Τι φταίει για τα θανατηφόρα δυστυχήματα στους επαρχιακούς δρόμους
Του Ευάγγελου Ματσούκη*
Το νέο φοβερό δυστύχημα στην εθνική οδό Πύργου-Κυπαρισσίας με 4 νεκρούς και 5 τραυματίες αποκαλύπτει μία άλλη πραγματικότητα, αυτήν της κατάστασης των εθνικών οδών του δευτερεύοντος οδικού δικτύου και των επαρχιακών δρόμων. Οι περισσότεροι από τους οποίους δεν έχουν συντηρηθεί εδώ και πολλά χρόνια.
Στο συγκεκριμένο δυστύχημα που έγινε στην λεγόμενη «στροφή της Ελαίας» η επικινδυνότητα του δρόμου είναι δεδομένη: σε μήκος 2 χλμ. υπάρχουν τέσσερα προσκυνητάρια, αυτό σημαίνει ότι έχουν γίνει και άλλα θανατηφόρα δυστυχήματα εκεί.
Και μπορεί στα δυστυχήματα αυτά η εύκολη απάντηση να είναι ότι φταίει ο οδηγός που έτρεχε, φταίει ο νταλικιέρης που έχασε τον έλεγχο κ.λπ., δηλαδή να αποδίδονται όλα στην κακή οδηγητική συμπεριφορά. Μπορεί να είναι και έτσι.
Στην πραγματικότητα όμως, σύμφωνα με τις δικές μας εκτιμήσεις, ένα 35 με 40% των θανατηφόρων στοιχημάτων οφείλεται στην κακή κατάσταση των υποδομών των δρόμων!
Ειδικά στους δρόμους του επαρχιακού δικτύου δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση, ούτε κανένας προγραμματισμός από τους αρμόδιους φορείς, είτε αυτός είναι το Υπουργείο Μεταφορών είτε είναι η Περιφέρεια ή οι κατά τόπους Δήμοι, για να τονισθεί η επικινδυνότητα, να πυκνώσει η σήμανση, τα στηθαία να επισκευαστούν, να υπάρξει φωτισμός κ.λπ.
Βρισκόμαστε στην καλοκαιρινή περίοδο και υπάρχει αυξημένη κινητικότητα όχι μόνο στο κύριο εθνικό δίκτυο, αλλά και σε όλους τους επαρχιακούς δρόμους, τόσο της ηπειρωτικής Ελλάδας όσο και των νησιών. Ειδικό ενδιαφέρον έχει ότι οι οδηγοί μπορεί να είναι είτε αλλοδαποί από γειτονικές χώρες που έρχονται για διακοπές, είτε Έλληνες του εξωτερικού όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση (που είχαν έρθει από τη Βρετανία) και ίσως να μην γνωρίζουν καλά το οδικό δίκτυο.
Κατά τα άλλα, τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι τον Μάιο του 2024 είχαμε μία αύξηση των τροχαίων κατά 10,3 % σε σχέση με τον Μάιο του 2023, ακόμη όμως και αυτό στην ουσία όμως δεν λέει τίποτε, η στατιστική αναφέρεται κυρίως σε γενικούς δείκτες και όχι στα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Η απάντηση ακόμη σε όλα αυτά ότι θα αλλάξουμε τον ΚΟΚ και θα αυξήσουμε κατά πολύ τα πρόστιμα, δεν δίνει λύση στην αντιμετώπιση της αύξησης των καταγραφόμενων τροχαίων δυστυχημάτων.
Από πλευράς μας επαναφέρουμε την πρόταση ίδρυσης ενός Υφυπουργείου Οδικής Ασφάλειας. Ή στο ελάχιστο που μπορεί να γίνει, ενός Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας το οποίο, εκτός των άλλων, θα καταγράφει συστηματικά τα θανατηφόρα δυστυχήματα σε όλη τη χώρα και θα επεμβαίνει με έργα και θα βελτιώνει στα επιμέρους σημεία τις οδικές υποδομές κατά άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο.
* Δρ. Συγκοινωνιολόγος, Πρόεδρος
Οδικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΟΔΟΜΕΛ)