Κάντο (ή μην το κάνεις) όπως η VW
Όταν έσκασε το σκάνδαλο της VW πολλοί ήταν οι ειδικοί αναλυτές του κλάδου που είχαν επισημάνει ότι η υπόθεση θα μετατραπεί σε τσουνάμι, με νέες ανάλογες υποθέσεις να σκάνε αργά ή γρήγορα αναφορικά με έτερα ονόματα της παγκόσμιας βιομηχανίας αυτοκινήτου. Διότι τα λεφτά είναι πολλά και τα συμφέροντα μεγάλα, βάζοντας μεγάλους και μικρούς παίχτες εύκολα στο πειρασμό να βάλουν το χέρι στο απαγορευμένο βάζο με το μέλι.
Κάπως έτσι σειρά είχε σήμερα μια από τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Mitsubishi Motors είχε οποία παραδέχτηκε ότι είχε χειραγωγήσει δοκιμές προκειμένου να παρουσιάσει καλύτερες ενεργειακές επιδόσεις σε οχήματα της. Μια απάτη που αφορά συνολικά 625.000 οχήματα που παρήχθησαν από τα μέσα του 2013, από τα οποία τα 468.000 κατασκευάστηκαν για λογαριασμό της κορυφαίας ιαπωνικής Nissan (Dayzκαι DayzRoox).
Η αποκάλυψη, όπως ήταν φυσικό, προκάλεσε πανικό στην ιαπωνική αγορά με εύλογα μεγαλύτερη χαμένη τη μετοχή της ίδιας της Mitsubishi. Η μετοχή της έκτης μεγαλύτερης ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας έχασε περίπου 15%, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη πτώση της εδώ και 12 χρόνια. Ποσοστό που μεταφράζεται σε συρρίκνωση της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρίας κατά 1,2 δισ. δολάρια. Ωστόσο, είναι προφανές ότι για την ώρα είναι ακόμη νωρίς για να υπολογιστεί το συνολικό κόστος που θα υποστεί η αυτοκινητοβιομηχανία από την υπόθεση.
Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε να μην σταθούμε σε μερικά στοιχεία αναφορικά με την αντίδραση της στη δημοσιοποίηση της υπόθεσης, που τη διαφοροποιεί με θετικό τρόπο από την αντίστοιχη αρχική αντίδραση της VW.
Καταρχήν η ιαπωνική εταιρία δεν «πιάστηκε στα πράσα» από καμία αρμόδια αρχή, εγχώρια ή ξένη. Η χειραγώγηση, που φαίνεται να μην ήταν σε γνώση της ανώτατης διοικητικής βαθμίδας, εντοπίστηκε κατόπιν εσωτερικής έρευνας που διενεργήθηκε μετά και από ερωτήματα που έθεσε η Nissan. Έτσι, η εταιρία εντόπισε και δημοσιοποίησε μόνη της το θέμα.
Επίσης, τηρώντας την ιαπωνική παράδοση, αλλά με ένα τρόπο που δεν άφησε κανέναν αδιάφορο, οι διευθυντές της εταιρίας όχι μόνο ζήτησαν προσωπικά συγνώμη δημοσίως, αλλά και υποκλίθηκαν κυριολεκτικά μπροστά στις κάμερες. Ανάμεσα τους ο ίδιος ο πρόεδρος του ομίλου, Τετσούρο Αϊκάβα. Επίσης, ανακοίνωσαν την άμεση σύσταση επιτροπής από ανεξάρτητους ερευνητές και εμπειρογνώμονες που θα ερευνήσουν περαιτέρω την υπόθεση και θα αποδώσουν ευθύνες.
Όσον αφορά στις τοπικές αρχές, η αντίδραση του υπουργείου Συγκοινωνιών ήταν άμεση δίδοντας εντολή στην εταιρία να υποβάλει πλήρη έκθεση με τα στοιχεία της υπόθεσης και τη χειραγώγηση των στοιχείων μέσα σε μία εβδομάδα(!), διευκρινίζοντας παράλληλα ότι θα μελετήσει την έκθεση και θα εκδώσει τις αποφάσεις του μέχρι τις 18 Μαίου.
Στην περίπτωση της VW, το «μαγείρεμα» έγινε εν γνώσει της διοίκησης, και το σκάνδαλο ξέσπασε όταν το εντόπισε η αρμόδια αμερικανική περιβαλλοντολογική αρχή, η οποία εξέθεσε τους Γερμανούς υποχρεώνοντας τους να το παραδεχτούν (απρόθυμα) δημοσίως.
Όσον αφορά στην απόδοση των ευθυνών, επτά μήνες μετά, το… μαγείρεμα μάλλον συνεχίζεται και στο πεδίο αυτό, με δεδομένο ότι οι γερμανικές αρχές δεν δείχνουν να βιάζονται ιδιαίτερα ή να πιέζουν στην απόδοση ευθυνών, αλλά μάλλον το ακριβώς αντίθετο. Και αυτό δεν αφορά μόνο την ίδια τη Γερμανία, αλλά και τις Βρυξέλλες, και την υποτιθέμενη έρευνα της Κομισιόν, όπου η γερμανική επιρροή είναι δεδομένη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις τις τελευταίες ημέρες, τα κόμματα της αντιπολίτευσης (Αριστερά και Πράσινοι) αποφάσισαν επιτέλους να αναλάβουν δράση και να απαιτήσουν τη διενέργεια κοινοβουλευτικής έρευνας για το Dieselgate, η οποία μάλιστα δεν θα αφορά μόνο την VW, αλλά κυρίως το πολιτικό σκέλος της υπόθεσης, και τις πιθανές ευθύνες του υπουργείου Συγκοινωνιών στην απόκρυψη ή έστω ανοχή της παράτυπης δράσης της κορυφαίας γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.