Γερμανία – Βρετανία: Σχεδιάζουν κατασκευή αγωγού για μεταφορά υδρογόνου
Σε συνομιλίες για την κατασκευή αγωγού που θα μεταφέρει υδρογόνο βρίσκονται Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Αν και οι προτάσεις για τον αγωγό υδρογόνου συνολικού μήκους 400 μιλίων , κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα, βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, οι ιδέες που εξετάζονται περιλαμβάνουν μια απευθείας διαδρομή μεταξύ των δύο χωρών ή εναλλακτικά μια διαδρομή μέσω Νορβηγίας.
Η Γερμανία ζήτησε από το Ηνωμένο Βασίλειο να εξετάσει την κατασκευή ενός αγωγού υδρογόνου 400 μιλίων κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα για την προμήθειά της με υδρογόνο καθώς η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης αναζητά τρόπους για να «σπάσει» την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα.
Ο «Πράσινος» αντικαγκελάριος της χώρας Ρόμπερτ Χάμπεκ έθεσε την ιδέα ενός αγωγού σε συνάντηση με την υπουργό Επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου Κέμι Μπάντενοχ νωρίτερα αυτό το μήνα, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις, αναφέρει το Politico.
Η μεγαλύτερη αγορά υδρογόνου
Η Γερμανία πρόκειται να γίνει μακράν η μεγαλύτερη αγορά εισαγωγής υδρογόνου στην Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες, με σχέδια να αγοράσει περίπου το 70% του υδρογόνου που χρειάζεται για να επιτύχει τους στόχους της.
Η στρατηγική της χώρας για το κλίμα δίνει ιδιαίτερα μεγάλη έμφαση στο καύσιμο, καθώς η χώρα παλεύει με το πώς θα απαλλαγεί από τις ανθρακούχες εκπομπές στον τεράστιο βιομηχανικό της τομέα – συμπεριλαμβανομένων διεργασιών που δεν προσφέρονται για ηλεκτροδότηση.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει επίσης εγείρει νέα ερωτήματα σχετικά με την ενεργειακή ασφάλεια και την εξάρτηση από το φυσικό αέριο από τα ανατολικά.
Η γερμανική κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει σε μελέτη σκοπιμότητας για το έργο, ενώ το υπουργείο Ενεργειακής Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου δηλώνει ότι επιθυμεί να γίνει εξαγωγέας υδρογόνου και θέλει να κατανοήσει τις διαθέσιμες επιλογές.
Σύμφωνα με το οικονομικό μοντέλο που προβλέπεται, το Ηνωμένο Βασίλειο θα αξιοποιούσε τα τεράστια υπεράκτια αιολικά αποθέματά του για την παραγωγή του υδρογόνου και στη συνέχεια θα αντλούσε το προϊόν κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα για να τροφοδοτήσει τη βιομηχανία του ηπειρωτικού γείτονά του.
Μέχρι το 2030 ο αγωγός Γερμανίας – Νορβηγίας
Τομείς όπως η χαλυβουργία, τα χημικά και το τσιμέντο είναι δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν σε κλίμακα με την τρέχουσα τεχνολογία και η Γερμανία ποντάρει στο υδρογόνο για να κάνει μεγάλο μέρος της βαριάς εργασίας.
Η Γερμανία και η Νορβηγία έχουν ήδη συμφωνήσει να κατασκευάσουν έναν τέτοιο αγωγό μέχρι το 2030. Μια κοινή μελέτη σκοπιμότητας για το εν λόγω έργο βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και θεωρείται πρότυπο για τις εργασίες σχετικά με μια σύνδεση στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Τον Σεπτέμβριο, ο υπουργός Ενέργειας του Ηνωμένου Βασιλείου Martin Callanan μετέβη στο Βερολίνο για να υπογράψει κοινή δήλωση προθέσεων” με τη γερμανική κυβέρνηση, σύμφωνα με την οποία και τα δύο μέρη δεσμεύτηκαν να συνεργαστούν για την επιτάχυνση της παραγωγής και του εμπορίου υδρογόνου.
Η Σκωτία, με τις τεράστιες δυνατότητές της για την παραγωγή πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας, θα μπορούσε να είναι ένας σημαντικός δικαιούχος του σχεδίου και αποτελεί μια πιθανή τοποθεσία για το άκρο του αγωγού στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η κυβέρνηση της Σκωτίας διέθεσε τον Οκτώβριο χρηματοδότηση 200.000 λιρών στο Κέντρο Τεχνολογίας Net Zero στο Αμπερντίν για μια μελέτη που διερευνά τη «σκοπιμότητα μιας διαδρομής εξαγωγής από τη Σκωτία στη Γερμανία».
Το κέντρο εκτιμά ότι ένας αγωγός υδρογόνου νέας κατασκευής θα κόστιζε 2,7 δισεκατομμύρια στερλίνες, θα είχε τη δυνατότητα να καλύψει το 10% της ευρωπαϊκής ζήτησης εισαγωγής υδρογόνου και θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία στα μέσα της δεκαετίας του 2030.