Μείωση ζημιών και αισιοδοξία στη Σφακιανάκης
Όλοι στην πιάτσα του αυτοκινήτου γνωρίζουν ότι η Σφακιανάκης ΑΕΒΕ καταβάλλει μία μεγάλη προσπάθεια να νοικοκυρέψει τα οικονομικά της και να τακτοποιήσει τα οικονομικά -τραπεζικά- βαρίδια. Η τελευταία έκθεση του ορκωτού λογιστή μιλάει για συσσωρευμένες ζημιές και ένα «βουνό» υποχρεώσεων οι οποίες ξεπερνούν τα 390,4 εκατ. ευρώ για τον όμιλο, ενώ σε περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ υπολογίζονται οι δανειακές υποχρεώσεις (μακροπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες).
Παρά τα λάθη του παρελθόντος, αστοχίες στο management, «χρυσά» συμβόλαια με στελέχη της αυτοκίνησης, πανάκριβοι εκθεσιακοί χώροι, ο όμιλος προσπαθεί το… comeback. Η στρατηγική συρρίκνωσης και λιτότητας που εφαρμόστηκε την τελευταία τετραετία με εντολή του ισχυρού άνδρα, Σταύρου Τάκη, οδήγησε σε μία αναδιάρθρωση του δικτύου πωλήσεων που φαίνεται να αποδίδει καρπούς.
Τα τελευταία χρόνια πολλοί παραδοσιακοί εισαγωγείς και αντιπρόσωποι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους να «ζεστάνουν» το ταμείο, στις εταιρικές πωλήσεις και στις ενοικιάσεις αυτοκινήτων, λόγω της μεγάλης αύξησης των τουριστών στη χώρα μας. Στις μισθώσεις αυτοκινήτων, η Σφακιανάκης κερδίζει καθημερινά έδαφος. Τα έσοδα του κλάδου μακροχρόνιας μίσθωσης αυξάνονται κατά 12,8% και ο στόλος υπό διαχείριση αποτελείται από 7.590 οχήματα (+12,4%) με ποσοστό εκμετάλλευσης 97%. Ο κλάδος Rent-A-Car, επίσης, με το ισχυρό brand της Enterprise, έχει αυξημένα μισθώματα κατά 33,2%, με τα προς ενοικίαση οχήματα να φτάνουν τα 4.190 (+18,8%).
Η αγορά, το πρώτο εξάμηνο του 2017, με 50.356 ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, παρουσίασε άνοδο 6,2%. Η Suzuki πραγματοποίησε 3.251 ταξινομήσεις, κατακτώντας την 7η θέση μεταξύ των εισαγωγέων αυτοκινήτων, με μερίδιο αγοράς 6,5%, από 5,5%, το 2016. Οι συνολικές πωλήσεις της Σφακιανάκης (χονδρική και λιανική) αντιπροσωπεύουν το 15,5% της ελληνικής αγοράς καινούριων αυτοκινήτων. Στον τομέα των βαρέων οχημάτων, μηχανήματων και βιομηχανικών ειδών η εταιρία σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 14,3%.
Οικονομικά στοιχεία
Οι συνολικές πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 142,9 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1% σε σχέση με το 2016, ενώ οι πωλήσεις της εταιρίας βελτιώθηκαν κατά 5,1%, φτάνοντας τα 132,9 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος διευρύνει τη λειτουργική κερδοφορία του, με το αποτέλεσμα EBITDA να διαμορφώνεται στα 11,7 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση 8,1% έναντι των 10,8 εκατ. ευρώ, το πρώτο εξάμηνο του 2016. Το λειτουργικό αποτέλεσμα για την εταιρία ανήλθε στα 10,9 εκατ. ευρώ έναντι 0,5 εκατ. ευρώ, την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Οι ζημιές προ φόρων για τον όμιλο παρουσίασαν βελτίωση 63,1% και διαμορφώθηκαν στα 3,1 εκατ. ευρώ, ενώ για την εταιρία η ζημιά είναι 3 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας βελτίωση 69,7%. Σημειώνεται ότι τα οικονομικά στοιχεία της μητρικής δεν είναι ευθέως συγκρίσιμα με το 2016, καθώς μεσολάβησε η απορρόφηση της θυγατρικής εταιρίας μισθώσεων «Executive Lease».
Επενδυτής στην… παράταση
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, «η εταιρία υπέγραψε συμφωνητικό με τις πιστώτριες τράπεζες, στις 22.09.2017, πιστοποιώντας ότι η διαδικασία αναχρηματοδότησης του δανεισμού του ομίλου βρίσκεται στο τελικό στάδιο. Στο πλαίσιο αυτό, δόθηκε από τις τράπεζες παράταση της λήξης των υφιστάμενων υπολοίπων των κοινοπρακτικών και των διμερών χρηματοδοτήσεων του ομίλου έως την 31.12.2017».
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες της «F&M Voice», ο Σταύρος Τάκη και οι συνεργάτες του συνεχίζουν τις επαφές για την εξεύρεση ενός ισχυρού επενδυτή που θα δώσει το φιλί της ζωής στον όμιλο. Στην ουσία, προκρίνεται μία λύση «αλά Hyundai»: Δηλαδή να μπει επενδυτής στον όμιλο και να γίνει μία γενναία αναδιάρθρωση δανεισμού, που να περιλαμβάνει πιθανόν και «κούρεμα» οφειλών και εξαγορά περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας από τις πιστώτριες τράπεζες.