Οι influencers, η Ε.Ε., τα 20 δισ. ευρώ και η… OLAF!
Η διαφήμιση μέσω influencers έχει μερίδιο στην ψηφιακή οικονομία με αξία που αναμένεται να πλησιάσει τα 20 δισ. ευρώ το 2023. Τις επόμενες εβδομάδες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξετάσει διαδικτυακές αναρτήσεις για να εντοπίσει προωθήσεις προϊόντων και σχετικές μαρτυρίες που παραπλανούν τους καταναλωτές.
Οι influencers που ασκούν συνήθεις εμπορικές δραστηριότητες, όπως μέσω εμπορικών συμφωνιών για τη διαφήμιση προϊόντων ή υπηρεσιών, θεωρούνται έμποροι βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Υποχρεούνται να αποκαλύπτουν ότι ασκούν διαφημιστική δραστηριότητα με διαφανή τρόπο. Θα εξεταστει αν απαιτείται νέα νομοθεσία για να καταστούν οι ψηφιακές αγορές εξίσου ασφαλείς με τις αγορές εκτός διαδικτύου.
Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης κ. Ντιντιέ Ρεντέρς δήλωσε: «Η δραστηριότητα των influencers ανθεί και πολλοί καταναλωτές, συνήθως νέοι ή ακόμη και παιδιά, εμπιστεύονται πλήρως τις συστάσεις τους. Ωστόσο, αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο συνοδεύεται και από νομικές υποχρεώσεις. Πρέπει και οι influencers να εφαρμόζουν θεμιτές εμπορικές πρακτικές, ενώ οι ακόλουθοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δικαίωμα σε διαφανείς και αξιόπιστες πληροφορίες. Ο νομικός μας κόμβος για τους influencers θα βοηθήσει σημαντικά όλους τους παράγοντες του κλάδου να κατανοήσουν τους κανόνες. Καλώ τους influencers να συμμορφωθούν με τους κανόνες αυτούς». Ο κόμβος για τους influencers περιέχει εκπαιδευτικό υλικό μέσω βίντεο κινουμένων σχεδίων, καθώς και μια βιβλιοθήκη πηγών που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς εμπειρογνώμονες.
Οι influencers μπορούν να μάθουν περισσότερα για τις νομικές τους υποχρεώσεις, ιδίως για το πότε, πού και πώς θα πρέπει να αποκαλύπτουν ότι ασκούν διαφημιστική δραστηριότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τι αναμένεται να κάνουν σε σχέση με την επαγγελματική δέουσα επιμέλεια και ποια δικαιώματα έχουν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες απευθείας απ’ αυτούς.