VW: Παρουσιάζει το «master plan» με συστάσεις προς τη νέα γερμανική κυβέρνηση
Στη μέση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των κομμάτων CDU, CSU και SPD για τη δημιουργία κυβέρνησης, η Volkswagen παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δώδεκα σημείων. Το έγγραφο με τίτλο «Masterplan για μια ανταγωνιστική γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία» έχει ήδη υποβληθεί στους ηγέτες των κομμάτων.
Η VW σκοπεύει επίσης να παρουσιάσει το σχέδιο της στο εργατικό δυναμικό της, όπως αναφέρει η εφημερίδα Handelsblatt. Η Volkswagen διατυπώνει «τις προσδοκίες και τις συστάσεις της προς την επόμενη ομοσπονδιακή κυβέρνηση». Η εταιρεία ενδιαφέρεται για «μια αξιόπιστη βιομηχανική πολιτική και ένα ανταγωνιστικό οικονομικό περιβάλλον», αλλά και συγκεκριμένα μέτρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Στην επιστολή, ο Όμιλος τάσσεται ξεκάθαρα υπέρ της ηλεκτροκίνησης ως μοχλό του μέλλοντος – ακόμα κι αν τα φιλόδοξα σχέδια ορισμένων εμπορικών σημάτων έχουν προσαρμοστεί από τότε υπό το φως των εξελίξεων της αγοράς. «Το μέλλον της ατομικής κινητικότητας θα είναι ηλεκτρικό», λέει η VW. «Αυτός είναι ο ταχύτερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος για την απομάκρυνση των εκπομπών άνθρακα από τον τομέα των μεταφορών».
Ωστόσο, η VW δεν σταματά σε τέτοιες γενικεύσεις αλλά είναι εκπληκτικά συγκεκριμένη στις απαιτήσεις της. Η εφημερίδα ζητά ένα «στοχευμένο φορολογικό κίνητρο». Σύμφωνα με την έκθεση, η VW κάνει λόγο για απαλλαγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τον φόρο αυτοκινήτων μετά το 2030 και «μεγαλύτερη φορολογική διαφοροποίηση μεταξύ κινητήρων εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των εταιρικών αυτοκινήτων».
Απαιτείται «κοινωνική μίσθωση» και ευνοϊκότερες τιμές φόρτισης
Ως επιπλέον κίνητρο, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας προτείνει ένα μοντέλο «κοινωνικής μίσθωσης» για να ενθαρρύνει τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος να στραφούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα (σε ευνοϊκή τιμή) – λεπτομέρειες σχετικά με το θέμα δεν δίνονται στην έκθεση. Ωστόσο, η χρηματοδότηση θα παρέχεται από το 2026 «μέσω των Ταμείων της ΕΕ και θα ισχύει για όλες τις κατηγορίες οχημάτων». Παρόλο που η VW είναι δημοσίως υπέρ της χρηματοδότησης για όλες τις κατηγορίες οχημάτων, μια στοχευμένη επιδότηση για νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος είναι πιο πιθανό να επικεντρωθεί στα πιο προσιτά μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα – με τις σειρές εκδόσεις των πρωτότυπων αυτοκινήτων ID.2all και ID.EVERY1, σημαντικές πρεμιέρες μοντέλων αναμένονται στη VW τα επόμενα χρόνια.
Προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική η ηλεκτρική κινητικότητα, πρέπει επίσης να βελτιωθεί η υποδομή φόρτισης. Η VW προτείνει συγκεκριμένα μια υποχρέωση διάθεσης ταχείας φόρτισης από τα πρατήρια καυσίμων – η προηγούμενη κυβέρνηση είχε ήδη αποφασίσει για μια τέτοια υποχρέωση τον Μάιο του 2024 (με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2028) και μάλιστα την υπερασπίστηκε έναντι της κριτικής εκπροσώπων του κλάδου τον Αύγουστο του περασμένου έτους. Είναι, επομένως, πιθανό η VW να αναζητά αυστηρότερες απαιτήσεις από αυτές που είχε αποφασίσει προηγουμένως η κυβέρνηση. Επιπλέον, η δημόσια φόρτιση πρέπει να γίνει πιο ευνοϊκή μέσω της φορολογικής ελάφρυνσης.
Αλλά το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι ο Όμιλος δεν φαίνεται να αναμένει αύξηση στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σύντομα, καθώς η VW κάνει επίσης εκστρατεία για την τριετή αναβολή των ορίων CO2 του στόλου που υποσχέθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις αρχές Μαρτίου να παραταθούν σε πέντε χρόνια προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι. Επιπλέον, η επόμενη γερμανική κυβέρνηση θα πρέπει να αναστείλει τα πρόστιμα για αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά οχήματα και φορτηγά το 2025 και το 2026. Ο υπολογισμός των ίδιων των ορίων του στόλου θα πρέπει επίσης να αναθεωρηθεί, για παράδειγμα, όσον αφορά τα plug-in υβριδικά και τα ηλεκτρονικά καύσιμα.
Άλλες απαιτήσεις αφορούν την παραγωγή και το ίδιο το οικονομικό περιβάλλον. Ο Όμιλος ζητά μια τιμή βιομηχανικής ηλεκτρικής ενέργειας περίπου έξι σεντς ανά κιλοβατώρα, προκειμένου να είναι σε θέση να παράγει ανταγωνιστικά στην Ευρώπη – ρητά συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων μπαταρίας. Οι συνθήκες του πολιτικού πλαισίου για την αυτόνομη οδήγηση και τα οχήματα που καθορίζονται από λογισμικό πρέπει επίσης να είναι «φιλικά προς την καινοτομία» προκειμένου να ενισχυθεί η Γερμανία ως κέντρο ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, η εταιρεία αναζητά ταχύτερες διαδικασίες έγκρισης, στοχευμένες επιδοτήσεις για έρευνα και άρση των ρυθμιστικών εμποδίων, σύμφωνα με την Handelsblatt.
Η ίδια η Volkswagen βρίσκεται εν μέσω ριζικών αλλαγών και αυτή τη στιγμή αναδιοργανώνεται. Στη συλλογική σύμβαση εργασίας λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2024 συμφωνήθηκαν εξοικονομήσεις δισεκατομμυρίων και μείωση περίπου 35.000 θέσεων εργασίας μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Επισήμως, κανένα εργοστάσιο στη Γερμανία δεν πρόκειται να κλείσει, αλλά ορισμένα από αυτά θεωρούνται ωστόσο ότι απειλούνται και χρειάζονται μια ασφαλή μελλοντική προοπτική.
Η Handelsblatt βλέπει την επιστολή της VW προς τους ηγέτες του CDU/CSU και του SPD στη μέση των διαπραγματεύσεων για τον συνασπισμό ως απόδειξη της δραματικής κατάστασης στη VW – επειδή μια τέτοια πρωτοβουλία από μία μόνο εταιρεία είναι πολύ ασυνήθιστη από μόνη της, ειδικά στην τρέχουσα πολιτική κατάσταση. Κανονικά, οι βιομηχανίες και οι ομάδες συμφερόντων (όπως η VDA) θα έκαναν τέτοιες απαιτήσεις. «Η κίνηση υπογραμμίζει τον επείγοντα χαρακτήρα που αποδίδει στο θέμα ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου VW, Όλιβερ Μπλουμ», αναφέρει η έκθεση.