Φόβοι για κενά στα ράφια ενόψει Black Friday – εορτών
Τεράστια τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, στοκάρουν προϊόντα όσο γρηγορότερα μπορούν οι εταιρείες. Φόβοι για ελλείψεις και το 2022. Η εικόνα σε ηλεκτρικά είδη και παιχνίδια. Προκλήσεις για μεγάλους και μικρούς παίκτες.
Στο φουλ εργάζονται τα στελέχη των αλυσίδων του λιανεμπορίου, για να διαχειριστούν μια άνευ προηγουμένου κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα ενόψει της Black Friday, εμπορικό γεγονός που θα αποτελέσει ισχυρό stress test για τις αντοχές τους ενόψει της ζήτησης των Χριστουγέννων.
Οι επιχειρηματίες ετοιμάζονται για ελλείψεις σε συγκεκριμένα είδη, αλλά από ένα μεγάλο φάσμα δραστηριοτήτων, από φωτογραφικά είδη, προϊόντα τεχνολογίας, αυτοκίνητα, μέχρι ρούχα. Η έλλειψη τσιπ, που έχει βάλει φρένο στην παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων, αυξάνοντας μέχρι ένα χρόνο την περίοδο παράδοσης τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, έχει επηρεάζει και μια σειρά άλλους τομείς.
Στελέχη μεγάλων αλυσίδων ηλεκτρονικών ειδών αναφέρουν στο Euro2day.gr προβλήματα ειδικά στην κατηγορία υπολογιστών και φωτογραφικών ειδών, τις κονσόλες και τα κινητά, που σχετίζονται κι αυτά με έλλειψη σε πρώτες ύλες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατασκευή τους.
Μεγάλοι κατασκευαστές ημιαγωγών, των πολύτιμων chips, είχαν στείλει το μήνυμα. Ήδη εταιρείες όπως η TSMC, με πελάτες την Apple και την Qualcomm, αλλά και οι DB Hitek, UMC, SMIC και άλλες προειδοποιούσαν από τα τέλη της περσινής χρονιάς για την εξάντληση της παραγωγικής τους δυναμικότητας. Αλλά δεν είναι μόνο αυτές.
Σήμερα το θέμα παίρνει διαστάσεις, όπως αναφέρουν στελέχη της ελληνικής αγοράς, που προετοιμάζουν εναλλακτικά σχέδια για να καλύψουν ελλείψεις που πιθανόν θα αντιμετωπίσουν τα Χριστούγεννα, αν και συνιστούν ψυχραιμία. Ενόψει της Black Friday, όλοι οι μεγάλοι παίκτες, από τον Κωτσόβολο και τη MediaMarkt μέχρι το Praktiker, τη Leroy Merlin αλλά και τις αλυσίδες παιχνιδιών όπως η Μουστάκας, μεγάλοι όμιλοι όπως η Jumbο και μεμονωμένα καταστήματα, έχουν προσπαθήσει να γεμίσουν αποθήκες αρχίζοντας τις παραγγελίες για τη «θερμή» σεζόν του Δεκεμβρίου νωρίτερα από την περίοδο της κανονικότητας.
Ορισμένοι επιχειρηματίες μάλιστα, σε κλάδους όπως τα ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά είδη, συνεχίζουν να δίνουν παραγγελίες αυξάνοντας το στοκ σε επίπεδα 20-30% πάνω από την περίοδο προ πανδημίας. Ας σημειωθεί δε ότι πέρυσι στόκαραν κλιματιστικά και φέτος πρέπει να αυξήσουν τα αποθέματα σε υπολογιστές και είδη τεχνολογίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μεγάλους παίκτες που ελέγχουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες ποσοστά 40-50% της αγοράς.
Τα υψηλά αποθέματα είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αλλά σε μια περίοδο που αυξάνονται και οι τιμές, ο ανταγωνισμός θα κριθεί και σε άλλα πεδία. Με ορόσημο την Black Friday προετοιμάζονται για τη διαταραχή που προβλέπεται να έχει διάρκεια.
«Βλέποντας και κάνοντας» αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος διοίκησης μεγάλης αλυσίδας, που προετοιμάζεται για προβλήματα σε ένα μεγάλο μέρος του 2022. Παράγοντες της αγοράς επιβεβαιώνουν την ανησυχία των προμηθευτών που αναζητούν εναλλακτικές αγορές για να ικανοποιήσουν τους πελάτες τους, πέραν της Κίνας, του Βιετνάμ κ.ά.
Η διαταραχή επηρεάζει όλους τους κλάδους και όλους τους μεγάλους πολυεθνικούς παίκτες του λιανεμπορίου όπως π.χ. η ΙΚΕΑ, η οποία αξιοποιεί εναλλακτικά σχέδια για να καλύψει τις ανάγκες παραγωγής. Ελλείψεις όμως έχουν αρχίσει να εμφανίζονται και στην ελληνική αγορά, αν και διατηρούνται σε διαχειρίσιμα επίπεδα. Η αλυσίδα που αναπτύσσει ο όμιλος Fourlis στην τοπική αγορά είναι σε καλύτερη θέση από άλλους retailers και ειδικά μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν ήδη δυσκολίες με τις εισαγωγές.
Ακόμη και η ένδυση είναι μπροστά σε προκλήσεις, με τη Nike να αντιμετωπίζει δυσκολίες παράδοσης μετά το κλείσιμο εργοστασίων στο Βιετνάμ αλλά και την Adidas που μετέφερε εν μέσω πανδημίας μέρος της παραγωγής της στο Βιετνάμ, για να διαχειριστεί τα προβλήματα με την Κίνα.