Reporters United: Ούτε ένα πλοίο με ελληνική σημαία για τους «εθνικούς ευεργέτες»
Μαύρες κηλίδες στις ναυτιλιακές δραστηριότητες των αδελφών Λασκαρίδη αποκαλύπτει έρευνα του δικτύου ερευνητών δημοσιογράφων Reporters United.
Όπως αναφέρουν στο ρεπορτάζ τους οι Νικόλας Λεοντόπουλος και Θοδωρής Χονδρόγιαννος, το Reporters United επιχείρησε να δει πίσω από την εγχώρια «αγιογραφία» για την οικογένεια Λασκαρίδη, ερευνώντας τις ναυτιλιακές δραστηριότητές τους.
Πίσω από το προβεβλημένο στα ΜΜΕ προσωπείο των σύγχρονων «ευεργετών» με το φιλάνθρωπο και φιλοπεριβαλλοντικό προφίλ κρύβεται ένας παγκόσμιος στόλος, του οποίου τα καράβια όχι μόνο δεν έχουν ελληνική σημαία αλλά αποτελούν, σύμφωνα με την Greenpeace, «περιβαλλοντικό κίνδυνο» για ορισμένα από τα πιο ευαίσθητα οικοσυστήματα του κόσμου.
Η έρευνα του Reporters United κατέληξε στα εξής ευρήματα:
- «Στηρίζουμε την πατρίδα»: Οι αδελφοί Λασκαρίδη παρεμβαίνουν για τα εθνικά θέματα και χρησιμοποιούν με ευκολία τη λέξη «πατρίδα», όμως ούτε ένα από τα περισσότερα από 70 καράβια τους δεν είναι υπό ελληνική σημαία.
- Εκθειάζονται από τα περισσότερα εγχώρια ΜΜΕ για το φιλανθρωπικό τους έργο και εγκαλούν το κράτος που δεν αυξάνει τη φορολογία για τους πλούσιους – αλλά η καθολική χρήση σημαιών ευκαιρίας από τα πλοία τους αποτελεί πρακτική που κατά τη διεθνή βιβλιογραφία συνδέεται με την αποφυγή φόρων, την έλλειψη σεβασμού σε στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα και την ελλιπή προστασία του περιβάλλοντος.
- Διεξάγουν εκστρατείες στην Ελλάδα για το θαλάσσιο περιβάλλον – αλλά στα πλοία τους εντοπίζονται συχνά ελλείψεις που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, των εργατικών δικαιωμάτων και της ασφαλούς ναυσιπλοΐας. H έρευνά μας εντόπισε τουλάχιστον 14 πλοία του ομίλου στα οποία επιβλήθηκε από τις αρχές το σοβαρό μέτρο της κράτησης.
- Οργανώνουν καμπάνιες καταπολέμησης της θαλάσσιας ρύπανσης -από κοινού μάλιστα με το υπουργείο Περιβάλλοντος- όμως ένα πλοίο τους πιάστηκε επ’αυτοφώρω, σύμφωνα με τις γαλλικές αρχές, να ρυπαίνει «εκ προθέσεως» τη θάλασσα, ενώ ένα άλλο βυθίστηκε φορτωμένο με πετρέλαιο ανοιχτά των Φόκλαντ μετά από σύγκρουση με παγόβουνο στην Ανταρκτική.
Όπως διαπιστώνει η έρευνα, αν και η οικογένεια Λασκαρίδη παρουσιάζεται από τα εγχώρια ΜΜΕ ως εθνικός ευεργέτης, κανένα από τα περισσότερα από 70 πλοία του στόλου της δεν πλέουν με ελληνική σημαία.
Τί προσφέρει όμως η επιλογή αυτή; Να κατεβάσουν δηλαδή τις ελληνικές σημαίες από τα πλοία τους και να πάνε στις λεγόμενες σημαίες ευκαιρίας;
Τους δίνει τη δυνατότητα:
- να πληρώνουν τους εργαζόμενούς τους με χαμηλότερο μισθό
- να καταβάλλουν λιγότερους φόρους
- να ελέγχονται λιγότερο για παραβίαση της εργατικής, περιβαλλοντικής και ναυτικής νομοθεσίας
- να αποφεύγουν τη λογοδοσία και τη διαφάνεια, καθώς μέσα από σύνθετα εταιρικά σχήματα γίνεται δύσκολο για τις αρχές να βρουν τον πραγματικό ιδιοκτήτη ενός πλοίου και να το ελέγχουν.
Ολόκληρη η έρευνα του Reporters United εδώ.