Προσοχή στις δημοσκοπήσεις…
O Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκοπήσεων και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ), ενημερώνει για τα βασικά σημεία προσοχής στην ανάγνωση ερευνών κοινής γνώμης, οι οποίες περιέχουν ερωτήσεις πρόθεσης ψήφου.
Όσον αφορά την ταυτότητα έρευνας, τονίζει ότι εκεί θα πρέπει να δηλώνονται τουλάχιστον τα ακόλουθα: 1. η εταιρεία που διενήργησε την έρευνα, 2. ο εντολέας της έρευνας, το μέγεθος του δείγματος και η γεωγραφική του κάλυψη, 3. ο τρόπος συλλογής των στοιχείων, 4. η περίοδος διεξαγωγής της έρευνας, 5. το τυπικό στατιστικό σφάλμα σε σχέση με τα αποτελέσματά της και οι παράμετροι της στατιστικής στάθμισης του δείγματος.
Επίσης το κοινό θα πρέπει να προσέχει το δείγμα-μέγεθος της έρευνας, αφού σε περίπτωση δημοσκόπησης με πρόθεση ψήφου για βουλευτικές εκλογές ή ευρωεκλογές, το δείγμα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 1.000 άτομα.
Οσον αφορά το δείγμα-ποιότητα, ο ΣΕΔΕΑ τονίζει πως η δειγματοληψία στις δημοσκοπήσεις γίνεται είτε μέσω τυχαίας διαδικασίας επιλογής των ερωτώμενων ή/και μέσω σαφώς ορισμένων panels. Τυχόν παρεκκλίσεις του τελικού δείγματος από βασικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού θα πρέπει να σταθμίζονται εκ των υστέρων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η τελική αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος.
Το κοινό πρέπει να προσέχει τη διάκριση ανάμεσα στην πρόθεση και την εκτίμηση ψήφου, όταν συγκρίνει τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων. Ο όρος «πρόθεση ψήφου» αφορά όλες τις απαντήσεις που δίνονται στην ερώτηση «Εάν είχαμε σήμερα/την επόμενη Κυριακή εκλογές τι θα ψηφίζατε;», ακόμη και όταν δεν επιλέγεται κάποιο κόμμα ή υποψήφιος. Ο όρος «εκτίμηση ψήφου» αφορά την εκτίμηση των ποσοστών των κομμάτων ή των υποψηφίων χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η αδιευκρίνιστη ψήφος (δηλαδή, εξαιρουμένων των απαντήσεων όπως: δεν έχω αποφασίσει, δεν γνωρίζω, δεν απαντώ, άκυρο, λευκό).
Ο πόλεμος ξεκίνησε ακόμα και εάν οι εκλογές φαίνονται μακρινές!