Οι μνηστήρες του TikTok και ο πόλεμος για την κυριαρχία στα social media
Μπορεί ο Ντόναλντ Τραμπ να ήθελε να την… ξεφορτωθεί επιβάλλοντας ουσιαστικά την πώληση της, όμως τελικά η δημοφιλής εφαρμογή του TikTok εξελίσσεται σε πολύφερνη νύφη, αντανακλώντας το ενδιαφέρον παραδοσιακών τεχνολογικών και όχι μόνο ομίλων για την χρυσοφόρο αγορά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των νεαρότερων ηλικιακά καταναλωτών.
Έτσι, λοιπόν η είδηση πως η Walmart, ο κορυφαίος όμιλος λιανικής των ΗΠΑ, θα ενώσει τις δυνάμεις της με την Microsoft προκειμένου να διασφαλίσουν την εξαγορά της εφαρμογής, ιδιοκτησίας της κινεζικής ByteDance «καρφώθηκε» στην κορυφή των διεθνών επιχειρηματικών ειδήσεων.
Αυτό βέβαια δεν έχει να κάνει τόσο με το ίδιο το TikTok, όσο κυρίως με την… σφήνα της Walmart, που φανερώνει πολλά για τα σχέδια και τις φιλοδοξίες του αμερικανικού κολοσσού. Κι αυτό διότι μπαίνοντας στον ανερχόμενο, όσο και ανταγωνιστικό χώρο των social media, η εταιρία αποκτά μια νέα online πλατφόρμα που την απομακρύνει από τον παραδοσιακό της χώρο στο λιανεμπόριο μέσω ενός τεράστιου δικτύου καταστημάτων και την πώληση καταναλωτικών προϊόντων και τροφίμων.
Κοινώς, κρύβει πιθανές φιλοδοξίες να κινηθεί στα μονοπάτια της Amazon και να απειλήσει την κυριαρχία του διαδικτυακού κολοσσού.
Αντιστοίχως, η συμφωνία, εφόσον επιτευχθεί, θα ανοίξει νέα μονοπάτια και για την Microsoft που μπορεί να βρίσκεται στην κορυφή του τεχνολογικού κλάδου, αλλά έχει ελάχιστη παρουσία στις δυναμικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Και για να ανταγωνιστεί μεγαθήρια του χώρου, όπως το Facebook, χρειάζεται ένα καλό και ανερχόμενο όχημα, όπως το όλο και πιο δημοφιλές TikTok.
Σημειωτέον δε, πως Walmart και Microsoft συνεργάζονται ήδη, καθώς η πρώτη χρησιμοποιεί την πλατφόρμα cloud Microsoft Azure σε ολόκληρο το δίκτυο καταστημάτων της.
Βέβαια, οι τεράστιες δυνατότητες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της νεολαίας είναι ο λόγος που ενδιαφέρον για τη δημοφιλή εφαρμογή έχει εκφράσει και ο αμερικανικός τηλεπικοινωνιακός γίγαντας της Oracle, που επίσης έχει συμμαχήσει για το σκοπό αυτό με μια πλειάδα Αμερικανών επενδυτών όπως η General Atlantic και η Sequoia. Και βέβαια στον Τύπο έχουν κυκλοφορήσει και πληροφορίες πως μεταξύ των επίδοξων αγοραστών περιλαμβάνεται και το Twitter, προκειμένου να εδραιώσει την ισχυρή παρουσία του στον χώρο των social media.
Ο διαφαινόμενος πόλεμος μεταξύ των μνηστήρων του TiktTok έχει εσχάτως «κλέψει» την παράσταση από την πολιτική διάσταση της υπόθεσης δεδομένου πως -μην ξεχνάμε- η κινεζική ByteDance δεν ήθελε, ούτε είχε λόγο, να βγάλει πωλητήριο στην εφαρμογή, αλλά υποχρεώθηκε με διαταγή του Λευκού Οίκου.
Γεγονός, το οποίο από μόνο του είχε προκαλέσει σάλο και εξακολουθεί να αποτελεί θέμα συζήτησης δεδομένου πως ποτέ άλλοτε Αμερικανός πρόεδρος δεν έχει εμπλακεί ευθέως και προσωπικά στην (ελεύθερη) επιχειρηματική αγορά.
Συγκεκριμένα, ο κύριος Τραμπ διέταξε εκβιαστικά την ByteDance να πουλήσει τα περιουσιακά στοιχεία του TikTok στις ΗΠΑ εντός 90 ημερών, ήτοι μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, επικαλούμενος θέμα εθνικής ασφαλείας. Κοινώς, της έβαλε το… μαχαίρι στο λαιμό ισχυριζόμενος πως η κινεζική εταιρία (άρα κατ’ επέκταση το Πεκίνο) έχει πρόσβαση στα προσωπικά στοιχεία εκατομμυρίων Αμερικανών.
Προφανώς για τον κύριο Τραμπ που έχει ανεβάσει και πάλι τους τόνους απέναντι στο Πεκίνο, θεωρώντας πως η διαμάχη τον συμφέρει πολιτικά πριν τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές, το ζήτημα έχει ελάχιστα να κάνει με το ίδιο το TikTok όσο κυρίως με την πολιτική και οικονομική επιρροή της Κίνας και των εταιριών της.
Για το λόγο αυτό πολιτικοί αναλυτές θεωρούν βέβαιο πως το TikTok είναι μόλις η αρχή και πως ο κύριος Τραμπ θα… ξαναχτυπήσει λίαν συντόμως, επιλέγοντας κάποια ακόμη «ενοχλητική» κινεζική εταιρία, όπως η ραγδαία ανερχόμενη στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba.