«Ντέρμπι» Μυτιληναίου – Άκτορα για τα ηλεκτρονικά διόδια: Τι θα κρίνει το αποτέλεσμα
Χρειάστηκε σχεδόν ένας χρόνος για να αποκαλυφθούν οι δύο τελικοί «πρωταγωνιστές» για τα ηλεκτρονικά διόδια από το υπουργείο Μεταφορών.
Μετά από ακόμα μια καθυστέρηση, καθώς η αποκάλυψη ήταν να γίνει στις αρχές Φεβρουαρίου του 2019 και έγινε τελικά στις αρχές Μαρτίου, τελικά οι δύο «μονομάχοι» για το πρωτοποριακό αυτό για τα ελληνικά δεδομένα έργο θα είναι οι κοινοπραξίες Μυτιληναίος – Nusz και «Άκτωρ» – Intrakat – Ιntrasoft Inl- Autostrade.
Στην επόμενη φάση δεν κατάφεραν να περάσουν οι ΤΕΡΝΑ – Vinci – Kapsch Traffic Com (Γερμανία), ΟΤΕ – T-Systems International GmbH και Strabag – SkyToll.
Τώρα ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τις δύο κοινοπραξίες που επελέγησαν, καθώς το επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνει η αποσφράγιση των προσφορών, η αξιολόγησή τους και λίγο μετά το καλοκαίρι αναμένεται να αναδειχθεί ο ανάδοχος αυτού του έργου που έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις.
Οι δύο κοινοπραξίες – και οι δύο με τη συνύπαρξη μεγάλων ονομάτων- τηρούν στάση αναμονής και έχουν κλειστά τα χαρτιά τους, όμως, σύμφωνα με στελέχη τους και οι δύο διαθέτουν πολύ συγκροτημένες προσφορές που θα κάνουν ιδιαίτερα δύσκολη την τελική επιλογή.
Η σύμβαση, πάντως, αν όλα πάνε καλά και δεν σημειωθούν καθυστερήσεις στο αρχικό χρονοδιάγραμμα, εκτιμάται ότι θα υπογραφεί ως το επόμενο φθινόπωρο.
Ο τελικός προϋπολογισμός του «χρυσού έργου» υπολογίζεται ότι θα είναι 400 εκατ. ευρώ και θα ανοίξει το δρόμο για σταδιακή εγκατάσταση τα επόμενα χρόνια σε όλη την Ελλάδα.
Πώς θα λειτουργούν τα ηλεκτρονικά διόδια
Η χρέωση με το καινούριο ηλεκτρονικό σύστημα αναμένεται να είναι φθηνότερη, καθώς πλέον θα υπολογίζεται σύμφωνα με την χιλιομετρική απόσταση που έχει διανύσει το αυτοκίνητο.
Αυτό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν συγκεκριμένες χρεώσεις όπως σήμερα, αλλά ο κάθε οδηγός θα επιβαρύνεται με ένα ποσό, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει κάνει στη συγκεκριμένη διαδρομή. Ο υπολογισμός του ποσού θα γίνεται μέσω ειδικής εφαρμογής που θα εγκαθίστανται στα αυτοκίνητα, αλλά και μέσω δορυφορικών συστημάτων. Με το νέο σύστημα θα καταργηθούν ουσιαστικά τα μετωπικά διόδια, ενώ οι οδηγοί ΙΧ αυτοκινήτων θα μπορούν να πληρώνουν το αντίτιμο, είτε με την ειδική κάρτα, είτε με ειδική εφαρμογή από το κινητό τηλέφωνο.
Οι αντιδράσεις
Την ίδια στιγμή και ενώ το ζήτημα, αργά μεν αλλά σταθερά, φαίνεται να προχωρά, ανάμικτα φαίνεται πως εξακολουθούν να είναι τα συναισθήματα των τοπικών επικεφαλής σε σχέση με τα διόδια και την απαλλαγή των δημοτών τους από αυτά, καθώς άλλοι θεωρούν ότι το ζήτημα είναι περιβαλλοντικό και άλλοι φαίνονται ικανοποιημένοι από το οικονομικό σκέλος.
Οι διαμαρτυρίες από τους δημάρχους των δήμων που αφορά το ζήτημα, όπως Κηφισιάς, Διονύσου κ.ά. στην ουσία δεν έχουν σταματήσει, ενώ αναμένεται να κορυφωθούν εν μέσω προεκλογικής περιόδου.