Maersk: Η διακοπή διελεύσεων από την Ερυθρά Θάλασσα εκτίναξε τη μετοχή της
Η μετοχή του ναυτιλιακού γίγαντα Maersk σημείωσε μια δεύτερη συνεδρίαση ισχυρά κέρδη την Τετάρτη, καθώς οι επενδυτές αξιολόγησαν την αναβάθμιση της αξιολόγησης και την απόφασή του να παρατείνει τη διακοπή των ταξιδιών στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι.
Η δανική εταιρεία έφτασε στην κορυφή του Stoxx 600 της Ευρώπης, με τη μετοχή της που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Κοπεγχάγης, να αυξάνεται πάνω από 5% στις απογευματινές συναλλαγές μετά την άνοδο 6,4% της Τρίτης. Οι μετοχές της γερμανικής Hapag-Lloyd κινήθηκαν επίσης υψηλότερα.
Οι αναλυτές της Goldman Sachs αναβάθμισαν σε μια νύχτα την αξιολόγησή τους για τη Maersk σε «ουδέτερη» (neutral) από «πώληση» (sell). Σε σχετικό σημείωμα, ανέφεραν ότι η αύξηση των ναύλων είναι πιθανό να συνεχιστεί τις επόμενες εβδομάδες, καθώς οι παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές διαταράσσονται, δημιουργώντας έλλειψη χώρου σε πλοία κατά την περίοδο υψηλής ζήτησης πριν από τη Κινεζική Πρωτοχρονιά.
Η Maersk άρχισε να επαναδρομολογεί τα πλοία κατά μήκος της διαδρομής του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας γύρω από τη Νότια Αφρική στις 19 Δεκεμβρίου, επικαλούμενη τον μεγάλο κίνδυνο που διατρέχει το προσωπικό της και αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα, όπου πλοία από διάφορες ναυτιλιακές και χώρες έχουν γίνει στόχος των μαχητών Χούθι της Υεμένης.
Αλλά σημαίνει επίσης ότι δεν υπάρχει πρόσβαση στο κανάλι του Σουέζ της Αιγύπτου, το οποίο αυξάνει κατά περίπου 30% τον απαιτούμενο χρόνο στα ταξίδια μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, περιορίζοντας την παγκόσμια χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων.
Η αβεβαιότητα παραμένει παρά τη στρατιωτική προσπάθεια υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για τον περιορισμό των επιθέσεων. Η Maersk είχε αλλάξει την απόφασή της για τη διαδρομή του Σουέζ, αλλά την ανέστειλε ξανά τις τελευταίες ημέρες αφού ένα από τα πλοία της έγινε στόχος πυραύλων και μικρών σκαφών.
Η εμπορική διαδρομή Ασία – Ευρώπη είναι η μεγαλύτερη για τη Maersk και οι ναύλοι στη διαδρομή έχουν τριπλασιαστεί περίπου από τα επίπεδά τους στις αρχές Δεκεμβρίου, είπαν οι αναλυτές της Goldman Sachs, ενώ «ο αντίκτυπος στα ετήσια ποσοστά συμβολαίου είναι πιθανό να είναι θετικός, αν και εξαρτάται από το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στον τομέα της ασφάλειας».
Σημειώνεται επίσης ότι το παγκόσμιο εμπόριο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και από την ξηρασία που πλήττει τη Διώρυγα του Παναμά.
Ωστόσο, οι αναλυτές δεν προβλέπουν επί του παρόντος το ίδιο επίπεδο διακοπής της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και περιορισμού της παραγωγικής ικανότητας που βιώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, η οποία προκάλεσε τεράστια άνοδο στους ναύλους και κέρδη ρεκόρ για εταιρείες συμπεριλαμβανομένης της Maersk.
Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό επειδή η ναυτιλιακή βιομηχανία βρέθηκε πιο πρόσφατα σε κατάσταση υπερπροσφοράς. Η Goldman Sachs είπε ότι η βασική της εκτίμηση για τη Maersk το 2024 είναι «πλέον ένα σενάριο «μπερδεμένο» αντί να εμβαθύνει τον ανταγωνισμό τιμών».
Ο μη εισηγμένος γαλλικός ναυτιλιακός όμιλος CMA CGM την Τρίτη ανακοίνωσε ότι οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην περιοχή της Μεσογείου θα είναι έως και κατά 100% υψηλότεροι από τις 15 Ιανουαρίου, σε σύγκριση με την 1η Ιανουαρίου.
Το ζήτημα της Ερυθράς Θάλασσας είναι «οικονομικά καλό για τους μεταφορείς», δήλωσε ο Mikkel Emil Jensen, ανώτερος αναλυτή, στο CNBC την Τετάρτη. «Αποσύρετε παραγωγική ικανότητα από την αγορά σε μια εποχή που η ζήτηση δεν είναι πολύ ισχυρή».
Οι ναύλοι «αυξάνονται σημαντικά και θα αυξάνονται περισσότερο από ό,τι κι αν είναι το κόστος για να ταξιδέψετε στην Αφρική».
Ωστόσο, ο αντίκτυπος στους καταναλωτές είναι πιθανό να αφορά τους τους αυξημένους χρόνους μεταφοράς, την επιδείνωση της αξιοπιστίας και την πιθανή αύξηση των τιμών, κατέληξε ο Jensen.