Φρέσκο χρήμα και νέες επενδύσεις από τους leaders της αγοράς
Εκτός από τη σκοτεινή πλευρά, αυτή των πτωχεύσεων και των χρεοκοπιών που σημάδεψαν το 2016, με περιπτώσεις όπως του Μαρινόπουλου, της Jetoil και της Ηλεκτρονικής Αθηνών, υπάρχει και η φωτεινή όψη του ελληνικού επιχειρείν.
Εταιρίες- των πιο σημαντικών κλάδων για την ελληνική οικονομία συνεχίζουν τα επενδυτικά τους πλάνα ρίχνοντας, σταδιακά έστω, αρκετό φρέσκο χρήμα στην αγορά. Για το 2017 αναμένονται επενδύσεις «μαμούθ», μεταξύ άλλων, σε τηλεπικοινωνίες, κατασκευές, παραγωγή ενέργειας, σούπερ μάρκετ και εταιρίες τροφίμων.
Οι επενδύσεις αφορούν τόσο στη συντήρηση του υφιστάμενου εξοπλισμού των επιχειρήσεων (ανακαινίσεις καταστημάτων, συντήρηση δικτύων κ.λπ.), όσο και στη δημιουργία νέων μονάδων παραγωγής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε εξαγορές, αλλά και προσέγγιση νέων αγορών.
Τηλεπικοινωνίες
Στις τηλεπικοινωνίες, δεσπόζει το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΤΕ, που δρομολογεί επενδύσεις 1,3 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία, με έμφαση στα δίκτυα νέας γενιάς και τις υποδομές, με στόχο να επεκτείνει την κάλυψη των δικτύων του και να αυξήσει τις ταχύτητες internet, τόσο στη σταθερή όσο και την κινητή, ώστε να διατηρήσει την τεχνολογική του υπεροχή.
Σε ό,τι αφορά τη σταθερή τηλεφωνία, ο ΟΤΕ συνεχίζει την επέκταση του δικτύου οπτικών ινών, δίνοντας πρόσβαση στις ταχύτητες VDSL σε περισσότερα από 2 εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Στόχος είναι στο τέλος του έτους ο ΟΤΕ να φθάσει τα 2,25 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δηλαδή σχεδόν το 50% των τηλεφωνικών συνδέσεων της χώρας.
Αντίστοιχα, η Vodafone Ελλάδος έχει ανακοινώσει πως επιταχύνει το στρατηγικό της πλάνο να προχωρήσει σε επενδύσεις και δίκτυα νέας γενιάς (NGA), σε ψηφιακές υποδομές και τεχνολογίες αιχμής με ένα νέο επενδυτικό πλάνο 500 εκατ. ευρώ έως το 2020. Συνολικά, από το 2008, οι επενδύσεις της θυγατρικής του βρετανικού κολοσσού στην Ελλάδα ανέρχονται σε 1,5 δισ. ευρώ, ενώ για το οικονομικό έτος 2014-2015 η άμεση και έμμεση συμβολή της Vodafone στην εγχώρια οικονομία ανήλθε στα 852 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά της, η Wind Hellas έχει εκπονήσει επενδυτικό πρόγραμμα 500 εκατ. ευρώ για την ερχόμενη 5ετία, με έμφαση σε δίκτυα υποδομών και με στόχο να αποκτηθεί το 20% της συνολικής ελληνικής τηλεπικοινωνιακής αγοράς. Έχοντας επενδύσει σχεδόν 3 δισ. ευρώ σε δημιουργία τηλεπικοινωνιακών υποδομών από την ίδρυσή της ως σήμερα, η εταιρία τα τελευταία χρόνια στρέφει τις επενδύσεις της στα δίκτυα νέας γενιάς κινητής και σταθερής τηλεφωνίας (4G/4G+, VDSL, FTTx). Στο πλαίσιο αυτό, ήδη, είναι σε εξέλιξη πιλοτικό πλάνο δημιουργίας υποδομών οπτικών ινών (Fiber to the Building) σε Αθήνα και περιφέρεια.
Βιομηχανία
Σε κινήσεις ενίσχυσης της παρουσίας του στο εξωτερικό θα προχωρήσει ο Τιτάνας. Το ύψος της επένδυσης, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί με τη μορφή joint venture, εκτιμάται στα 90 εκατ. ευρώ, μέρος του οποίου θα προέλθει από την έκδοση ομολογιακού δανείου 250 εκατ. ευρώ, στο οποίο προχώρησε η διοίκηση της Τιτάν. Πέρυσι οι συνολικές επενδύσεις που υλοποίησε ο όμιλος έφθασαν στα 175 εκατ. ευρώ.
Με επίκεντρο την ενέργεια, ο όμιλος Μυτιληναίος, μετά και την ανακοίνωση της τετραπλής συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως των ΜΕΤΚΑ, Αλουμίνιον, Protergia και Protergia Thermo, υλοποιεί επενδύσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ μέσω της Protergia, για την κατασκευή αιολικών πάρκων, μεταξύ άλλων, σε Εύβοια και Άνδρο. Επίσης, ενδυναμώνει την παρουσία της Protergia στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία αναμένεται να αποτελέσει βασικό πεδίο επιχειρηματικής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.
Κατασκευές
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει επενδύσει περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ την περίοδο της κρίσης. Η πιο πρόσφατη επένδυση αφορά τη θυγατρική Τέρνα Ενεργειακή, που λειτουργεί αιολικό πάρκο ισχύος 73,2 MW στη νήσο Άγιος Γεώργιος, ένα από τα μεγαλύτερα στη χώρα.
Στον κλάδο των παραχωρήσεων ο όμιλος έχει, πλέον, αναλάβει ένα ικανό χαρτοφυλάκιο τριών μεγάλων οδικών έργων, στα δύο εκ των οποίων (Ιόνια Οδός και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) θα αυξήσει σημαντικά τη συμμετοχή του στο προσεχές διάστημα (το τρίτο έργο αφορά τη συμμετοχή του ομίλου στην Ολυμπία Οδό). Συνολικά ο όμιλος θα έχει επενδυμένα ίδια κεφάλαια περίπου 185 εκατ. ευρώ στα εν λόγω τρία έργα.
Τρόφιμα – ποτά
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δρομολογεί επενδύσεις 66,8 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία (2017-2019). Η γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ-ΚΡΙ θα «τρέξει» το νέο της επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 3 εκατ. ευρώ που αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2017. Η νέα αυτή επένδυση αφορά, κυρίως, σε νέο μηχανολογικό εξοπλισμό, με στόχο την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της εταιρίας στο γιαούρτι, καθώς και την εφαρμογή νέων τεχνολογιών.
Η ΦΑΓΕ, από την πλευρά της, προχωρά στη δημιουργία παραγωγικής μονάδας γιαουρτιού στο Λουξεμβούργο, με μία επένδυση που θα αγγίξει τα 100 εκατ. ευρώ. Ακόμη, η Nestle Hellas, που υλοποίησε συνολικές επενδύσεις ύψους 3 εκατ. ευρώ μέσα στο 2015, εστιασμένες κυρίως στα εργοστάσια καφέ και παγωτού, έχει ήδη ξεκινήσει επένδυση ύψους 8,5 εκατ. ευρώ στο εργοστάσιο καφέ στα Οινόφυτα Βοιωτίας, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2017.
Σούπερ μάρκετ
Η ΑΒ Bασιλόπουλος θα προχωρήσει για το 2017 σε επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 40 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν για νέες αποθήκες στην περιοχή της Μάνδρας. Μέσα στους έξι πρώτους μήνες του 2016, η εταιρία ολοκλήρωσε επτά ανακαινίσεις καταστημάτων και διεύρυνε το δίκτυό της με συνολικά 14 νέα σημεία πώλησης, εκ των οποίων 4 αποτελούν προϊόν οργανικής ανάπτυξης, 6 προέρχονται από εξαγορές και 4 τέθηκαν σε λειτουργία με τη μέθοδο franchise. Συνολικά ο όμιλος σήμερα λειτουργεί 358 καταστήματα, ενώ πέρυσι υλοποίησε επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ.
Η εταιρία ΜΕΤΡΟ, που διαχειρίζεται τα γνωστά σουπερμάρκετ My Market, έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε επενδυτικές κινήσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ από το 2016 ως το 2018, που αφορούν τον εκσυγχρονισμό των καταστημάτων του Βερόπουλου τα οποία πέρασαν στον έλεγχό της και την επέκταση του δικτύου του ομίλου. Με την ολοκλήρωση των επενδύσεων αυτών θα έχει δημιουργηθεί μία εταιρία με 1,5 δισ. ευρώ κύκλο εργασιών, 10.000 εργαζόμενους, από τους οποίους οι 1.000 θα αποτελούν νέες προσλήψεις και ένα δίκτυο 280 καταστημάτων, στα οποία περιλαμβάνονται και τα Metro Cash and Carry.
Αντίστοιχα, η Lidl Hellas «τρέχει» πλάνο 100 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει επενδύσεις 25 εκατ. ευρώ για το νέο μοντέλο καταστήματος της αλυσίδας, το Lidl Νέας Γενιάς, ενώ σημαντικά κεφάλαια θα κατευθυνθούν και για την επέκταση των αποθηκών της σε Αττική και Τρίκαλα.
Καπνοβιομηχανία
Τη νέα της επένδυση, ύψους 25 εκατ. ευρώ, για την τοποθέτηση επτά νέων γραμμών παραγωγής και μίας υπερσύγχρονης μονάδας επεξεργασίας καπνού, στις εγκαταστάσεις της στον Ασπρόπυργο, έχει ξεκινήσει να υλοποιεί η Παπαστράτος. Με τη συγκεκριμένη επένδυση το εργοστάσιο της Παπαστράτος μετατρέπεται σε εξαγωγικό κέντρο, καθώς το 60% της παραγωγής κατευθύνεται πλέον σε περισσότερες από 30 χώρες σε όλο τον κόσμο, από τα Βαλκάνια και την Ευρώπη έως τη Σιγκαπούρη, το Μεξικό και την Ινδονησία.
Εξωστρέφεια
Τρεις ελληνικές επιχειρήσεις στον χώρο της ένδυσης κινούνται κόντρα στο ρεύμα της κρίσης, καθώς χάρη στην έντονη εξωστρέφεια, κατόρθωσαν να κρατούν «ζεστά» τα ταμεία τους με χρήμα από τις ξένες αγορές. Έτσι εξηγείται ο υψηλός τζίρος των εταιριών BSB, Pink Woman και Staff, σε μία περίοδο που ο κλάδος κατέγραψε συνολική πτώση στον κύκλο εργασιών της τάξης του 30%.
BSB
Συγκεκριμένα η BSB έφθασε στα 56,4 εκατ. ευρώ, η Pink Woman στα 27,8 εκατ. ευρώ και η Staff στα 25,1 εκατ. ευρώ. Αυτό αποδεικνύει πως η εξωστρέφεια αποτελεί αντίδοτο στην κρίση, καθώς στην ελληνικά αγορά είναι δύσκολα τα πράγματα, αφού οι Έλληνες καταναλωτές έχουν μειώσει σημαντικά τις αγορές τους για ρούχα και περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα. Γι’ αυτό και ο τζίρος των εταιριών ένδυσης, που περιορίζονται στην εγχώρια αγορά, εμφανίζεται να υποχωρεί, με τις περισσότερες μικρές επιχειρήσεις να καταγράφουν ζημιές.
Η οικογένεια Mπιθαρά και η BSB δίνει «δυνατά» τη μάχη στο εξωτερικό, πηγαίνοντας μάλιστα πολύ καλά, αφού καταγράφει τζίρους άνω των 50 εκατ. ευρώ και εμφανίζοντας κερδοφορία. H BSB έχει 120 σημεία πώλησης και στα τέλη του 2015 προχώρησε σε επενδύσεις, με τη δημιουργία δύο καταστημάτων στη Γερμανία, όπου φαίνεται να πετυχαίνει τους στόχους της. H ελληνική πολυεθνική ένδυσης, που εκτός από τη Γερμανία έχει κάνει «απόβαση» και στην Αυστρία, δεν πρόκειται να περιοριστεί μόνο εκεί. Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο business plan της εταιρίας, τα σχέδια επέκτασης αφορούν επίσης την ιταλική αγορά, αλλά και τη Pωσία, τα Hνωμένα Aραβικά Eμιράτα και χώρες της Aσίας.
Pink Woman
Από την πλευρά του, ο Παύλος Χατζηπαυλίδης, ιδρυτής της Pink Woman, από τους επιχειρηματίες που έχουν κερδίσει το στοίχημα της γυναικείας ένδυσης, συνεχίζει, εξωστρεφής, τις διεθνείς συνεργασίες με τον τζίρο του να φτάνει τα 35 εκατ. ευρώ. Σήμερα, η Pink Woman έχει 85 καταστήματα, 74 στην Eλλάδα, 6 στην Kύπρο, 1 στην Aλβανία και 4 σε Nτουμπάι, Iορδανία και Συρία. Η εταιρία, που ξεκίνησε με πρότυπο αλυσίδες όπως η Zara και η H&M, φτάνοντας σε μία δεκαετία να αποτελεί απειλητικό ανταγωνιστή τους απασχολεί 500 εργαζόμενους και, εκτός από ενδύματα, παράγει αξεσουάρ, υποδήματα, εσώρουχα και μαγιό. Άμεσος στόχος του ιδιοκτήτη της Pink Woman είναι η ανάπτυξη καταστημάτων σε Aίγυπτο και Σαουδική Aραβία.
Staff Jeans
Τα διάσημα brands των Aμερικανών συνεχίζει να ανταγωνίζεται στα «ίσια» ο λαρισαίος επιχειρηματίας, Γιάννης Δημοβέλης. Η εταιρία του, Staff Jeans, ξεκίνησε την πορεία της το 1992 και είναι σήμερα μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες ένδυσης της Ελλάδας. Η οικονομική κρίση και η ύφεση στον κλάδο έβαλε δύσκολα στην εταιρία, που το 2015 κατέγραψε ζημιές 1,1 εκατ. ευρώ. O Μr. Staff, για να αντιμετωπίσει τις αρρυθμίες της ελληνικής αγοράς και να επαναφέρει την εταιρία στον δρόμο της κερδοφορίας, ποντάρει πολλά στο εξαγωγικό προφίλ του ομίλου.
Στα πλάνα του για τη νέα χρονιά περιλαμβάνεται η τόνωση των εξαγωγών προς Γερμανία, Ολλανδία, Ελβετία και Σερβία, όπου οι επιδόσεις της φίρμας είναι απόλυτα θετικές. Παράλληλα, σχεδιάζει και την περαιτέρω συμπίεση των λειτουργικών δαπανών.