Kaspersky: Δύσπιστοι οι ασθενείς απέναντι στους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης
Εννιά στους δέκα οργανισμούς υγειονομικής περίθαλψης παρέχουν υπηρεσίες τηλεϊατρικής. Σχεδόν οι μισοί εξ αυτών αντιμετωπίζουν τη δυσπιστία των ασθενών ως προς το απόρρητο.
Νέα έρευνα από την Kaspersky, στην οποία συμμετείχαν 389 πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης από 36 χώρες, αποκαλύπτει ότι το 91% των ιατρικών οργανισμών έχουν ήδη εφαρμόσει δυνατότητες τηλεϊατρικής, με το 44% να ξεκίνησε να τις χρησιμοποιεί μετά την πανδημία. Ταυτόχρονα, το 52% των ερωτηθέντων έχει βιώσει περιπτώσεις όπου ασθενείς αρνήθηκαν υπηρεσίες τηλεϊατρικής για λόγους ασφαλείας. Τα παγκόσμια γεγονότα στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης το 2019-2020 έχουν αλλάξει την αντίληψη των ανθρώπων για τον κλάδο. Οι ιατρικοί οργανισμοί έχουν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και σήμερα, το 56% των ιδρυμάτων υγειονομικής περίθαλψης σχεδιάζει να αυξήσει τις επενδύσεις του σε λύσεις τηλεϊατρικής και εικονικής περίθαλψης.
Η Kaspersky ερεύνησε τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων για την υγειονομική περίθαλψη για να μάθει πώς πηγαίνει ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κλάδου και ποια προβλήματα πιστεύουν ότι πρέπει να λυθούν για να δημιουργηθεί ένας κόσμος στον οποίο όλοι μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε προσιτή, γρήγορη και ποιοτική περίθαλψη.
Σύμφωνα με την έρευνα της Kaspersky, το 71% των ερωτηθέντων παγκοσμίως πιστεύει ότι οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής θα προσθέσουν τη μεγαλύτερη αξία στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Οι επαγγελματίες σημειώνουν ότι η εξ αποστάσεως ιατρική είναι πρακτική και ελκυστική από πολλές απόψεις, με πλεονεκτήματα όπως η άμεση πρόσβαση, η περιορισμένη μετάδοση ασθενειών μεταξύ ασθενών και του προσωπικού και η δυνατότητα βοήθειας περισσότερων ανθρώπων σε μικρότερο χρονικό διάστημα.
Αυτή η θετική προσέγγιση έχει απήχηση στην πραγματική ιατρική πρακτική. Σχεδόν οι μισοί οργανισμοί (42%) συμφωνούν ότι οι περισσότεροι ασθενείς τους ενδιαφέρονται περισσότερο για απομακρυσμένες συνεδρίες παρά για προσωπικές συνεδρίες λόγω της ευκολίας τους. Άλλα ελκυστικά χαρακτηριστικά τηλεϊατρικής για τους πελάτες είναι ότι οι σύγχρονες τεχνολογίες εξοικονομούν χρόνο, προσπάθεια και χρήματα και παρέχουν την ευκαιρία να συμβουλευτούν έναν πιο έμπειρο ειδικό.
Αυτά τα πλεονεκτήματα είχαν ως αποτέλεσμα οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής να γίνονται όλο και πιο περιζήτητες από ασθενείς όλων των ηλικιακών ομάδων. Σε αντίθεση με τα στερεότυπα ότι οι ηλικιωμένοι είναι λιγότερο διατεθειμένοι να εμπιστευτούν τις σύγχρονες τεχνολογίες, μόλις το 51% των παρόχων συμφωνεί ότι η πλειονότητα των ασθενών του οργανισμού τους που χρησιμοποιούν απομακρυσμένες μορφές είναι ηλικίας κάτω των 50 ετών.
Η πιο κοινή υπηρεσία που παρέχεται από οργανισμούς είναι η σύγχρονη τηλεϊατρική (51%), όπως η επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο με ασθενείς, συμπεριλαμβανομένης της βιντεοκλήσης ή της ψηφιακής συνομιλίας. Η δεύτερη πιο δημοφιλής υπηρεσία είναι η απομακρυσμένη παρακολούθηση ασθενών μέσω wearables (41%), ακολουθούμενη από την τεχνολογία ασύγχρονης τηλεϊατρικής (39%). Αυτή η μέθοδος συλλέγει και αποθηκεύει τα δεδομένα των ασθενών σε μια ασφαλή πλατφόρμα στο cloud για περαιτέρω χρήση από έναν θεράποντα επαγγελματία.
Ωστόσο, το 74% των ερωτηθέντων αντιμετώπισε περιπτώσεις όπου ασθενείς αρνήθηκαν μια βιντεοκλήση με το ιατρικό προσωπικό, με το 52% να αναφέρει ότι οι άνθρωποι αρνήθηκαν τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής λόγω ανησυχιών για το απόρρητο ή τα δεδομένα. Άλλοι λόγοι που αναφέρθηκαν ήταν η γενική έλλειψη εμπιστοσύνης προς την τηλεϊατρική (33%), η απροθυμία εμφάνισης σε βίντεο (32%) και η απουσία σωστού εξοπλισμού (30%).
Δεν είναι μόνο οι ασθενείς που ανησυχούν για το απόρρητό τους: το 81% των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης δηλώνουν ότι οι κλινικοί γιατροί στον οργανισμό τους έχουν εκφράσει ανησυχίες για την προστασία των δεδομένων των ασθενών κατά τη διεξαγωγή συνεδριών εξ αποστάσεως και μόνο το 36% των ερωτηθέντων είναι πολύ βέβαιο ότι ο οργανισμός τους έχει απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.
«Η εμπιστοσύνη ήταν πάντα σημαντική για τον τομέα της υγείας. Αλλά σήμερα, καθώς όλο και περισσότεροι ιατρικοί οργανισμοί βασίζονται στην τεχνολογία και τις ψηφιακές δυνατότητες για να υποστηρίξουν τις υπηρεσίες τους, οι ασθενείς θέλουν επίσης να αισθάνονται σίγουροι για το απόρρητο των ιατρικών τους δεδομένων. Αυτό σημαίνει ότι το επίπεδο εμπιστοσύνης στον κλάδο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ικανότητα ενός παρόχου να εγγυάται την ασφάλεια των ευαίσθητων πληροφοριών που συλλέγει, μοιράζεται και αποθηκεύει. Με την ταχεία ανάπτυξη και την πολυπλοκότητα που καθιστούν τον κλάδο της υγειονομικής περίθαλψης πιο προσοδοφόρο για κακόβουλους φορείς, τώρα είναι η ώρα για τα ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης να θέσουν την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο ως την πρώτη τους προτεραιότητα. Θα πρέπει να αξιολογήσουν το τρέχον επίπεδο άμυνάς τους και να υιοθετήσουν με σύνεση κατάλληλες λύσεις και εργαλεία. Με αυτόν τον τρόπο, θα οικοδομήσουν ένα πιο λαμπρό μέλλον όπου οι κίνδυνοι από απόσταση ή κυβερνοασφάλεια δεν θα αποτελούν εμπόδιο και όλοι μπορούν να λάβουν ιατρική βοήθεια υψηλής ποιότητας», σχολιάζει η Evgeniya Naumova, Executive Vice President, Corporate Business, στην Kaspersky.
Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η ασφάλεια της τηλεϊατρικής είναι ένα ζήτημα τόσο για τους παρόχους όσο και για τους καταναλωτές. Δεδομένου ότι το απόρρητο των ευαίσθητων δεδομένων ασθενών θα πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα για κάθε οργανισμό, οι ειδικοί της Kaspersky μοιράζονται τις ακόλουθες συστάσεις για να βοηθήσουν τα ιδρύματα υγειονομικής περίθαλψης να δημιουργήσουν υψηλό επίπεδο ετοιμότητας για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.