Για όλα φταίει ο σταθμάρχης
Στη “γραμμή” αυτή επέστρεψε το Μαξίμου σύμφωνα με τα όσα είπε χθες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ο Γιώργος Γεραπετρίτης, σε μια προσπάθεια αφενός να αποσείσει τις πολιτικές ευθύνες τη κυβέρνησης για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και αφετέρου να “καλύψει” πολιτικά τον παραιτηθέντα υπουργό Κ. Αχ. Καραμανλή ώστε να είναι και πάλι υποψήφιος στα ψηφοδέλτια της ΝΔ παρά τις ενστάσεις που εκφράζουν ακόμη και βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος.
“Η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους, αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Καμία συγκάλυψη” τόνισε ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών ανοίγοντας τον κύκλο των συζητήσεων στη Βουλή για την τραγωδία στα Τέμπη και τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την ασφαλή επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου ο κ. Γεραπετρίτης απέρριψε τη μομφή περί διάχυσης ευθυνών, κάνοντας λόγο για ανάληψη χρέους.
“Η Δικαιοσύνη έχει επιληφθεί με γοργούς ρυθμούς στο ανώτατο επίπεδο. Όπως θα το κάνει και η επιτροπή εμπειρογνωμόνων σε διοικητικό επίπεδο. Εκτιμώ ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι σε θέση να υποβάλλει το πόρισμα για τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα”, είπε και αναφερόμενος στην τραγική νύχτα μίλησε για αλληλουχία λαθών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα.
Ο υπουργός Επικρατείας επέμεινε ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία –”λειτουργούσε απολύτως”, τόνισε και συμπλήρωσε πως όλη την ημέρα υπήρξε αυτόματη χάραξη μέσω τηλεδιοίκησης.
Ευθύνες στον σταθμάρχη
“Αυτό που συνέβη ήταν ότι ο σταθμάρχης επέλεξε αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση, λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας. Θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου ενώ δεν ήταν και δεν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα ελέγχου. Για 5,5 χιλιόμετρα είχε δυνατότητα μπροστά στον πίνακα να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας. Η αυτόματη χάραξη η οποία θα είχε γλιτώσει από το κακό ήταν υποχρέωση από τη στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, ήταν υποχρέωση που την είχε επιβάλλει ο ΟΣΕ” ανέφερε, επιρρίπτοντας ευθύνες στον σταθμάρχη, σημειώνοντας πως ήταν προσωπική του επιλογή ότι έγινε και εστίασε στην απουσία του δεύτερου σταθμάρχη και πως δέκα λεπτά μετά την αποχώρηση του τρένου από τη Λάρισα ο πίνακας έδειχνε αντίθετη τροχιά.
“Κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει τις όποιες ατέλειες υπάρχουν και δεν αποτελεί άλλοθι για παραλείψεις πλημμέλειες και λάθη” παραδέχθηκε πάντως, ο υπουργός Επικρατείας.
Επίσης απέρριψε τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ περί παράδοσης μεγάλου μέρους του έργου τηλεδιοίκησης, λέγοντας ότι επί της ουσίας, έως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά το 18%, ενώ από το 2016 έως το 2019 δεν υπήρξε καμία εξέλιξη. Από το 2019 έως σήμερα έχει εκτελεστεί πρόσθετο έργο 52%, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει παραδοθεί τυπικά το 70% του έργου.
“Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Έως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και έως το τέλος Σεπτεμβρίου του το νότιο κομμάτι της γραμμής. Άρα από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Θα έχουμε σοβαρότατη αναβάθμιση σε ηλεκτρονικά μέσα” επισήμανε.
Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο αρμόδιος τομεάρχης Νίκος Παππάς υποστήριξε ότι δεν χωρούν μικροπολιτικές αντιπαραθέσεις και όξυνση του κλίματος. «Δεν πρέπει να εκπεμφθεί το μήνυμα ότι δεν θα λάμψει η αλήθεια. “Καλούμαστε να συζητήσουμε για τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου. Πρώτα όμως θα συζητήσουμε γιατί έγινε το δυστύχημα” είπε, κάνοντας πάντως, λόγο για συνεχείς αλλαγές στη στάση της κυβέρνησης, καθώς “αρχικά έφταιγε ο σταθμάρχης, μετά οι προηγούμενοι και μετά ο Κώστας Καραμανλής». Σχολίασε δε, ότι «από χθες καταλάβαμε ότι δείχνετε στη μεριά του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Δεν βοηθά αυτή η τακτική και μαθαίνουμε τώρα ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν ήξερε”.
Ο κ. Παππάς άφησε αιχμές και για τους χειρισμούς του τέως υπουργού, καθώς -όπως είπε- “το καλοκαίρι εξαφάνισε υποχρεώσεις της Hellenic train να αναπτύξει εγκαίρως τα συστήματα ασφαλείας, εδώ πρόκειται για συναλλαγή”.
Να αναζητηθούν οι ευθύνες για την μη υλοποίηση της περίφημης σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση, ζήτησε από το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ ο Χρήστος Γκόκας, υποστηρίζοντας πως “δεν γίνεται ούτε να φταίμε όλοι, ούτε να μην φταίει κανένας”.
“Οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν. Όλες, κρατικές, ιδιωτικές της εταιρείας, των κυβερνήσεων διαχρονικά αλλά και ατομικές όπου υπάρχουν. Οι αιτίες είναι η απελευθέρωση της αγοράς, ο τεμαχισμός του ΟΣΕ και η ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων οργανισμών του”, ανέφερε από το ΚΚΕ ο Χρήστος Κατσώτης, ενώ ο Βασίλης Βιλιάρδος από την Ελληνική Λύση διερωτήθηκε γιατί “τσιμεντώθηκε” βιαστικά ο χώρος του δυστυχήματος.
Το σύνθημα που ακούστηκε στις διαδηλώσεις “όλων των νεκρών θα γίνουμε φωνή, η νέα γενιά δεν σας συγχωρεί”, επανέλαβε ο Γιώργος Λογιάδης από το ΜέΡΑ 25.