Τα Τέμπη “καίνε” τον Μητσοτάκη
Σε μια από τις δυσκολότερες φάσεις, ίσως τη δυσκολότερη, στηΝ κυβερνητική του διαδρομή ως πρωθυπουργός βρίσκεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης καθώς η μαύρη επέτειος των δύο ετών από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη απειλεί την παραμονή του στην εξουσία.
Οι παλλαϊκές συγκεντρώσεις σε όλη τη χώρα την περασμένη Κυριακή και το τσουνάμι οργής κα αγανάκτησης για τη συγκάλυψη του εγκλήματος, αλλά και η παραίτηση του Σέρβου πρωθυπουργού Μίλος Βούτσεβιτς με αφορμή παρόμοιο δυστύχημα στη Σερβία έχουν δημιουργήσει κλίμα πανικού στο Μαξίμου που αναζητά οδό διαφυγής απο τις συμπληγάδες των Τεμπών. Σε πρώτο χρόνο μάλιστα η αντίδραση-αντεπίθεση του πρωθυπουργού στα όσα ακούγονται και λέγονται θα εκδηλωθεί απόψε με τη συνέντευξη που θα παραχωρήσει στο κεντρικό δελτίο του ALPHA και σε Κυριακάτικη εφημερίδα.
Το ενδιαφέρον είναι πλέον ότι και κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης όπως ο Άδωνις Γεωργιάδης, παίρνουν αποστάσεις ενώ οι περισσότεροι υπουργοί αποφεύγουν τηλεοπτικές εμφανίσεις ώστε να μην μπουν στο κάδρο των κυβερνητικών ευθυνών αφενός για το δυστύχημα και αφετέρου για τον τρόπο με τον οποίο το Μαξίμου από την πρώτη στιγμή επιχείρησε να “κουκουλώσει” την υπόθεση.
Συγκεκριμένα, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη στα “Παραπολιτικά”, ο υπουργός Υγείας πέρα από το γεγονός ότι είπε πως την ορθότητα του να ενταχθεί στο γαλάζιο ψηφοδέλτιο ο Κώστας Αχ. Καραμανλής, την έκρινε ο “λαός των Σερρών”, σε ερώτηση για τη δήλωση του πρωθυπουργού σε εκπομπή του Σταύρου Θεοδωράκη τον Μάρτιο του 2023, ότι δεν μετέφερε τίποτα εύφλεκτο το εμπορικό τρένο, είπε “η πεποίθηση που είχε ο πρωθυπουργός εκείνη τη στιγμή και αυτό που έλεγαν τα έγγραφα είναι ότι δεν υπήρχε, αυτό όμως μένει να αποδειχθεί στο δικαστήριο”. Μάλιστα, σε δεύτερη ερώτηση του δημοσιογράφου ότι “δεν είναι παρέμβαση στη δικαιοσύνη μία τέτοια δημόσια δήλωση;” ο αντιπρόεδρος της ΝΔ σημείωσε ότι “δεν μπορεί να έχει γνώμη ο πρωθυπουργός;”.
Υπενθυμίζεται ότι ο Σταύρος Θεοδωράκης είχε ρωτήσει τον πρωθυπουργό “Τι περιείχε το εμπορικό τρένο; Δηλαδή η μεγάλη φωτιά είχε σχέση με την ουσία, με τα υλικά που μετέφερε;” και ο κ. Μητσοτάκης είχε απαντήσει “Καμία. Το γνωρίζουμε αυτό πια με βεβαιότητα. Γνωρίζουμε ακριβώς τι μετέφερε το εμπορικό τρένο. Δεν υπήρχε τίποτα εύφλεκτο. Η σύγκρουση ήταν τόσο βίαιη και τόσο σφοδρή που προκάλεσε – αυτό μας λένε οι ειδικοί – μια πρώτη ανάφλεξη και προφανώς στη συνέχεια υπήρχαν εύφλεκτα υλικά, λάδια, τα οποία πήραν φωτιά, όταν έγινε η σύγκρουση. Άρα αυτό θέλω να το απαντήσω κατηγορηματικά γιατί ξέρετε όχι μόνον στη χώρα μας, παντού ευδοκιμούν οι θεωρίες συνομωσίας. Δεν υπήρχε τίποτα ύποπτο στην εμπορική αμαξοστοιχία.”.
Πλέον Κυβέρνηση και αντιπολίτευση περιμένουν εναγωνίως την κατάθεση του πορίσματος του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), αφού σύμφωνα με πληροφορίες το πόρισμα που συνέταξε ο καθηγητής της Σχολής Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ με γνωστικό αντικείμενο Τεχνολογία Καυσίμων και Λιπαντικών κ. Δημήτρης Καρώνης (σ.σ. είχε αναλάβει τον περασμένο Μάρτιο) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι σε καμιά περίπτωση η εν λόγω έκρηξη δεν οφείλεται στην διάχυση των ελαίων σιλικόνης που μετέφεραν οι μετασχηματιστές της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Δηλαδή ουσιαστικά, σύμφωνα με νομικούς και πραγματογνώμονες, το “φονικό μανιτάρι” την στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων οφείλεται σε ύποπτο παράνομο φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία.
Το ύποπτο φορτίο είναι η πιο πιθανή εκδοχή καθώς ο υφυπουργός Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της προέδρου της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου με αφορμή τα τελευταία αποκαλυπτικά ηχητικά ντοκουμέντα, αναγνώρισε το πρόβλημα λαθρεμπορίας καυσίμων στο σιδηρόδρομο και ότι απασχολεί σοβαρά την κυβέρνηση ειδικά μετά το τραγικό δυστύχημα, σημειώνοντας ότι είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σιδηροδρομικά δίκτυα σε ολόκληρη την Ευρώπη. “Είναι ζήτημα ασφάλειας και διαφάνειας” τόνισε και επισήμανε ότι το 2024 έγιναν 2.500 έλεγχοι στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές και ότι σε σχέση με το 2023, “τα περιστατικά παραβιάσεων των σιδηροδρομικών μεταφορών μειώθηκαν κατά 25%” ενώ “αυξήθηκαν οι κατασχέσεις επικίνδυνων υλικών κατά 40%”.
Και πρόσθεσε με νόημα “Το αν στο τραγικό αυτό δυστύχημα υπήρξαν ή όχι φορτία ή υπήρξαν παραβατικές συμπεριφορές, οι οποίες συντείνανε σε αυτή την μεγιστοποίηση του τραγικού δυστυχήματος και των νεκρών, είναι ένα ζήτημα προς διερεύνηση”.
Στο Μαξίμου λένε ότι εάν προκύψουν ευθύνες για υπουργού θα ζητηθεί η άρση της ασυλίας τους, ενώ παράλληλα σύμφωνα με πληροφορίες του MEGA ο ειδικός εφέτης ανακριτής ζήτησε από το δικαστικό συμβούλιο να διαχωριστεί η υπόθεση για το “μπάζωμα”, γεγονός που ενδέχεται να “ακουμπήσει” και σε πολιτικά πρόσωπα.
Χθες μετα το ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ και η Νέα Αριστερά κατέθεσε αίτημα για προ ημερησίας συζήτηση στην Ολομέλεια σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών για το έγκλημα των Τεμπών, την οποία έχει αποδεχτεί το Μαξίμου και η οποία προσδιορίζεται να πραγματοποιηθεί μετά τη εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας στις 12 Φεβρουαρίου.
Στο αίτημα ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς Αλέξης Χαρίτσης αναφέρει μεταξύ άλλων:
“Στους πολίτες της χώρας επικρατεί η γενικευμένη αίσθηση ότι για το έγκλημα στα Τέμπη υπάρχει απόπειρα συγκάλυψης και συσκότισης των ερευνών εξαιτίας μιας σειράς γεγονότων, αποκαλύψεων, τραγικών διαπιστώσεων και ενεργειών ή παραλείψεων.
Ειδικότερα:
α) Την επόμενη κιόλας μέρα της σύγκρουσης ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης απευθυνόμενος στον ελληνικό λαό έσπευσε να αποδώσει την ευθύνη αποκλειστικά σε «ανθρώπινο λάθος» του μοιραίου σταθμάρχη στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, παρεμβαίνοντας έτσι και στο έργο της δικαιοσύνης και προκαταλαμβάνοντας το αποτέλεσμα της προκαταρκτικής εξέτασης
β) Αποκαλύφθηκε η τραγική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και οι εγκληματικές ελλείψεις στον τομέα της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών με φωτεινούς σηματοδότες και τηλεδιοίκηση εκτός λειτουργίας για μακρό χρονικό διάστημα λόγω καταστροφών που ουδέποτε αποκαταστάθηκαν
γ) Η τραγική συγκυρία έφερε ξανά στο φως τα όσα με επιδεικτικό ύφος και αλαζονεία διαβεβαίωνε ο Υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής κατά τη διαδικασία κοινοβουλευτικού ελέγχου για την ασφάλεια των τραίνων, εγκαλώντας τους βουλευτές που θέτουν ζητήματα ασφάλειας
δ) Από τις οικογένειες των θυμάτων έγινε γνωστή η αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, με μεταφορά χώματος σε άλλο σημείο όπου αργότερα ανακαλύφθηκαν τμήματα από ανθρώπινα μέλη και το γνωστό «μπάζωμα» για το οποίο ο Υπουργός Δικαιοσύνης έλεγε χαρακτηριστικά ότι «όσοι μιλάνε για μπάζωμα είναι για τα μπάζα» ενώ εντέλει ασκήθηκαν επ’ αυτού ποινικές διώξεις για παράβαση καθήκοντος αλλά η κυβέρνηση συσκότισε και συνεχίζει να συσκοτίζει όσον αφορά το πολιτικό πρόσωπο που έδωσε τη σχετική εντολή.
ε) Σε τηλεοπτική συνέντευξη ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης δήλωσε με απόλυτη βεβαιότητα, παρεμβαίνοντας εκ νέου στην έρευνα που διεξάγει ο αρμόδιος ανακριτής, ότι γνωρίζει πολύ καλά τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και ότι δεν υπήρχε κανένα εύφλεκτο υλικό αλλά η ανάφλεξη οφειλόταν στη σφοδρότητα της σύγκρουσης κάνοντας λόγο για θεωρίες συνωμοσίας. Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθούν στην ανακριτική αρχή δύο πορίσματα σχετικά με τα αίτια της ανάφλεξης: το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων κι Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που συνεργάζεται με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό φορέα.
στ) Η έρευνα και η λήψη οπτικοακουστικού υλικού από τον ΟΣΕ αποδείχθηκε ότι έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, τα ηχητικά από τις συνομιλίες των μηχανοδηγών παραδόθηκαν αλλοιωμένα ενώ υλικό από τις κάμερες όσον αφορά την εμπορική αμαξοστοιχία δεν έχει παραδοθεί.”
Και συνεπώς “Όλα τα παραπάνω αναφερόμενα, που αποτελούν τα κύρια αλλά όχι μοναδικά στοιχεία, γεννούν επιτακτικά ερωτήματα που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης λαμβάνοντας υπόψη ότι το έργο της σχετικής Εξεταστικής Επιτροπής ολοκληρώθηκε εσπευσμένα και χωρίς να κληθούν και να εξεταστούν κρίσιμοι μάρτυρες με αποκλειστική ευθύνη της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Για τους λόγους αυτούς, εκφράζοντας το καθολικό αίτημα των πολιτών να μην υπάρξει συγκάλυψη και να αποδοθεί δικαιοσύνη, ζητούμε να διενεργηθεί προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση για το έγκλημα στα Τέμπη, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.”.