Στο σφυρί τα… ασημικά της Γαλλίας
Ο Εμανουέλ Μακρόν είχε φιλόδοξα σχέδια όταν ανέλαβε τη γαλλική προεδρία, την περασμένη άνοιξη. Από αυτά, λίγα του… βγήκαν και ακόμη λιγότερα άρεσαν στο γαλλικό κοινό, με αποτέλεσμα την πτώση της δημοτικότητας του.
Όμως, σκοπεύει να ανεβάσει ρυθμούς με τη νέα χρονιά, με μόνη διαφορά ότι για να χρηματοδοτήσει τις πρωτοβουλίες που επιθυμεί, όπως το ύψους 10 δισ. ευρώ ταμείου πρωτοπορίας για την ανάδειξη νέων τεχνολογιών και start up, χρειάζεται λεφτά. Και επειδή λεφτά… δεν υπάρχουν, ο πιο εύκολος τρόπος είναι να βγάλει στο σφυρί τα «ασημικά» του γαλλικού δημοσίου.
Στη κορυφή της λίστας θα βρεθούν τα μετοχικά μερίδια του Δημοσίου σε μεγάλες γαλλικές επιχειρήσεις που είναι πιο εύκολο να προσελκύσουν επενδυτές. Το δημόσιο κατέχει μερίδια σε 81 επιχειρήσεις, αξίας άνω των 100 δισ. ευρώ. Μεταξύ τους ξεχωρίζουν επιχειρήσεις ενέργειας και κοινής ωφελείας, όπως η Engie και η EDF, τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι, όπως η Orange, αμυντικές και άλλες βιομηχανίες, όπως η Thales, η Safran και η Airbus, αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Renault, εταιρίες στοιχηματισμού, όπως η Francaise des Jeux.
Τα πρώτα πωλητήρια δρομολογήθηκαν ήδη από τους προηγούμενους μήνες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα η ρευστοποίηση του 4% της ενεργειακής Engie έναντι 1,5 δισ. δολαρίων, που κατέβασε το μερίδιο του Δημοσίου στο 25,5% και η πώληση ενός πακέτου ύψους 5% στην Renault, έναντι 1,2 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα την μείωση του κρατικού μεριδίου στην αυτοκινητοβιομηχανία στο 15,1%. Όμως, οι κινήσεις αυτές ήταν ένα πρώτο «ζέσταμα».
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, οι διαδικασίες φαίνεται να έχουν ήδη κινηθεί για την πώληση της Aeroports de Paris, η οποία διαχειρίζεται τα δύο κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, το Ορλύ και το Σαρλ ντε Γκολ στο Παρίσι. Μάλιστα, οι αρχές ήδη ανέθεσαν στην Bank of America Merrill Lynch το έργο της αναζήτησης ενδιαφερόμενων. Το μερίδιο του δημοσίου στην ADP ανέρχεται στο 50,6% και η αξία του υπολογίζεται στα 15,6 δισ. ευρώ. Όμως, υπάρχουν σημαντικά σημεία που θα πρέπει να διευκρινιστούν δεδομένου ότι πέρα από την μονοπωλιακή διαχείριση των αεροδρομίων, η ADP διαθέτει και σημαντικότατο χαρτοφυλάκιο σε ακίνητα και γη.
Αναλυτές θεωρούν ότι ο όμιλος θα σπάσει σε δύο κομμάτια με τον διαχωρισμό του real state και της διαχείρισης των αεροδρομίων, που είναι το πιο ευαίσθητο κομμάτι, δεδομένου ότι η μεταβίβαση σε ιδιωτικά χέρια της επ’ αόριστον μονοπωλιακής διαχείρισης των αεροδρομίων του Παρισιού είναι αδιανόητη. Θα πρέπει να βρεθεί η κατάλληλη πατέντα και ο κατάλληλος αγοραστής, ιδανικά από το εσωτερικό της γαλλικής αγοράς ή από έτερο κράτος μέλος της Ε.Ε. και να διαμορφωθεί μια συμφωνία άκρως επικερδής για τα κρατικά ταμεία, ώστε να αντισταθμιστεί επικοινωνιακά η όποια αρνητική κριτική.
Πέρα από την ADR, δημοσιεύματα αναφέρουν ότι μέσα στη χρονιά θα δοθεί προς πώληση σημαντικό τμήμα του ύψους 23% μεριδίου του δημοσίου στην τηλεπικοινωνιακή Orange, ενώ ψηλά στη λίστα προς ρευστοποίηση είναι και οι μετοχές του δημοσίου στην εταιρία τυχερών παιχνιδιών Francaise des Jeux.
Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι η συρρίκνωση των ποσοστών του Δημοσίου, αλλά όχι και η ολοκληρωτική πώληση μεριδίων, καθώς το Ελιζέ θέλει να διατηρηθεί η παρουσία του κράτους στις επιχειρήσεις, τόσο για στρατηγικούς όσο και για επικοινωνιακούς λόγους.