Tρέχουν οι εξελίξεις στο λιανεμπόριο
Η «μπίλια» των εξελίξεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο δεν έχει ακόμη σταματήσει επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, τονίζοντας ότι το 2011 αλλάζει άρδην η εικόνα του κλάδου των 12 δις. ευρώ. Η «μπίλια» των εξελίξεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο δεν έχει ακόμη σταματήσει επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, τονίζοντας ότι το 2011 αλλάζει άρδην η εικόνα του κλάδου των 12 δις. ευρώ.
Το γεγονός επιβεβαιώνεται και από σειρά εξελίξεων, όπως η αποχώρηση της Αldi, η απορρόφηση των Dia από τη Carrefour, η υπαγωγή της Ατλάντικ στο άρθρο 99. Την ίδια στιγμή, οι μεγάλοι παίκτες «φουλάρουν» τις μηχανές τους, προσδοκώντας στην ενίσχυση των μεριδίων που ελέγχουν, ενώ παράλληλα προσπαθούν να ενισχύσουν τα αποτελέσματά τους, που από πέρυσι «κατρακυλούν» εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Εν τω μεταξύ ο ανταγωνισμός εντείνεται περισσότερο από την έλευση της αλυσίδας «Επιλογή», από την εταιρεία Ελληνική Διατροφή Καταστήματα Α.Ε.
Ο Λεωνίδας Καρίγιαννης, γενικός διευθυντής στην τελευταία ανέφερε μέσα από την εκπομπή Μarket Voice ότι ήδη είναι έτοιμο να λειτουργήσει το πρώτο κατάστημα «Επιλογή» στην Αργυρούπολη την επόμενη εβδομάδα και έπεται το δεύτερο στη Νίκαια. Η εταιρεία ξεκινά με μετοχικό κεφάλαιο 1,3 εκατ. ευρώ και η προοπτική είναι να λειτουργεί 40-45 καταστήματα μέχρι τα τέλη του 2013. Μετοχικά η εταιρεία ελέγχεται κατά 28% από την «Ελληνική Διατροφή» -διαχειρίζεται τη λιανεμπορική αλυσίδα Coop- κατά 35% από 11 συνεταιρισμούς, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό ανήκει σε επιχειρήσεις, όπως οι ΜΑΡΒΟ, «Αυγά Τσακίρης», «Συνεταιριστική Ασφαλιστική» κ.λπ. Όπως τόνισε ο Λεωνίδας Καρίγιαννης στα καταστήματα Επιλογή μολονότι θα υπάρχουν και επώνυμα προϊόντα, ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στα προϊόντα της ελληνικής Γης.
Κατά τον ίδιο, παρά το ότι τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα τυγχάνουν ευρείας αποδοχής από όλα τα μέρη του κόσμου δεν ισχύει το ίδιο και στην Ελλάδα. Όπως επεσήμανε ο Έλληνας καταναλωτής είτε δεν τα γνωρίζει ή τα θέλει στο καθημερινό του τραπέζι αλλά δεν ξέρει από πού να τα προμηθευτεί.
Οσον αφορά τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς, ο «ΑΒ Βασιλόπουλος» σε πρώτη φάση προετοιμάζει το ντεμπούτο τού σήματος Red Μarkets στην Αθήνα. Μολονότι το συγκεκριμένο σήμα έχει εμφανιστεί ήδη στην Κεντρική Ελλάδα (Τρίκαλα και Καρδίτσα), ο στόχος της αλυσίδας είναι να το αναπτύξει στο λεκανοπέδιο Αττικής, κυρίως σε επίπεδο γειτονιών.
Η επιτάχυνση πρόσδεσης της Dia στο «άρμα» της Carrefour αποτελεί τη βασική προτεραιότητα που έχει θέσει η τελευταία προς υλοποίηση το αμέσως προσεχές διάστημα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει ολοκληρωθεί η μετατροπή 70 καταστημάτων Dia σε Carrefour Express ή Carrefour Mαρινόπουλος. Όσον αφορά τους franchisees, τους έχει ζητηθεί να γνωστοποιήσουν την πρόθεσή τους να επενδύσουν ή όχι κεφάλαια στα καταστήματά που λειτουργούν. Αυτό ήταν άλλωστε και μία απαίτηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, δίνοντας ουσιαστικά το δικαίωμα στους franchisees να «σπάσουν», εφόσον το θέλουν, τα συμβόλαια συνεργασίας με την πολυεθνική.
Η εξαγορά των 12 καταστημάτων της Αldi από την Lidl είναι μόνο η αρχή για τις επιχειρηματικές εξελίξεις που έχει δρομολογήσει η τελευταία, υποστηρίζουν οι καλά γνωρίζοντες. Σύμφωνα με αυτούς, η Lidl έχει βάλει στο «στόχαστρο» και το κέντρο διανομής που διαθέτει η Αldi στη Θεσσαλονίκη, για το οποίο -όπως υποστηρίζεται- έκανε και πρόταση απόκτησής του αντί του ποσού των 18 εκατ. ευρώ. Εντωμεταξύ μεγάλο ερωτηματικό παραμένει το μέλλον των 65 καταστημάτων -κτίρια ή οικόπεδα- που ανήκουν στην Αldi και από τα οποία η τελευταία δεν έχει καταφέρει ακόμη να απεμπλακεί.
Η ενίσχυση του δικτύου αποτελεί πρωταρχικό στόχο και για την βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτη, όπως επιβεβαιώνει και η πρόσφατη απόκτηση τεσσάρων καταστημάτων από την αλυσίδα Ατλάντικ. Οι πληροφορίες είναι ότι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Διαμαντής Μασούτης έχει θέσει εκ νέου το ζήτημα της καθόδου της αλυσίδας και στη Νότιο Ελλάδα.
Εστίαση στη λειτουργία του υπερκαταστήματος της Καλλιθέας, αλλά και προσάρτηση επιπλέον σημείων πώλησης από την Ατλάντικ, περιλαμβάνονται στη στρατηγική της εταιρείας Σκλαβενίτη, στην οποία προεδρεύει η Μαρία Σκλαβενίτη. Κατά πληροφορίες, από το κατάστημα της Καλλιθέας και μόνο, για το οποίο επενδύθηκαν 23 εκατ. ευρώ, η διοίκηση της ελληνικής αλυσίδας προσδοκά έσοδα της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ. Ποσό που, εφόσον επιτευχθεί, θα ενισχύσει και το μερίδιο αγοράς της εταιρείας στο λεκανοπέδιο, το οποίο θα φθάσει περίπου στο 25%. Εντωμεταξύ, πληροφορίες αναφέρουν ότι η διοίκηση Σκλαβενίτη εξακολουθεί να συζητά την απόκτηση και άλλων καταστημάτων Ατλάντικ.