Βοήθεια ο Κέκροπας!
Ο πρώτος βασιλιάς της Αθήνας ήταν μισός άνθρωπος και μισός φίδι.
Βοήθεια ο Κέκροπας!
Θεωρείται από μερικούς αρχαίους ιστορικούς ο πρώτος βασιλιάς της Αθήνας, ενώ οι περισσότεροι τον αντιμετωπίζουν σαν μυθικό πρόσωπο.
Γιος της Μητέρας Γης και του Ουρανού και μυθικός ιδρυτής της πρώτης πόλης των Αθηνών στην Ακρόπολη, είναι ο πρώτος αττικός ήρωας και χθόνια θεότητα, διφυής, από τη μέση και πάνω άνθρωπος και από τη μέση και κάτω φίδι ή δράκος.
Ο Διόδωρος Συκελιώτης σχετίζει τη διπλή του φύση με την εξήγηση ότι ήταν, από τους γονείς του, μισός Έλληνας και μισός βάρβαρος.
Άλλοι συγγραφείς σχετίζουν τη διπλή του φύση με τον γάμο επειδή θεωρείται ο ιδρυτής του θεσμού.
Ο Κέκροπας θεωρείται γενάρχης των Αθηναίων (Κεκροπίδες), ενώ πιστεύεται ότι ο τάφος του βρισκόταν στο βορειοδυτικό τμήμα της στοάς των Καρυάτιδων στο Ερέχθειο (Κεκρόπιο).
Λατρευόταν κυρίως στην Ακρόπολη υπό τη μορφή φιδιού, ενώ είχε δικό του πριβέ ιερέα.
Το πρώτο όνομα της πόλης ήταν, προς τιμήν του, «Κεκρωπία».
Σύμφωνα με κάποιους ιστορικούς το προηγούμενο όνομά της πόλης ήταν «Ακταία», γιατί θεωρούν πρώτο μυθικό βασιλιά τον Ακταίο, τον πρώτο γηγενή βασιλιά της Αττικής, που της έδωσε το όνομά του: Ακταία < Ακτική < Αττική και πως ο Κέκροπας διαδέχθηκε στον θρόνο τον πεθερό του.
Γράφουν πως σύζυγος του Κέκροπα ήταν η Άγλαυρος, η κόρη του Ακταίου που ερωτεύθηκε τον φιδούκλα.
Η Άγλαυρος ήταν η προσωποποίηση της γονιμότητας του εδάφους και του λαμπρού φωτός.
Μόνο ο ιστορικός Ευσεβίου εκ Καισαρείας αναφέρει πριν απ τον Κέκροπα, ένα αυτόχθονα Αθηναίο, τον βασιλιά Περίφαντα.
Γενικώς οι βασιλιάδες της αρχαίας Αθήνας, έζησαν κυρίως τα μυθικά χρόνια, πριν τους άρχοντες, τους τυράννους και, φυσικά, την δημοκρατία.
Με τους μυθικούς βασιλιάδες κανένα πρόβλημα.
Στον Κέκροπα αποδίδονται η θέσπιση διαφόρων νόμων, η εφεύρεση της γραφής, η απογραφή του πληθυσμού, η κατάργηση των ανθρωποθυσιών, η ταφή των νεκρών, ο τρόπος οικοδόμησης οικιών αλλά και η διαιτησία στη διαφωνία μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα για την κηδεμονία της πόλης.
Ο Κέκροπας έχτισε πόλεις στην Εύβοια και την Κωπαίδα.
Λατρευόταν επίσης στα Μέγαρα, τη Βοιωτία, τον Αλίαρτο, την Εύβοια, τη Θράκη και τη Σαλαμίνα της Κύπρου.
Θεωρείται ο ιδρυτής της λατρείας του Δία Υπάτου και της Πολιάδας Αθηνάς.
Ο Κέκρωψ παρουσιάζεται στους Αττικούς θρύλους ως θεμελιωτής της κοινής ζωής των κατοίκων του άστεως.
Διαίρεσε την Αττική σε 12 κοινότητες και εισήγαγε τα πρώτα στοιχεία λατρείας με ανώτατη θεότητα τον Δία.
Ίδρυσε ιερά για τη λατρεία των θεών, καθιέρωσε τον γάμο και την οικογένεια, ώστε να γνωρίζουν τα παιδιά τούς γονείς τους, κάτι που δεν γινόταν μέχρι τότε.
Ο Παυσανίας γράφει τέλος ότι καθιέρωσε νέες μορφές προσφοράς στους θεούς, όρισε δηλαδή να μην θυσιάζουν ζωντανά ζώα αλλά να προσφέρουν στους θεούς γλυκίσματα, τους πελάνους, που είχαν μορφή κέρατος βοδιού.
Δίδαξε τη ναυπηγική, καθιέρωσε για πρώτη φορά νόμους και χώρισε τους κατοίκους σε 4 φυλές, με τα ονόματα Κεκρωπείς, Αυτόχθονες, Ακταίοι και Παράλιοι.
Σύμφωνα με τους περισσότερους συγγραφείς, ο Κέκρωψ ήταν ο ιδρυτής του Αρείου Πάγου.
Στη διάρκεια της βασιλείας του, που κράτησε 50 χρόνια, η Αθηνά και ο Ποσειδώνας φιλονίκησαν για την κυριαρχία της πόλης: την κέρδισε τελικά η θεά Αθηνά με τη διαιτησία του Κέκροπος.
Οι δύο θεοί έφτασαν μπροστά στην Ακρόπολη και ξεκίνησαν έναν σκληρό αγώνα επικράτησης.
Ο Ποσειδώνας χτύπησε με την τρίαινα τον βράχο και ξεπήδησε μια κλειστή αλμυρή θάλασσα, η γνωστή «λίμνη του Ερεχθέως»κοντά στον ναό που έκτισε αργότερα ο Ερεχθέας.
Μετά τον Ποσειδώνα έφτασε η Αθηνά και φύτεψε μια ελιά που ήταν ορατή μέχρι τα σύγχρονα χρόνια κάτω από το Πανδρόσειο.
Οι δύο θεοί συνέχισαν να φιλονικούν και ο Ζευς αποφάσισε να τοποθετήσει διαιτητές τους ίδιους τους Ολύμπιους θεούς αντί για τους θνητούς βασιλείς.
Η πόλη παραχωρήθηκε στην Αθηνά με βάση τη μαρτυρία του Κέκροπος ότι η ίδια φύτεψε πρώτη την ελιά.
Ο Ποσειδών εξαγριώθηκε και βύθισε το Θριάσιο Πεδίο κάτω από τη θάλασσα.
Μια πιο ρεαλιστική εξήγηση έδωσε ο ιστορικός Μάρκος Τερέντιος Βάρωνπου έζησε στην Αρχαία Ρώμη, σύμφωνα με τον οποίο εμφανίστηκαν ταυτόχρονα στην Αττική μια ελιά και μια λίμνη.
Όταν ο Κέκρωψ κατέφυγε έκπληκτος στο Μαντείο των Δελφώννα του εξηγήσει το φαινόμενο, πήρε την απάντηση ότι ο Ποσειδώνας και η Αθηνά φιλονικούν για την κυριαρχία της πόλης του.
Ο Κέκρωψ συγκέντρωσε όλους τους κατοίκους της πόλης και τους ζήτησε να ψηφίσουν τον θεό της προτίμησής τους.
Τότε όλες οι γυναίκες ψήφισαν την Αθηνά και οι άντρες τον Ποσειδώνα: η Αθηνά εξελέγη λόγω αριθμητικής πλειοψηφίας των γυναικών.
Ο Ποσειδώνας εξοργίστηκε και απείλησε να βυθίσει την Αθήνα κάτω από τη θάλασσα.
Οι Αθηναίοι για να τον εξευμενίσουν αποφάσισαν να μετατρέψουν τη μητριαρχία σε πατριαρχία, να μην φέρουν από τότε τα παιδιά το όνομα της μητέρας τους και να απαγορεύσουν την ψήφο στις γυναίκες.
Ο Κέκροπας διαίρεσε τους κατοίκους της Αθήνας σε τέσσερις φυλές, με τα ονόματα Κεκροπίς, Αυτόχθων, Ακταία και Παραλία, κάθε μια με περίπου είκοσι χιλιάδες κατοίκους.
Γιος τους πιθανότατα ήταν ο Ερυσίχθονας ο Αθηναίος.
Ο Ερυσίχθονας πέθανε ωστόσο πρόωρα και άτεκνος, οπότε τον Κέκροπα διαδέχθηκε στον θρόνο ο Κραναός που ήταν εκείνη την εποχή ο πλουσιότερος, σε στυλ Μπερλουσκόνι, κάτοικος των Αθηνών.
Οι κόρες του Κέκροπος ήταν η Ερση, η Πάνδροσος και η Ἄγλαυρος.
Ο μελλοντικός βασιλιάς Εριχθόνιος δόθηκε ως βρέφος στις κόρες του Κέκροπος να το μεγαλώσουν.
Όταν όμως άνοιξαν το καλάθι είδαν το βρέφος ανάμεσα σε φίδια και από τον τρόμο τους έπεσαν από την Ακρόπολη και αυτοκτόνησαν, σύμφωνα με τον θρύλο, ο οποίος θέλει επίσης η μία από τις κόρες του να μεταμορφώνεται σε πέτρα.
Σαν τον μπαμπά Μητσοτάκη ήταν ο βασιλιάς Ωγύνος ή Ωγύγης.
Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του συνέβη ο πρώτος κατακλυσμός στην Ελληνική Μυθολογία.
Μόνο οι μυθικοί βασιλιάδες ήταν καλοί.
Αυτούς να αναφέρετε στα παιδιά.