Παραγγελίες «μαμούθ» από Προκοπίου και Αγγελικούση
Έκλεψε την παράσταση ο Πέτρος Παππάς - Τα χρυσά ναύλα και τα πλοία από δεύτερο χέρι
Αρμενίζουν για μεγάλα κέρδη οι εφοπλιστές της χώρας που βλέπουν τα ναύλα να εκτοξεύονται μαζί με την ζήτηση για φορτία, προχωρώντας στη παραγγελία κατασκευής νέων πλοίων και σε αγορά μεταχειρισμένων.
Τη χρονιά που διανύσαμε, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έφτασαν να παραγγέλνουν στα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής ένα πλοίο κάθε δύο μέρες γεγονός που καταδεικνύει το μέγεθος των ευκαιριών. Εκτός όμως από τις αγορές νέων καραβιών αλλά και μεταχειρισμένων οι καραβοκύρηδες της χώρας προχώρησαν και αυτοί με την σειρά τους στη πώληση παλιών πλοίων, 230 στο σύνολο του έτους, αποκομίζοντας μεγάλα κέρδη.
Το σύνολο των εισπραχθέντων χρημάτων από την πώληση των μεταχειρισμένων πλοίων έφτασε τα 3,770 δισ. και πρωταθλητής σε αυτά τα deal αναδείχθηκε ο εφοπλιστής Πέτρος Παππάς. Το 2021 αποκτήθηκαν 375 μεταχειρισμένα σκαριά με κόστος 7,6 δισ. (σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research) εκ των οποίων τα 230 ήταν φορτηγά που κόστισαν 4,1 δις και τα υπόλοιπα ήταν 101 δεξαμενόπλοια, 30 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 7 υγραεριοφόρα, ενώ παραγγέλθηκαν σε ναυπηγία για κατασκευή 125 πλοία.
Προκοπίου, Λιβανός, Βενιάμης, Λεντούδης, Παππάς, Κωνσταντακόπουλος, Πιστιόλης, Παληός, Φράγκου, Μαρινάκης, Αγγελικούση, Κολλάκης, Αλαφούζος, Θανάσης και Νικόλας Μαρτίνος, Κούστας, Πριόβολος, Χατζηγιάννης, Τσάκος, Τσαντάνης, Μουνδρέας, ή οικογένεια Ιγγλέση, είναι μόνο μερικά από τα μεγάλα ονόματα της εφοπλιστικής ελίτ που προχώρησαν σε αυτό το σλάλομ των αγοροπωλησιών αυξάνοντας τον στόλο τους και βάζοντας πλώρη για νέα υπερκέρδη. Άλλωστε οι ναυλομεσίτες της Ακτής Μιαούλη που σίγουρα ξέρουν καλύτερα την αγορά και τους αριθμούς από τον καθένα, μιλούν για κέρδη που αγγίζουν τα 1,6 δις. δολάρια.
Τα πάρε-δώσε από δεύτερο χέρι
Στην απόκτηση 16 πλοίων (7+7+2) από δεύτερο χέρι τη χρονιά που διανύσαμε προχώρησαν οι εταιρίες του Βαγγέλη Μαρινάκη με κόστος 1,362 δισ. δολαρίων, ενώ ο όμιλος Μαρινάκη πούλησε παράλληλα 7 πλοία (5+2) εισπράττοντας 866 εκατομμύρια. Ο Γιάννης Κούστας αγόρασε 6 πλοία από δεύτερο χέρι αξίας 260 εκατ. δολαρίων, ο Σταμάτης Τσαντάνης 7 πλοία κόστους 193 εκατ. δολαρίων, ο Νίκος Μαρτίνος 5 πλοία αξίας 143 εκατ. δολαρίων, ο Νίκος Μουνδρέας 9 πλοίων κόστους 214 εκατ. δολαρίων, ο Θανάσης Μαρτίνος 7 πλοίων ύψους 248 εκατ. δολαρίων, ο Κώστας Κωνσταντακόπουλος με 46 μεταχειρισμένα αξίας 754 εκατ. δολαρίων και Πέτρος Παππάς με 9 πλοία κόστους 186 εκατ. δολαρίων.
Πολλές οι αγορές από δεύτερο χέρι αλλά και οι πωλήσεις με τον Θεόφιλο Πριόβολο να παραχωρεί τέσσερα πλοία και να εισπράττει 285 εκατ. δολάρια, την Αγγελική Φράγκου με πωλήσεις 7 πλοίων ύψους 145 εκατ., τον Ευάγγελο Πιστιόλη με παραχώρηση 9 πλοίων συνολικού τιμήματος 670 εκατ. δολαρίων, τον Ανδρέα Χατζηγιάννη με παραχώρηση 5 πλοίων αξίας 268 εκατ., των οικογενειών Κυριακού που παραχώρησε 3 πλοία έναντι 227 εκατ. και Αλαφούζου με παραχώρηση πέντε πλοίων με τίμημα 300 εκατ. δολαρίων.
Πλούσια ή δραστηριότητα στο χώρο της ναυτιλίας την χρονιά που διανύσαμε με πολλές αγορές αλλά και παραγγελίες, με προγράμματα μαμούθ όπως αυτό του Γιώργου Προκοπίου για την ναυπήγηση τεσσάρων γιγαντιαίων πλοίων, αλλά και της Άννας Αγγελικούση με ναυπήγηση εννιά πλοίων, του Λού Κολλάκη με τέσσερα νέα πλοία, της οικογένειας Ιγγλέση με επίσης τέσσερα πλοία.
Το 2021 ήταν για την ναυτιλία μια ιδιαιτέρως παραγωγική χρονιά και όλες οι ενδείξεις δείχνουν ότι και το 2022 οι έλληνες πλοιοκτήτες θα εγγράψουν μεγάλα κέρδη, θα προχωρήσουν στην παραγγελία πολλών νέων πλοίων και θα αυξηθεί το ναυτιλιακό συνάλλαγμα.