Στο «κόκκινο» οι επιδόσεις της Boeing για πρώτη φορά από το 1997
Το ότι το φιάσκο των 737 Max έχει κοστίσει πολύ στα οικονομικά και το γόητρο της Boeing, το ξέραμε. Το πόσο πολύ όμως, έγινε πλήρως ορατό σήμερα με τη δημοσιοποίηση του συνολικού οικονομικού απολογισμού του αμερικανικού κολοσσού για το 2019.
Για πρώτη φορά εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες (από το 1997), ο όμιλος έκλεισε τη χρονιά σε αρνητικό έδαφος! Οι συνολικές ζημιές του για τη χρονιά ανήλθαν σε 636 εκατ. δολάρια επί συνολικών εσόδων ύψους 76,6 δισ. δολαρίων. Ειδικά δε, για το τέταρτο τρίμηνο οι ζημιές πλησίασαν το ένα δισ. δολάρια.
Όσον αφορά το συνολικό κόστος από το φιάσκο της καθήλωσης και τελικά αναστολής της παραγωγής των 737 Max, ο λογαριασμός επανα-υπολογίστηκε στο ποσό-μαμούθ των 18,6(!) δισ. δολαρίων.
Πρόκειται για ένα ποσό υπερδιπλάσιο του αρχικού υπολογισμού που είχε κάνει η εταιρία σαν αποτέλεσμα των απωλειών από την καθήλωση των επίμαχων αεροσκαφών, τη διαταραχή του κύκλου παραγωγής και τελικά τη διακοπή της παραγωγής τους, καθώς και των τεράστιων νομικών εξόδων.
Θυμίζουμε ότι η εταιρία βρέθηκε στο στόχαστρο των αρμόδιων εποπτικών αρχών σε πολλές χώρες, αλλά και αγωγών από εταιρίες και ιδιώτες μετά από δύο πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα με ολοκαίνουργια Boeing 737 Max. Πιθανότερη εξήγηση για τις τραγωδίες με τους 346 νεκρούς παραμένουν τα προβλήματα που εντοπίστηκαν στο λογισμικό του συστήματος ελέγχου πτήσης.
Η έρευνα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, όμως από την περασμένη άνοιξη όλα τα αεροσκάφη αυτού του τύπου έχουν καθηλωθεί στο έδαφος. Η πολύμηνη καθυστέρηση σε συνδυασμό με τη διογκούμενη οικονομική ζημιά αλλά και τη διεθνή κατακραυγή υποχρέωσαν τελικά την Boeing να ανακοινώσει, το Δεκέμβριο, την αναστολή της παραγωγής των Max.
Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε σήμερα η εταιρία, η αναστολή όλου του κύκλου παραγωγής των Max θα κοστίσει συνολικά 6,3 δισ. δολάρια, ενώ θα καταβάλει έως και 8,3 δισ. δολάρια προς διάφορες διεθνείς αεροπορικές εταιρίες ως αποζημίωση για την μη παράδοση των Max που είχαν παραγγείλει.
Πάντως, το φιάσκο των Max έχει πλήξει ευρύτερα την αμερικανική αγορά, αν λάβουμε υπόψη τις απώλειες που έχουν καταγράψει και άλλες εταιρίες που άμεσα ή έμμεσα είχαν σχέση με την παραγωγή των συγκεκριμένων αεροσκαφών.
Για παράδειγμα η General Electric, στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της σήμερα, υποστήριξε ότι το πάγωμα της προμήθειας μηχανών και ανταλλακτικών μηχανών για τα Max, λόγω της διακοπής της κατασκευής τους, θα επιφέρει σημαντικό πλήγμα στα έσοδα και την κερδοφορία του ομίλου για το 2020.