Με το… κιάλι βλέπουν φέτος οι Έλληνες τα νησιά
Έχει περάσει μια βδομάδα από τότε που ανακοινώθηκε, για τρίτη φορά μέσα σε έναν χρόνο, νέα αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, κάνοντας τις διακοπές να μοιάζουν με σενάριο επιστημονικής φαντασίας για όλο και περισσότερους συμπολίτες μας.
Την Παρασκευή 1 Ιουλίου, συγκεκριμένα, οι τιμές των εισιτηρίων των πλοίων είδαν μία ακόμη αύξηση, από 4% έως 8% κατά μέσο όρο, για ορισμένα δρομολόγια και, κυρίως, για εκείνα που ξεκινούν από το λιμάνι του Πειραιά, λόγω της αύξησης στις τιμές των καυσίμων. Στελέχη των ναυτιλιακών εταιριών ισχυρίζονται πως οτιδήποτε σχετίζεται με τα εισιτήρια δεν είναι ανεξάρτητο από τις γενικότερες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων οι οποίες, σύμφωνα με τις τάσεις, δεν φαίνεται πως θα αποκλιμακωθούν το προσεχές διάστημα.
Το παράδοξο φαινόμενο που παρατηρείται είναι πως, ενώ αυξήθηκαν οι τιμές των εισιτηρίων από το λιμάνι του Πειραιά, από το λιμάνι της Ραφήνας οι τιμές των ατομικών εισιτηρίων με συμβατικά πλοία για Άνδρο, Τήνο και Μύκονο παραμένουν σχεδόν σταθερές, όπως και για πολλά δρομολόγια από το Λαύριο. Καλό είναι, σε κάθε περίπτωση πάντως, οι επιβάτες που πρόκειται να ταξιδέψουν, πριν από την έκδοση του ακτοπλοϊκού τους εισιτηρίου, να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς μέσω των ταξιδιωτικών πρακτορείων.
Έως και 30% πάνω
Σημειώνεται ότι, η αύξηση αυτή είναι η τρίτη που γίνεται το τρέχον έτος. Η πρώτη είχε γίνει τον Απρίλιο του 2022 και η αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων διαμορφωνόταν μεσοσταθμικά από 10% έως 12%, ενώ η δεύτερη στις 15 Ιουνίου και κυμαινόταν από 5% έως 10%.
Ενδεικτικά και σύμφωνα με στοιχεία που γνωστοποιήθηκαν, στη γραμμή Πειραιάς-Νάξος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο από τα 48 ευρώ διαμορφώνεται στα 51,50 ευρώ, αυξημένο κατά 7,29%, στη γραμμή Πειραιάς-Πάρος από τα 46,50 ευρώ στα 50 ευρώ, αύξηση κατά 7,53%, στη γραμμή Πειραιάς-Πάτμος από τα 52,50 στα 55 ευρώ, αύξηση 4,76%, στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος από τα 86,50 στα 91 ευρώ, με αύξηση 5,20% και Πειραιάς-Ίος από τα 50 ευρώ στα 54, με αύξηση 8%.
Ταυτόχρονα, στη γραμμή από Πειραιά για Μύκονο η τιμή ανέβηκε από τα 48,50 ευρώ στα 52,50 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 8,25% και στη γραμμή Πειραιάς-Ικαρία από 54,50 ευρώ στα 58,50 ευρώ, δηλαδή αύξηση 7,34%. Επίσης στη γραμμή Πειραιάς-Σύρος το εισιτήριο από τα 42,50 αυξήθηκε στα 45,50 ευρώ, δηλαδή 7,06% ακριβότερα.
Από το λιμάνι της Ραφήνας, πάντως, η τιμή του ατομικού εισιτηρίου με το συμβατικό πλοίο για Σύρο παραμένει αμετάβλητη στα 25 ευρώ, επίσης το ίδιο και για Τήνο, όπου η τιμή παραμένει στα ίδια επίπεδα και συγκεκριμένα στα 35 ευρώ, όπως και η τιμή από Ραφήνα για Μύκονο, επίσης με συμβατικό πλοίο, που έμεινε σταθερή στα 38 ευρώ.
Εκτόξευση κόστους
Σημειώνεται ότι, η αύξηση στην τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων έχει εκτοξεύσει το ποσοστό του κόστους καυσίμων στο 70% των λειτουργικών δαπανών ενός πλοίου της ακτοπλοΐας, από το 40% πριν από έναν χρόνο. Ο τόνος πετρελαίου του καυσίμου VLSFO, που έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο και χρησιμοποιείται σε πλοία που δεν έχουν τοποθετήσει μηχανές καθαρισμού, συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Στα τέλη Ιουνίου, η τιμή του στη διεθνή αγορά ήταν στα 1.264 δολάρια ανά τόνο, ενώ την 1η Ιουλίου έφτασε τα 1.289,25 δολάρια ο τόνος, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 1,98%.
Αξίζει εδώ να παρατεθεί και η τοποθέτηση του προέδρου τουριστικών και ταξιδιωτικών γραφείων, Λύσσανδρου Τσιλίδη, ο οποίος αναφερόμενος στην εν λόγω κατάσταση υποστήριξε πως πρόκειται για μια έκτακτη συνθήκη, που ξεκίνησε από την πανδημία και εντάθηκε με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα τηλέφωνα που δέχονται οι επαγγελματίες του κλάδου για κλείσιμο εισιτηρίων είναι σαφώς λιγότερα σε σχέση με άλλες χρονιές, αφού αρκετές οικογένειες επιλέγουν να μην πάνε τελικά διακοπές λόγω των υπέρογκων τιμών ή στρέφονται σε προορισμούς προσβάσιμους οδικώς. Υπογράμμισε επίσης πως τα αεροπορικά εισιτήρια, πολλές φορές, εξαιτίας των προσφορών, συμφέρουν τελικά περισσότερο από τα ακτοπλοϊκά.