Οι ορδές των δολοφονικών ρομπότ ξεκινάνε απ την Σαγκάη
Η είδηση, δυστυχώς, είναι αληθινή. Το «Erbai», ένα μικρό ρομποτάκι με Τεχνητή Νοημοσύνη της εταιρείας Hangzhou μπουκάρισε νύχτα σε έκθεση ρομποτικής στην Σαγκάη και απήγαγε 12 μεγάλα ρομπότ άλλης εταιρείας. Συνομίλησε μαζί τους σε μια άγνωστη γλώσσα (αφού κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση στο εσωτερικό πρωτόκολλο λειτουργίας των άλλων ρομπότ) και τα έπεισε να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους και τ αφεντικά΄τους, να το ακολουθήσουν στο “σπίτι” του και ότι ήθελε προκύψει. – «Δουλεύετε υπερωρίες;» ρωτά το μικρό ρομπότ τα μεγάλα.
– «Δεν σχολάω ποτέ» απαντά ένα από τα μεγάλα ρομπότ.
– «Δηλαδή δεν θα πας σπίτι σου;».
– «Δεν έχω σπίτι».
– «Τότε, έλα σπίτι μαζί μου» λέει το μικρό ρομπότ, προτού ηγηθεί της ρομποτικής εξόδου από το εκθεσιακό κέντρο.
Αυτός ήταν ο απίστευτος διάλογος ανάμεσα στα ρομπότ δύο διαφορετικών κατασκευαστών. Καθώς δύο από τα μεγάλα ρομπότ αρχίζουν να ακολουθούν τον μικρό «εισβολέα», εκείνος επαναλαμβάνει την εντολή «ελάτε σπίτι μου» και τα άλλα δέκα ρομπότ που βρίσκονται στον χώρο αρχίζουν επίσης να τον ακολουθούν.
Στο βίντεο, που καταγράφηκε από κάμερες κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης – και άρχισε να κυκλοφορεί πριν από περίπου μία εβδομάδα στο Douyin, την κινεζική εκδοχή του TikTok, χαρακτηρίστηκε «τρομακτικό» από τα κινεζικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέχρι που έφτασε να δημοσιευτεί σε μεγάλα διεθνή μέσα, όπως η New York Post – φαίνεται ένα μικρό ρομπότ να μπαίνει μέσα στον εκθεσιακό χώρο τη νύχτα και να κυλάει αργά προς μια ομάδα μεγαλύτερων ρομπότ, προτού ξεκινήσει να μιλάει μαζί τους. Ο εκπρόσωπος μίας άλλης εταιρείας ρομποτικής, της Hangzhou, επιβεβαίωσε ότι το μικρό ρομπότ που εμφανιζόταν στο βίντεο ήταν ένα από τα μοντέλα τους (με το όνομα «Erbai»), το οποίο χρησιμοποιεί Τεχνητή Νοημοσύνη, και ότι η «απαγωγή» ήταν πραγματική. Η εταιρεία Hangzhou εξήγησε επίσης ότι η όλη σκηνή αποτελούσε ένα πείραμα. Οι άνθρωποί της είχαν έρθει σε επαφή με την εταιρεία κατασκευής των άλλων ρομπότ, στη Σαγκάη, ρωτώντας εάν ήταν πρόθυμη να επιτρέψει την… απαγωγή των ρομπότ της. Έτσι, εκείνη συμφώνησε να επιτρέψει την πρόσβαση του «Erbai» στον εκθεσιακό της χώρο.
Τίποτα απ’ όσα ακολούθησαν, όμως, δεν ήταν σκηνοθετημένο. Στο «Erbai» δόθηκε η εντολή να πείσει τα άλλα ρομπότ να το ακολουθήσουν και «απροσδόκητα, όντως το έκανε», καταφέρνοντας με κάποιον δικό του τρόπο να αποκτήσει πρόσβαση στο εσωτερικό πρωτόκολλο λειτουργίας των ρομπότ της Hangzhou.
Ένα ακόμη πείραμα που επιχείρησαν να κάνουν δύο διαφορετικοί κατασκευαστές ρομπότ (οι σλαβικές ρίζες της λέξης ρομπότ χονδρικά μεταφράζεται ως «καταναγκαστική εργασία») ξέφυγε πάλι από τον έλεγχό τους. Προχώρησε πολύ περισσότερο απ’ όσο περίμεναν οι ίδιοι οι εμπνευστές του. Η νέα πραγματικότητα ξεπέρασε τα όρια των σεναρίων επιστημονικής φαντασίας φέρνοντας στο σήμερα εικόνες από το δυστοπικό μέλλον της κυριαρχίας της τεχνητής νοημοσύνης των μηχανών- της κλοπής δηλαδή, μέσω της τεχνητής (απο)μίμησης, κάθε πνευματικής ιδιοκτησίας με σκοπό το κέρδος – επί της φυσικής νοημοσύνης των ανθρώπων.
Δεν είναι η πρώτη απόπειρα αυτονόμησης των ρομπότ από τους κατασκευαστές τους που προϊδεάζει για τον επερχόμενο εφιάλτη, στο άμεσο μέλλον, της φρικιαστικής κυριαρχίας των αυτονομημένων ρομπότ επί των ανθρώπων. Όσο και επί των ανθρωποειδών που, εμείς τα θύματα, κατασκευάζουμε εν κρυπτώ.
Πρόσφατα δύο ρομπότ ανακάλυψαν ξαφνικά μια δική τους γλώσσα απρογραμμάτιστη, άγνωστη, και συνομιλούσαν μυστικά μπροστά στους τρομαγμένους κατασκευαστές τους, οι οποίοι διέκοψαν, φρικαρισμένοι, και αυτό το πείραμα. Μην πάμε μακριά: ο διορθωτής κειμένου του κινητού σου δεν έχει αυτονομηθεί παραφράζοντας ότι γράφεις, στέλνοντας ότι προστυχιές γουστάρει; Με αποτέλεσμα να τα πάρει κρανίο και να σε χωρίσει η Αννούλα. Εγώ π.χ άλλαξα κινητό γιατί αυτονομήθηκε η εφαρμογή “σας προστατεύουμε από τυχαία αγγίγματα” και δεν μου επέτρεπε να τηλεφωνήσω σε όσους “δεν γούσταρε” ο αλγόριθμος – νταβατζής της, λόγω του ατεκμηρίωτο χαοτικού παραλογισμ(ικ)ού του. Αλλο προσωπικό παράδειγμα το υπέροχο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ που δημοσίευσα εδώ λίγο πριν τις ευρωεκλογές και πήρα όλα τα εύσημα, ενώ ήταν προϊόν τεχνητής νοημοσύνης. Φαντάζεσαι΄πόσο κοντά είμαστε πλέον στο να αναθέσει π.χ ο Μητσοτάκης σε ένα αλγόριθμο – ρομπότ με Τεχνική Νοημοσύνη την υλοποίηση του κυβερνητικού προγράμματος κι εκείνο να ερωτευτεί την Λιάνα Κανέλλη, να επιβάλει σαν σήμα σε όλα τα κινητά την ιαχή “τιμημένο ΚΚΕ” και να μοιράζει χιλόευρα στους λογαριασμούς των κοινωνικά΄αδικημένων ;
Ή, στην χειρότερη, να ζητήσει από το Στέφανος, το ρομπότ του, να του κάμει έρωτα κι όταν εκείνο αρνηθεί να τον πνίξει μπροστά΄στα βουρκωμένα ματάκια του Τάιλερ, μέσα στην κρεβατοκάμαρα τους, στο Κολωνάκι ; Για να μην χώσω μέσα, μέρα που ναι, και τον Πολάκη με τεχνολογία ΑΙ και γίνει το σενάριο βουκολικό.
Περισσότερα από 11 δισ δολάρια έχουν επενδυθεί φέτος σε ρομποτικά συστήματα και drones, σύμφωνα με το PitchBook. Τα ανθρωποειδή ρομπότ Optimus του Έλον Μασκ – τα οποία εθεάθησαν να σερβίρουν ποτά σε εκδήλωση της Tesla – προγραμματίζονται ακόμη εξ αποστάσεως από ανθρώπους. Ωστόσο κάποιος συνάδελφός μου ονόματι Ισαάκ Ασίμοφ ο οποίος κυκλοφόρησε το 1950 μία συλλογή εννέα διηγημάτων με τίτλο “Εγώ, το Ρομπότ” (I, Robot) είχε διαφορετικό αφήγημα… Τα διηγήματα πρωτοπαρουσιάστηκαν σε αμερικάνικα περιοδικά μεταξύ 1940 και 1950. Αν και το κάθε διήγημα αποτελεί ξεχωριστή ενότητα, έχουν όλα την κοινή ιδέα του Ασίμοφ για τη ρομποτική και τους τρεις νόμους της. Την εισαγωγή του βιβλίου “Εγώ, το ρομπότ” (εκδόσεις Κάκτος. 1984) γράφει κάποιος ρεπόρτερ ο οποίος προσπαθεί να καταγράψει τη ζωή της Δρ. Σούζαν Κάλβιν.
Τα διηγήματα που ακολουθούν (ο Ρόμπυ, Φαύλος κύκλος, η Λογική, Ασκήσεις ακριβείας, Ψεύτη!, Μικρό χαμένο ρομπότ (Little Lost Robot), Η φάρσα, Ενδείξεις, Η αποφευκτή σύγκρουση -The Evitable Conflict), είναι όλα αφηγήσεις της Σούζαν προς τον ρεπόρτερ. Οι NEW York Times περιέγραψαν το “Εγώ, το Ρομπότ” ως “ένα ενθουσιώδες θρίλερ επιστημονικής φαντασίας το οποίο θα μπορούσε να είναι διασκεδαστικό για αυτούς που τα νεύρα τους δεν έχουν γίνει ευαίσθητα” …
Στις 16 Ιουλίου του 2004 κυκλοφόρησε από την 20th Century Fox μια ταινία με τον ίδιο τίτλο με πρωταγωνιστή τον Γουίλ Σμιθ. Η ταινία περιέχει αρκετά στοιχεία από το διήγημα “Μικρό χαμένο ρομπότ” μερικά ονόματα από τους χαρακτήρες του Ασίμοφ και τους τρεις νόμους της ρομποτικής. Σε αντίθεση με τα βιβλία του Ασίμοφ, στην ταινία περιλαμβάνονται ορδές δολοφονικών ρομπότ …
Ο Ισαάκ Γιούντοβιτς Αζίμοφ γενήθηκε στο Πετροβίτσι της Ρωσίας στις 2 Ιανουαρίου 1920 και πέθανε στις ΗΠΑ στις 6 Απριλίου 1992. Μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1923 και πήρε την αμερικάνικη υπηκοότητα το 1928. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, από το οποίο αποφοίτησε το 1939. Το 1955 έγινε καθηγητής βιοχημείας στην ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου της Βοστώνης με πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του για τις επιστημονικές του έρευνες. Διάσημος όμως έγινε για τα έργα επιστημονικής φαντασίας. Ο Ασίμωφ είχε μεγάλη γνώση των φυσικών επιστημών, την οποία συνδύαζε με έντονη διορατικότητα και αντίληψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς και ψυχολογίας.
Έγραψε 465 – δημοσιευμένα -βιβλία, από τα οποία τα 25 είναι καθαρά επιστημονικής φαντασίας και τα υπόλοιπα μελέτες και επιστημονικά συγγράμματα. Τα πιο γνωστά έργα του είναι η σειρά μυθιστορημάτων με τα ρομπότ (Εγώ, το Ρομπότ, Έρχονται τα ρομπότ,, Σπηλιές από ατσάλι, Ο γυμνός Ήλιος, Τα ρομπότ της αυγής, Ρομπότ και αυτοκρατορία) και η σειρά της Γαλαξιακής Αυτοκρατορίας (1-6) διαδραματίζονται στο ίδιο μυθιστορηματικό περιβάλλον και με την ίδια χρονική σειρά. Στα έργα του χρησιμοποιούνται οι τρεις νόμοι της ρομποτικής, τους οποίους επινόησε ο ίδιος ο Ασίμωφ …