ΗΠΑ: Τι θα αλλάξει ο Τραμπ στην ηλεκτρική κινητικότητα;
Η μεταβατική ομάδα του μελλοντικού προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ λέγεται ότι σχεδιάζει μια εκτεταμένη ανατροπή της πολιτικής του Μπάιντεν για τα ηλεκτρικά και τις εκπομπές ρύπων. Αντί να μεταμορφωθεί ο τομέας των μεταφορών, οι επενδύσεις θα εισρεύσουν περισσότερο στην άμυνα της χώρας.
Το Reuters αναφέρει, επικαλούμενο εσωτερικό έγγραφο της μεταβατικής ομάδας, ότι ο Τραμπ προφανώς θέλει να χαλαρώσει τους κανονισμούς για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, το πρακτορείο ειδήσεων λέει ότι είναι «πρωτίστως για συμφέροντα που σχετίζονται με την άμυνα». Αυτό σημαίνει ότι οι επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η επέκταση του δικτύου φόρτισης θα μπορούσαν να μειωθούν υπέρ των επενδύσεων στον στρατό.
Σύμφωνα με το έγγραφο, η ομάδα μετάβασης συνιστά συγκεκριμένα την επιβολή δασμών σε υλικά μπαταριών σε όλο τον κόσμο για την ενίσχυση της παραγωγής των ΗΠΑ «και στη συνέχεια τη διαπραγμάτευση μεμονωμένων εξαιρέσεων με τους συμμάχους». Ο κύριος στόχος είναι να εξασφαλιστούν «παροχές μπαταριών χωρίς την Κίνα και τα κρίσιμα ορυκτά για την κατασκευή τους».
Αλλού, γίνεται λόγος για παρακράτηση των υπόλοιπων κεφαλαίων από το πρόγραμμα 7,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων του Τζο Μπάιντεν για την επέκταση των δικτύων φόρτισης και την επένδυσή τους στην επεξεργασία ορυκτών μπαταριών και στην «εθνική αμυντική αλυσίδα εφοδιασμού και ζωτικής σημασίας υποδομές».
Ενώ οι μπαταρίες, τα ορυκτά και άλλα εξαρτήματα EV είναι «κρίσιμα για την αμυντική παραγωγή», τα ηλεκτρικά οχήματα «και οι σταθμοί φόρτισης δεν είναι», αναφέρει το Reuters από το έγγραφο. Ο Τραμπ λέγεται επίσης ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να παραιτηθεί από τις περιβαλλοντικές αναθεωρήσεις για να επιταχύνει τα «ομοσπονδιακά χρηματοδοτούμενα έργα υποδομής EV», συμπεριλαμβανομένης της ανακύκλωσης και παραγωγής μπαταριών, των σταθμών φόρτισης και της παραγωγής βασικών ορυκτών.
Σύμφωνα με το Reuters, η εκπρόσωπος της μεταβατικής κυβέρνησης Τραμπ, Καρολίν Λέβιτ, είπε ότι οι ψηφοφόροι έδωσαν στον Τραμπ την εντολή να εκπληρώσει τις προεκλογικές του υποσχέσεις, συμπεριλαμβανομένου του τερματισμού των κυβερνητικών επιθέσεων σε αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. «Όταν αναλάβει τα καθήκοντά του, ο Πρόεδρος Τραμπ θα στηρίξει την αυτοκινητοβιομηχανία, αφήνοντας χώρο τόσο για αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο όσο και για ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε ο Leavitt σε μια δήλωση.
Η ομάδα μετάβασης λέγεται ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να περιορίσει τα πρότυπα εκπομπών και οικονομίας καυσίμου που εισήγαγε ο Μπάιντεν στα επίπεδα του 2019, τα οποία, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων, «θα επέτρεπαν κατά μέσο όρο περίπου 25% περισσότερες εκπομπές ανά μίλι οχήματος από τα τρέχοντα όρια του 2025 και η μέση οικονομία καυσίμου να είναι περίπου 15% χαμηλότερη». Επιπλέον, οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες δεν θα υποχρεούνται πλέον να αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα.
Τέλος, το έγγραφο της μεταβατικής ομάδας περιέχει επίσης ένα απόσπασμα για τον ρόλο της Καλιφόρνια. Λέει ότι η Πολιτεία της Καλιφόρνιας θα αποτραπεί από τη θέσπιση αυστηρότερων προτύπων εκπομπών για τα οχήματα (τα οποία έχουν υιοθετηθεί από περισσότερες από δώδεκα άλλες πολιτείες). Ο Τραμπ είχε ήδη μπλοκάρει την πρόοδο της Καλιφόρνια κατά την πρώτη του θητεία, έτσι ώστε η πολιτεία να μην μπορεί να ακολουθήσει τον δικό της δρόμο – μια πολιτική που ο Μπάιντεν στη συνέχεια αντέστρεψε.
Το ενδιαφέρον για τη μελλοντική πορεία του Τραμπ είναι τεράστιο. Υποδείξεις σχετικά με τη μελλοντική πολιτική του Τραμπ έχουν αναδυθεί μέσα από την ομάδα μετάβασης εδώ και εβδομάδες. Για παράδειγμα, το Reuters ανέφερε πριν από μερικές εβδομάδες ότι ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ πιθανότατα θα καταργήσει την τρέχουσα έκπτωση φόρου των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως μέρος μιας πιο ολοκληρωμένης φορολογικής μεταρρύθμισης. Η Tesla λέγεται ότι υποστηρίζει αυτά τα σχέδια, αν και η ίδια η εταιρεία θα επηρεαστεί. Λέγεται επίσης ότι ο Τραμπ σκέφτεται να ακυρώσει τις συμβάσεις της Ταχυδρομικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ (USPS) για να ηλεκτροκινήσει τον στόλο παράδοσης. Η ταχυδρομική υπηρεσία διαθέτει επί του παρόντος προϋπολογισμό δισεκατομμυρίων, ορισμένα από τα οποία έχουν ήδη δεσμευτεί, για την αγορά 66.000 νέων ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών.