To πετρέλαιο εκτοξεύει τα κόστη των εισηγμένων
Σημαντικές παρενέργειες στα κόστη λειτουργίας των εισηγμένων, που θα φανούν ιδιαίτερα στα αποτελέσματα α’ εξαμήνου (δηλαδή τον Ιούνιο), θα υπάρξουν από την εκτόξευση των τιμών πετρελαίου (light crude) στα επίπεδα των 100 – 120 δολαρίων το βαρέλι λόγω της αραβικής γεωπολιτικής κρίσης και ειδικά λόγω των απειλών από την κατάσταση στη Λιβύη για διακοπή παροχής πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Δύση. Σημαντικές παρενέργειες στα κόστη λειτουργίας των εισηγμένων, που θα φανούν ιδιαίτερα στα αποτελέσματα α’ εξαμήνου (δηλαδή τον Ιούνιο), θα υπάρξουν από την εκτόξευση των τιμών πετρελαίου (light crude) στα επίπεδα των 100 – 120 δολαρίων το βαρέλι λόγω της αραβικής γεωπολιτικής κρίσης και ειδικά λόγω των απειλών από την κατάσταση στη Λιβύη για διακοπή παροχής πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Δύση.
Σύμφωνα με στοιχεία από εγχώριες χρηματιστηριακές, το μέσο λειτουργικό κόστος στους ενεργοβόρους κλάδους επιχειρήσεων εκτιμάται ότι θα εκτοξευθεί κατά τουλάχιστον 30% μέσα στο α’ τρίμηνο εάν συνεχιστεί η ανατίμηση της τιμής του «μαύρου χρυσού».
Αύξηση
Η αύξηση θα εμφανιστεί είτε στο κόστος ενέργειας είτε στις πρώτες ύλες. Πιο πολύ επηρεάζονται οι κλάδοι της επεξεργασίας μετάλλου, βιομηχανικές μονάδες, εταιρείες μεταφορών, χημικές, ενώ ερωτηματικό παραμένει η επίδρασή του στα διυλιστήρια και ιδιαίτερα στα περιθώρια διύλισης. Ήδη, η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ. που δραστηριοποιούνται στη Λιβύη δηλώνει ότι θα αναμένει τις πολιτικές εξελίξεις προκειμένου να δει πώς θα διαμορφωθούν οι οικονομικές συνθήκες. Με το βλέμμα στις χώρες του Αραβικού Κόλπου βρίσκεται η Motor Oil προκειμένου να δει πώς θα επηρεαστεί η διάθεση πετρελαίου από τις πολιτικές εξελίξεις.
Σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση του υπευθύνου ανάλυσης της ΠΗΓΑΣΟΣ ΑΧΕΠΕΥ κ. Μάνου Χατζιδάκη, τα αποτελέσματα της πετρελαϊκής κρίσης στις πετρελαϊκές εταιρείες (διυλιστήρια) δεν θα είναι άμεσα ορατά, αφού υπάρχουν αποθέματα, αλλά θα φανούν όταν τελειώσουν τα αποθέματα και θα εξαρτηθούν από τις τιμές εκείνη την περίοδο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών επιχειρήσεων, το ενεργειακό κόστος για τις εισηγμένες θα διαμορφωθεί και από τη στρατηγική αποθεματοποίησης του πετρελαίου, το σύστημα Last in – First out (LIFO) ή το First In – First Out (FIFO), δηλαδή ποια αποθέματα χρησιμοποιεί η εταιρεία. Αυτά που μπήκαν τελευταία στην αποθήκη και βγαίνουν πρώτα (LIFO) ή αυτά που μπήκαν πρώτα και βγαίνουν πρώτα (FIFO).
Κόστος
Η αύξηση του λειτουργικού κόστους σε ποσοστά από 20%-30% σε μία περίοδο που τα περιθώρια κέρδους των εισηγμένων έχουν μειωθεί σε μονοψήφιους αριθμούς αναμένεται ότι θα επηρεάσει και τα αποτελέσματα των εισηγμένων. Ενδεικτικά στις εταιρείες μεταφορών (ακτοπλοϊκές και αεροπορικές) το λειτουργικό κόστος επιβαρύνεται μέχρι 40% και εάν παραμείνει το πετρέλαιο (light crude) σε επίπεδα άνω των 100 δολαρίων/βαρέλι τότε σίγουρα θα αναγκαστούν οι μεταφορικές εταιρείες να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις ναύλων και εισιτηρίων.
Οι χημικές εταιρείες θα δουν τις αλλαγές στο λειτουργικό τους κόστος στις πρώτες ύλες και στα συνθετικά πετρελαϊκά προϊόντα στα αποτελέσματα εξαμήνου, εάν και εφόσον διατηρηθεί η κρίση, πράγμα που όλοι το απεύχονται. Σε ό,τι αφορά τις μεταλλουργικές εταιρείες το ενεργειακό κόστος καταλαμβάνει ακόμα και το 50% επί του συνόλου του λειτουργικού κόστους.
Στη ΔΕΗ, σύμφωνα με πληροφορίες, η ανατίμηση του πετρελαίου εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση κατά 10%-15% του λειτουργικού κόστους της εταιρείας, εφόσον η κατάσταση αυτή συνεχιστεί, αλλά η εταιρεία έχει κάνει ήδη προβλέψεις περί ανατίμησης πετρελαίου και κυρίως μπορεί να ενεργοποιήσει εναλλακτικές επιλογές, όπως την παραγωγή ενέργειας από λιθάνθρακα.
Επιβαρύνσεις στα λειτουργικά κόστη θα έχουν και οι μεγάλες ενεργοβόρες βιομηχανικές εταιρείες. Ο υπεύθυνος επενδυτικής στρατηγικής της Solidus ΑΧΕΠΕΥ κ. Σπύρος Παπαθανασίου, είχε αναφερθεί από τα τέλη Φεβρουαρίου και στο ενδεχόμενο περαιτέρω ανόδου της τιμής του πετρελαίου πάνω από τα 110 δολάρια/βαρέλι.
Πάντως, οι χθεσινές ανακοινώσεις των λιβυκών κοινοπραξιών διαχείρισης πετρελαίου περί διατήρησης και τήρησης των συμβολαίων με τις ξένες χώρες και τους ξένους πετρελαϊκούς ομίλους ουσιαστικά σταθεροποίησε τις τιμές, αν και παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
Κέρδη από συμβόλαια – Ζημίες από μετοχές
Η εκτίναξη της τιμής των διάφορων τύπων πετρελαίου τροφοδοτήθηκε και από τις προθεσμιακές θέσεις που πήραν hedge funds και τραπεζικοί όμιλοι του εξωτερικού, προκειμένου αφενός να αντισταθμίσουν τις απώλειες στις spot χρηματιστηριακές αγορές και αφετέρου να κερδίσουν κιόλας από την ανατίμηση των τιμών.
Η όξυνση της εξέγερσης στη Λιβύη εκτόξευσε φόβους και ανασφάλειες μαζί με την τιμή του πετρελαίου (σε όλες τις μορφές), οδήγησε τις ξένες τράπεζες αλλά και τις ελληνικές τράπεζες στο Λονδίνο (όπου πραγματοποιούνται οι μεγαλύτερες συναλλαγές σε προθεσμιακά συμβόλαια) να προχωρήσουν σε προθεσμιακά συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου (Hedging). Η αύξηση του όγκου συναλλαγών ήταν τόσο μεγάλη στο Λονδίνο ώστε σταμάτησε λόγω τεχνικών προβλημάτων η συνεδρίαση την Παρασκευή.
Κλάδοι που επηρεάζονται
Πιο πολύ επηρεάζονται οι κλάδοι της επεξεργασίας μετάλλου, βιομηχανικές μονάδες, εταιρείες μεταφορών, χημικές ενώ ερωτηματικό παραμένει η επίδρασή του στα διυλιστήρια και ιδιαίτερα στα περιθώρια διύλισης.
Μεταφορές
Στις εταιρείες μεταφορών (ακτοπλοϊκές και αεροπορικές) το λειτουργικό κόστος επιβαρύνεται μέχρι 40% και εάν παραμείνει το πετρέλαιο (light crude) σε επίπεδα άνω των 100 δολαρίων/βαρέλι τότε σίγουρα θα αναγκαστούν οι μεταφορικές εταιρείες να προχωρήσουν σε ανατιμήσεις ναύλων και εισιτηρίων ιδιαίτερα στο β’ εξάμηνο.
Μεταλλουργία
Στις μεταλλουργικές εταιρείες το ενεργειακό κόστος καταλαμβάνει ακόμα και το 50% επί του συνόλου του λειτουργικού κόστους. Βέβαια πολλές εταιρείες έχουν δικά τους dealing rooms και κάνουν πράξεις hedging στις τιμές πετρελαίου αλλά και στο δολάριο έναντι του Ευρώ.
ΔΕΗ
Στη ΔΕΗ, η ανατίμηση του πετρελαίου εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε αύξηση κατά 10%-15% του λειτουργικού κόστους της εταιρείας.