Ο πολίτης, ο φορολογούμενος, ο ασφαλισμένος , ο λογιστής – φοροτεχνικός, έχει σηκώσει πλέον τα χέρια ψηλά και παρακολουθεί απλά την ροή των πραγμάτων χωρίς να συμμετέχει σε πράγματα που τον αφορούν και ξοδεύει χρόνο και κόπο. Όχι γιατί έχει καθίσει στον καναπέ του και απλά παρακολουθεί τα τεκταινόμενα χωρίς να αντιδρά, αλλά δεν μπορεί να ακολουθήσει πλέον ένα κράτος που έχει χάσει την μπάλα.
Για τις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών, έχουν γραφτεί πολλά, έχουν χαθεί χιλιάδες εργατοώρες και έχουν πέσει πολλά «φωνήεντα». Περιμένουμε ακόμη τον νικητή του πανελλήνιου διαγωνισμού «Έχω συμφωνήσει τις ΜΥΦ 100% της 100%).
Δεν θα ασχοληθούμε με το αν είναι λογικός ο τρόπος διασταύρωσης των τιμολογίων, από το πρώτο λεπτό και αν θα αποφέρουν όλα αυτά κάποιο αποτέλεσμα, γιατί προς το παρόν αυτό που όλοι βλέπουμε «εύκολο» και να έρχεται είναι τα πρόστιμα που θα επιβάλλει το οικονομικό επιτελείο, όταν αποφασίσει να ενεργοποιήσει τον νόμο. Σήμερα θα ασχοληθούμε με το παράλογο του θέματος.
Οι υπάλληλοι των Δ.Ο.Υ., σε περίπτωση που μια εταιρία ή ένας φορολογούμενος με ατομική επιχείρηση, θέλει να κάνει διακοπή, ελέγχουν εκτός από το αν έχει κατατεθεί «Συγκεντρωτική Κατάσταση Πελατών – Προμηθευτών», αν αυτές συμφωνούν.
Αν δεν συμφωνούν τότε αρνούνται στον επιτηδευματία να κλείσουν την επιχείρηση, κρατώντας ομήρους τους φορολογούμενους, μιας και αν δεν υπάρχει η διακοπή στην Δ.Ο.Υ. δεν μπορεί ο πολίτης να κάνει διακοπή και στον ασφαλιστικό φορέα του, και τρέχουν και οι ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις, και ότι άλλο μπορεί να συνεπάγεται αυτού του γεγονότος.
Μπορεί να κάνει διαφορετικά η Δ.Ο.Υ.; Βέβαια και μπορεί. Να κλείσει την εταιρία και παράλληλα να βγάλει μια εντολή ελέγχου. Αλλά είπαμε. Αν υπήρχε η κοινή λογική στην δημόσια διοίκηση θα μπορούσαν τα πράγματα να είναι καλύτερα στην ζωή μας.
Εντάξει θα μου πείτε. Που είναι το παράλογο;
Σε πολλές Δ.Ο.Υ. προτρέπουν τους φορολογούμενους να καταθέσουν τροποποιητικές δηλώσεις συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών, με βάσει το νόμο 4446/2016 χωρίς πρόστιμο, οι οποίες θα συμφωνούν.
Έλα όμως που αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει πάντα!
Αρκετές φορές έχει διαπιστωθεί ότι στις ΜΥΦ οι πελάτες είτε δεν έχουν περάσει κάποια τιμολόγια, είτε κάποια από αυτά τα έχουν περάσει διπλά ή έχουν περαστεί σε λάθος πελάτη ή προμηθευτή. Ακόμη, και σε σπάνιες περιπτώσεις αλλά συμβαίνει, έχουν περαστεί τιμολόγια από επιχειρήσεις, που είναι πελάτες και δεν υπήρξαν ποτέ πελάτες, για την συγκεκριμένη επιχείρηση καθώς δεν υπάρχουν οργανωμένα λογιστήρια, σε όλες τις επιχειρήσεις
Αν λοιπόν ακολουθηθεί η παρότρυνση του υπαλλήλου της Δ.Ο.Υ. τότε θα κατατεθεί μια Μ.Υ.Φ. που θα καλύπτει την θέληση του υπαλλήλου , αλλά θα είναι πέρα για πέρα ανακριβής.
Υ.Γ. Μ.Υ.Φ. = Παλιό ακρωνύμιο και σημαίνει «Μηχανογραφική Υπηρεσία Φορολογίας». Έτσι αποκαλούσαν παλιά τις Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Πελατών Προμηθευτών επειδή μετά την υποβολή τους στην τότε Εφορία σήμερα Δ.Ο.Υ. οι Εφορίες τις έστελναν για επεξεργασία στην Μ.Υ.Φ….
ΕΦΚΑ:Και πάλι… αλαλούμ
Τελικά το νέο ασφαλιστικό αν δεν ήταν τόσο σοβαρό θα μπορούσε να είναι το ανέκδοτο της εκατονταετίας.
Κάθε νέα πρωτοβουλία που παίρνει το αρμόδιο υπουργείο, οδηγεί σε ένα ακόμη πρόβλημα και κάθε «λύση» ενός προβλήματος, οδηγεί στην δημιουργία δεκάδων άλλων. Τελευταίο κατόρθωμα είναι αυτό με των διαχωρισμό των Α.Π.Δ. , σε μισθωτούς – μη μισθωτούς, που έπρεπε να είχαν υποβληθεί και σε «μισθωτούς» μέλη του διοικητικού συμβουλίου, και σε μισθωτούς- «μπλοκάκηδες».
Σύμφωνα με το δελτίο τύπου που κυκλοφόρησε στις 31.3.2017:
«Παράταση προθεσμίας Υποβολής Α.Π.Δ στις νέες κατηγορίες ασφαλισμένων στον ΕΦΚΑ
Η Διοίκηση του Ε.Φ.Κ.Α. κατανοώντας τη διαδικασία προσαρμογής στο νέο τρόπο ασφάλισης, για τους υπαγομένους στο τ. Τ.Σ.Α.Υ., τ. Ε.Τ.Α.Π.- Μ.Μ.Ε. και τους ασφαλισμένους με Δελτία Παροχής Υπηρεσιών, (σχετ. Εγκ. 18/2017, 19/2017 και 17/2017 αντίστοιχα), αποφάσισε να παρατείνει την προθεσμία υποβολής Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων (Α.Π.Δ.), μισθολογικής περιόδου 1/2017 και της αντίστοιχης καταβολής των εισφορών, ΜΟΝΟ για τους εν λόγω ασφαλισμένους, έως την Παρασκευή 7/4/2017. Επίσης, για τους εργοδότες που απασχολούν Δικηγόρους με έμμισθη εντολή, παρατείνει την προθεσμία υποβολής Α.Π.Δ. μισθολογικών περιόδων 1/2017 και 2/2017, καθώς και την αντίστοιχη καταβολή των εισφορών, έως 28/4/2017. ……………………..».
Ο διαχωρισμός της αποστολής της Α.Π.Δ. για τους εργαζόμενους σε μια εταιρία, δείχνει ότι οι ιθύνοντες που χειρίζονται την εφαρμογή του νέου ασφαλιστικού, δεν έχουν καμία σχέση με την αγορά και την λειτουργία της. Γιατί αν είχαν θα γνώριζαν ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν διαθέτουν οργανωμένα λογιστήρια και δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε όλες αυτές τις ευφάνταστες διαδικασίες που αναγκάζονται να εφαρμόσουν οι διαχειριστές του ασφαλιστικού.
Να θυμίσουμε ότι ο νόμος για το ασφαλιστικό ψηφίστηκε τον Μάιο του 2016, εφαρμόστηκε από 1.1.2017 και τρεις μήνες μετά την εφαρμογή του και δέκα μήνες μετά την ψήφιση του , δεν έχουν λυθεί ακόμη σημαντικά οργανωτικά θέματα.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι από την μια πλευρά να δημιουργείται αναστάτωση στην αγορά και τεράστια προβλήματα αλλά και σημαντικό κόστος στην διαχείριση της μισθοδοσίας του προσωπικού, και από την άλλη πλευρά να μην μπορεί ο ασφαλιστικός φορέας να εισπράξει τις ασφαλιστικές εισφορές είτε λόγω των συχνών παρατάσεων που δίνει για να λυθούν θέματα, που έπρεπε να είχαν λυθεί πριν την εφαρμογή του νόμου. Σημαντικά προβλήματα υπάρχουν και στην δήλωση και απόδοση ασφαλιστικής ικανότητας των προστατευόμενων μελών μια και η σχετική ηλεκτρονική υπηρεσία του ΙΚΑ δεν λειτουργεί και δεν έχουν δοθεί σχετικές οδηγίες από τον ΕΦΚΑ. Αποτέλεσμα χιλιάδες προστατευόμενα μέλη, σύζυγοι και τέκνα, να μην έχουν ασφαλιστική ικανότητα.
Καλή η ασφαλιστική μεταρρύθμιση αλλά όπως έλεγε και η γιαγιά μου: «Τα μεταξωτά βρακιά θέλουν επιδέξιους…»