφήγημα της υποχώρησης του πετρελαίου είναι καλά δοκιμασμένο – και αν αρχίσει να εκτυλίσσεται υπάρχει ο κίνδυνος το κεφάλαιο να ενεργήσει πολύ πριν συμβεί οποιαδήποτε μετάβαση. Αυτό θα μπορούσε να μειώσει την πρόσβαση εταιρειών πετρελαίου σε ίδια κεφάλαια και κεφάλαια χρέους, αυξάνοντας το κόστος χρηματοδότησης κατά τη διάρκεια μίας κρίσιμης περιόδου.