fbpx

Ιωσήφ Μπούρλας: Τα μυστικά και οι προκλήσεις της ερχόμενης πενταετίας

Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Κοντοπάνο

Σάββατο μεσημέρι και το καφέ με το ανοιχτόχρωμο ξύλινο πάτωμα άρχισε να γεμίζει με εμβολιασμένους, που έψαχναν μια γωνιά για να πιούν ήρεμα και ζεστά τον καφέ τους.

Έξω ο καιρός έδειχνε τα δόντια του, με τον ήλιο να προσπαθεί να μας πείσει για τον ρόλο της ύπαρξης του και εγώ, κοιτάζοντας βιαστικά το ρολόι μου, να διαβαίνω την Φωκίωνος Νέγρη για να συναντήσω έναν πολύπειρο άνθρωπο της αγοράς, που θα μου άνοιγε τη σύγχρονη «βίβλο της» για να μου διαβάσει -να μας διαβάσει- μερικές από τις πολύτιμες σελίδες της.

Το ταξίδι της ζωής περιλαμβάνει πολλές στάσεις. Καθεμιά από αυτές αφήνει το δικό της αποτύπωμα, είτε αφορά πρόσωπα είτε επιχειρήσεις και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο σημερινός καλεσμένος της Voice, Ιωσήφ Μπούρλας, που υπηρετεί πιστά την αγορά επί σειρά ετών από διάφορα μετερίζια.

Διευθύνοντας στη ζωή του μεγάλες επιχειρήσεις και έχοντας μια μακρά διαδρομή στο χώρο της εκπαίδευσης στελεχών και της συμβουλευτικής, απαντά στα ερωτήματά μας για τις προκλήσεις του σήμερα, που επιχειρηματίες, μάνατζερ και εργαζόμενοι καλούνται να αντιμετωπίσουν, στην εποχή του μεγάλου μετασχηματισμού.

Κύριε Μπούρλα, έχετε μία μακρά διαδρομή στον χώρο της διοίκησης μεγάλων επιχειρήσεων, ενώ εδώ και δυο δεκαετίες έχετε αφήσει το στίγμα σας στον χώρο της εκπαίδευσης και της συμβουλευτικής. Όπως λένε οι πληροφορίες, έχετε εκπαιδεύσει δεκάδες χιλιάδες στελέχη μεγάλων και μεσαίων επιχειρήσεων. Ποιο είναι το μυστικό ώστε ένας επιχειρηματίας, ένας μάνατζερ ή ένα στέλεχος να επιτύχει σήμερα τους στόχους του;

Οποιαδήποτε ιδιότητα και αν κατέχεις σε μία επιχείρηση, σημαντικότερο όλων είναι η διάθεση που πρέπει να έχεις για αλλαγές, ώστε να εξελίσσεις συνεχώς τις υπηρεσίες που προσφέρεις. Αυτό σημαίνει ότι, επιβάλλεται να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο σκεπτόμαστε. Οφείλουμε να λειτουργούμε περισσότερο ομαδικά από ότι στο παρελθόν, να καινοτομούμε σε όλους τους τομείς, να επενδύουμε στην εκπαίδευση-εξέλιξη των εργαζομένων και να βελτιώνουμε ολοένα και περισσότερο το εργασιακό τους περιβάλλον. Πάντα σε πρώτο χρόνο.

Τι πιστεύετε ότι θα δούμε από τον επιχειρηματικό κόσμο τα επόμενα χρόνια;

Το 2022 θα είναι η χρονιά εκκίνησης μεγάλων αλλαγών στην επιχειρηματική κοινότητα, ως εξέλιξη της Covid εποχής. Η ανάγκη για αλλαγές θα προκύψει είτε από όσα θα συμβαίνουν στην αγορά κάθε μέρα -λόγω αύξησης του κόστους της ενέργειας, των τιμών των πρώτων υλών και του πληθωρισμού και ανατροπών στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ χωρών- είτε από τις τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες θα έρχονται με ρυθμούς 5G.

Το 2022 θα είναι η χρονιά εκκίνησης μεγάλων αλλαγών
στην επιχειρηματική κοινότητα, ως εξέλιξη της Covid εποχής.
Πολλές εταιρίες θα κληθούν να διαχειριστούν τα αρνητικά
οικονομικά αποτελέσματα της πανδημίας και πολλές άλλες,
να φλερτάρουν με την ιδέα της συγχώνευσης η της πώλησης

Οι αλλαγές θα αφορούν σε ένα νέο είδος ανταγωνισμού, ορατού η μη, αγοραπωλησίες εταιριών, και απρόσμενα συμβάντα που θα επηρεάζουν τις συνθήκες στην αγορά και τους παραγωγικούς πόρους. Στο τέλος την ημέρας θα υπάρξουν ουσιαστικές μεταβολές στις ανάγκες των καταναλωτών, κάποιες από τις οποίες είναι προβλέψιμες και κάποιες όχι. Πολλές εταιρίες θα κληθούν να διαχειριστούν τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα της πανδημίας και πολλές άλλες, να φλερτάρουν με την ιδέα της συγχώνευσης η της πώλησης.

Απέναντι σε αυτές τις νέες προκλήσεις, πώς πιστεύετε ότι θα πρέπει να απαντήσουν οι επιχειρήσεις της χώρας;

Οι επιχειρήσεις, για να απαντήσουν επιτυχώς στις νέες προκλήσεις της εποχής μας, θα πρέπει να ψηφιοποιήσουν τις λειτουργίες τους ώστε να έχουν άμεσο όφελος, να επικοινωνούν με τον καταναλωτή η πελάτη, μέσω πλατφόρμας και όλων των διαθέσιμων -σήμερα αλλά και στο μέλλον- κοινωνικών δικτύων και να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης.

Όλα αυτά που προαναφέρατε, πόσο θα μετασχηματίσουν τις δομές των επιχειρήσεων;

Η απάντηση εδώ είναι πάρα πολύ ξεκάθαρη και εκπορεύεται από το ίδιο το όραμά τους και τις αξίες τους. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να κατανοήσουν ότι, αυτό που θέλουν να είναι, τα πιστεύω τους και ο προορισμός τους, περνάει μέσα από αυτό που θέλουν πρώτα οι πελάτες τους και μετά οι ίδιες. Η ερώτηση που θα πρέπει πρώτα να απαντήσουν είναι, τι θέλουν να είναι στα επόμενα χρόνια. Η απάντηση στο ερώτημα αυτό θα οδηγήσει σε μεταρρυθμίσεις στη συνολική λειτουργία τους, στο οργανόγραμμα, στη δημιουργία νέων τμημάτων και θέσεων. Οι επιχειρήσεις που θέλουν να συνεχίσουν με επιτυχία, επιβάλλεται να σχεδιάσουν μία ευέλικτη στρατηγική, με επέκταση σε νέους τομείς δραστηριότητας και να μην μένουν προσκολλημένες μόνο στο αντικείμενο που είχαν τα προηγούμενα χρόνια.

Τι σηματοδοτούν όλα αυτά για το προσωπικό μιας επιχείρησης;

Πάρα πολλά, καθώς ο επιθυμητός εργαζόμενος είναι ο εξελίξιμος εργαζόμενος. Αυτός, που επιθυμεί να βελτιώσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες του και τις προσαρμόζει στα νέα δεδομένα που ζητά σήμερα η αγορά και σε όσα πιθανόν θα ζητηθούν στο μέλλον, όπως δεξιότητες που απορρέουν από τις νέες τεχνολογίες, καθώς και τη διαχείριση κρίσεων και κινδύνων. Οι επιχειρηματίες επιβάλλεται να βελτιώσουν τις συνθήκες στους εργασιακούς χώρους των εταιριών τους, αλλά και να παρέχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία σε εργαζομένους, που καλούνται να δουλέψουν εξ’ αποστάσεως.

Ο επιθυμητός εργαζόμενος είναι ο εξελίξιμος εργαζόμενος.
Αυτός, που επιθυμεί να βελτιώσει τις γνώσεις και τις
δεξιότητες του και τις προσαρμόζει στα νέα δεδομένα που ζητά
σήμερα η αγορά και σε όσα πιθανόν θα ζητηθούν στο μέλλον

Όσες επιχειρήσεις δεν προσαρμοστούν σε αυτά τα δεδομένα, θα αδυνατούν να βρουν ικανά και αφοσιωμένα στελέχη σε όλα τα επίπεδα. Με την πάροδο του χρόνου, οι μισθολογικές αμοιβές θα παραμένουν σταθερές και μόνο οι αμοιβές βάσει επίτευξης στόχων, θα είναι αυτές που θα αυξάνονται. Στο μέλλον οι εργαζόμενοι καλούνται να παίξουν ένα διττό ρόλο καθώς, εκτός του αντικειμένου της εργασίας τους, θα έχουν ενίοτε και το ρόλο του συμβούλου στην επιχείρηση στην οποία εργάζονται.

Πόσο πιστεύετε ότι η προσαρμογή των επιχειρήσεων στα όσα αναλύσατε, θα φέρει πιο κοντά τον πελάτη;

Ο πελάτης θα δεθεί και θα ταυτιστεί με τις επιχειρήσεις που δείχνουν ότι τον σέβονται, που ζητούν τη γνώμη του, ενθαρρύνουν τη συμμετοχή του σε δράσεις, καινοτομούν και τον θεωρούν ως αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας τους.

Σήμερα βασικοί ανασταλτικοί παράγοντες, για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, είναι η αύξηση του κόστους ενέργειας, η περιορισμένη δυνατότητα πρόσβασης στη χρηματοδότηση από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, η ύπαρξη ενός γραφειοκρατικού δημόσιου τομέα, που εκσυγχρονίζεται  με αργούς ρυθμούς και η πανδημία που φέρνει περιορισμούς και ελλείψεις σε προϊόντα και, κυρίως, σε πρώτες ύλες. Πώς αλήθεια οι επιχειρήσεις μπορούν να ξεπεράσουν αυτά τα ζητήματα;

Με εξορθολογισμό των δαπανών, μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος της επιχείρησης, αναζήτηση νέων πηγών για την προμήθεια πρώτων υλών, με εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς και διάθεσης των προϊόντων και αξιοποίηση των εργαζομένων σε τομείς υψηλότερης απόδοσης. Με την αξιοποίηση παγίων στοιχείων της εταιρίας, με σχεδιασμό συνεργειών με αντίστοιχες επιχειρήσεις του εξωτερικού και του εσωτερικού, με αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, με αξιοποίηση κεφαλαίων μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Με ομολογιακά δάνεια μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών για τις μεγάλες επιχειρήσεις, με την αντικατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού, με την καθετοποίηση της γραμμής παραγωγής, με την υιοθέτηση «έξυπνων» συσκευασιών, με τη χρήση των κοινωνικών δικτύων για τη δημοσιοποίηση πρωτοβουλιών της εταιρίας, αλλά και το λανσάρισμα νέων υπηρεσιών και προϊόντων. Επίσης με πιθανή αλλαγή έδρας, προκειμένου να μειωθεί το κόστος του ενοικίου και την αξιοποίηση της εξ’ αποστάσεως εργασίας, που επιφέρει μείωση του κόστους λειτουργίας στο χώρο εργασίας, την αναζήτηση νέων αγορών και την εξεύρεση μορφών χρηματοδότησης από το εξωτερικό.

Ποια μορφή θα πάρει η ηγεσία των επιχειρήσεων στα χρόνια που έρχονται και ποιος θα είναι ο ρόλος του μάνατζερ; 

Τα στελέχη που θα προβούν στις αλλαγές που προαναφέραμε, θα αναδείξουν τα στοιχεία του ηγέτη του μετασχηματισμού. Οι ηγέτες της νέας κανονικότητας θα είναι αυτοί, που θα προβαίνουν σε άμεσες αλλαγές με ευέλικτο τρόπο, αγκαλιάζοντας τους ανθρώπους και τις ομάδες τους, ενστερνιζόμενοι με απόλυτη διαφάνεια όλα τα τεχνολογικά επιτεύγματα, ως εργαλεία της επιχείρησης. Ο επιτυχημένος μάνατζερ, στη νέα κανονικότητα, θα μπορεί να διαχειριστεί τις προκλήσεις που έρχονται με ταχύτητα και ευελιξία, με προσήλωση στους ανθρώπους του, θέτοντας πάντα ρεαλιστικούς και μετρήσιμους στόχους. Δεν πρέπει οι ηγεσίες των επιχειρήσεων να επιθυμούν τον ρόλο του ήρωα στην εποχή του μετασχηματισμού, αλλά να επιδιώκουν η ομάδα τους να αναδείξει άλλους ήρωες.

 

Who is Who

Ο Ιωσήφ Μπούρλας είναι Οικονομολόγος (Πανεπιστήμιο Αθηνών) και κατέχει μεταπτυχιακό τίτλο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA – Aston University, Μπέρμιγχαμ, Μ. Βρετανία).

Έχει εργαστεί σε πωλήσεις, μάρκετινγκ, εμπορική και γενική διεύθυνση, σε μεγάλες πολυεθνικές και ελληνικές επιχειρήσεις (Lego, Eli-Lilly, Alcon Laboratories, Yoplait, Makro, Spar Βερόπουλος, Call Center Hellas, Top Management).

Από το 2000 είναι αποκλειστικά σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα αξιολόγησης, ανάπτυξης και εκπαίδευσης ανθρώπινου δυναμικού (TMS Business Training, www.tmstraining.gr).

Έχει υλοποιήσει περισσότερα από 2.000 εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα και έχει εκπαιδεύσει περισσότερους από 80.000 εργαζόμενους.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra